2022-06-27, 17:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Om man stoppar import av en vara minskar man ju inköp av varan. Det borde väl innebära att varans pris sjunker. Eller är det något som jag inte begriper?
Att Ryssland som innehar en relativt stor guldreserv tappar sin huvudmarknad G7 länderna borde få guldpriset att rasa tror jag med. Den initiala reaktionen på marknaden har varit negativ. Hittills har guldpriset tappat 0,75% idag, vilket är ganska mycket då guld är en väldigt stabil investering vanligtvis med små kast.
Citera
2022-06-27, 17:50
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Har inte guldpriset alltid fluktuerat?

Fast du påstod ju att guldpriset stärkts "worldwide" pga importstoppet, har du ändrat dig nu?
Citera
2022-06-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur tänkte du nu? Ja, varför inte, om de hellre vill vara kompisar med Ryssland och deras galne diktator så är det väl en konsekvens man får stå ut med.
Hur jag tänkte?
Det är 20 procent av världens alla länder som har sanktioner mot ryssland.
Citera
2022-06-27, 17:54
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hur jag tänkte?
Det är 20 procent av världens alla länder som har sanktioner mot ryssland.
Ja? Det är också de militärt och ekonomiskt mest inflytelserika. Inga andra länder vill hamna i samma sits som Ryssland. De flesta länder som har möjlighet att direkt handla med Ryssland är de som nu har infört sanktioner mot Ryssland. Att Botswana (eller annat valfritt land utan större inverkan på världsekonomin) inte gjort det spelar ju mindre roll...
Citera
2022-06-27, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Fast du påstod ju att guldpriset stärkts "worldwide" pga importstoppet, har du ändrat dig nu?
Väst har ju i princip sedan valutasanktionerna började inte importerat guld från Ryssland. Importförbudet var väl att slå in en öppen dörr?
Jag har inte påstått att guldpriset skulle öka direkt efter G7 mötet. Jag är ingen råvaruhandlare.
Det räcker med att korrelera vad som har hänt med spannmålsexport, gas och oljaexport etc från Ryssland. Västs begränsningar har lett till prisökningar i världshandeln.
Därför är det rimligt att tro att det även gäller metaller.
Citera
2022-06-27, 17:58
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ska usa bojkotta 80 procent av världens länder då?

Nej. USA och EU och Kanada och Japan och Australien etc behöver inte bojkotta "80% av världens länder", de behöver bara klargöra för de statliga och privata företag som berörs; handla med Ryssland om ni vill, men då är våra marknader stängda för era produkter. Fritt val.
Citera
2022-06-27, 18:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Det är då det börjar bli vinter och kallt.

Gas och olja.

Du menar att de bara tjänar på sanktioner om det är vinter och kallt? Har du sett matpriserna i Ryssland idag? Potatisen kostar nästan det dubbla trots att den redan är skördad i södra Ryssland för säsongen.
Citera
2022-06-27, 18:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att Ryssland som innehar en relativt stor guldreserv tappar sin huvudmarknad G7 länderna borde få guldpriset att rasa tror jag med. Den initiala reaktionen på marknaden har varit negativ. Hittills har guldpriset tappat 0,75% idag, vilket är ganska mycket då guld är en väldigt stabil investering vanligtvis med små kast.
Kommer rusa, vilken tur att jag fick in en massa pengar i dag, blir att satsa på guld bull x20. Idioterna gör mig ännu rikare med ännu ett totalt ogenomtänkt beslut.
Citera
2022-06-27, 18:01
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, det är lögnhalsen Peskovs försök till "förklaring" för denna enorma prestigeförlust. Sanningen är givetvis att pengarna inte finns.
Vilket otroligt patetiskt land Ryssland har förvandlats till. Så otroligt pinsamt för Putin att han inte sparat ihop pengar till lånen. Måste hans mamma hjälpa med ekonomin eller vad är det frågan om?
Citera
2022-06-27, 18:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ska usa bojkotta 80 procent av världens länder då?

Jag vet inte vad du tror men det här är Rysslands faktiska exporter de första 100 dagarna av kriget:

https://energyandcleanair.org/publication/russian-fossil-exports-first-100-days

Om Europa försvinner från den listan så blir det inte speciellt mycket volym kvar och de företag som köper från Ryssland kommer nog tänka över deras framtid om de inte kommer kunna göra affärer med USA längre efter det.
Citera
2022-06-27, 18:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej. USA och EU och Kanada och Japan och Australien etc behöver inte bojkotta "80% av världens länder", de behöver bara klargöra för de statliga och privata företag som berörs; handla med Ryssland om ni vill, men då är våra marknader stängda för era produkter. Fritt val.
Så G7 plus övriga Väst har kommit till den punkten? Har aldrig sett eller hört detta trots att jag följer internationell press dagligen.
Du måste nog understödja ditt påstående med fakta.
Citera
2022-06-27, 18:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att de bara tjänar på sanktioner om det är vinter och kallt? Har du sett matpriserna i Ryssland idag? Potatisen kostar nästan det dubbla trots att den redan är skördad i södra Ryssland för säsongen.
Potatispriset i Ryssland? Har du koll på det? Bor du i Ryssland?
Har du även koll på potatispriset i EU?

jag har faktiskt på sistone kollat vad en liter bensin kostar i Ryssland och det är ca 10 SEK jfr med Sverige där en liter ligger på ca 24 SEK
potatis är svårare att jämföra hittar inte det på Google men du får gärna länka
Senast redigerad av Mary99 2022-06-27 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in