2022-06-27, 12:53
Medlem
Gör en fläkt luften i rummet kallare? Jag menar om man har en eller flera fläktar som blåser kall luft ut i rummet sjunker temperaturen i rummet då? Eller känns det bara svalare på huden om man är framför fläkten men rummets temp förblir samma? Är det alltså nån ide att ha fläktar för att försöka sänka rummets temperatur?
Jag menar vanliga snurr fläktar utan AC.
Citera
2022-06-27, 12:58
Medlem
Nej, du sänker inte temperaturen med fläkt. Däremot så ökar du energin i luften, vilket kommer få din kropp att kylas ner.
Citera
2022-06-27, 12:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Självklart inte, den har en motor och gör därmed rummet teoretiskt varmare (det är en vindavkylningseffekt du känner, dvs bara en känsla och över en viss temperatur fungerar inte ens det).
Citera
2022-06-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Självklart inte, den har en motor och gör därmed rummet teoretiskt varmare (det är en vindavkylningseffekt du känner, dvs bara en känsla).
Och vindavkylningseffekten är inte tillräcklig när det är varmt.
Citera
2022-06-27, 13:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Och vindavkylningseffekten är inte tillräcklig när det är varmt.
... sorry, korrigerade min text just som du svarade, instämmer.
Citera
2022-06-27, 13:01
Medlem
Nej.
Har du ett slutet rum och inte avlägsnar någon energi så kommer det inte bli kallare.
Fläkten har däremot motor som tillför energi utifrån. Det blir med andra ord varmare i det slutna rummet om du enbart har en fläkt.

Lyckas du däremot pressa in luft med lägre energi (kallare) in i rummet så kommer det bli svalare.
Citera
2022-06-27, 13:03
Medlem
Fläkten flyttar bort den omedelbara luften kring huden tillsammans med värmen från kroppen. Så länge kroppen är varmare än rummet så hjälper cirkulationen värmeutbytet från kropp till rum. Men, man är väl ingen fysiker.
Citera
2022-06-27, 13:05
Medlem
Kroppen är varm och avger värme. En fläkt blåser och för bort värmen som avges på hudens yta. Det är allt.

Edit: ser nu att nronewoke redan svarat samma sak.
Citera
2022-06-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
... sorry, korrigerade min text just som du svarade, instämmer.
Jag ser det nu.
Citera
2022-06-27, 13:26
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brommahuran
Nej, du sänker inte temperaturen med fläkt. Däremot så ökar du energin i luften, vilket kommer få din kropp att kylas ner.
"Ökad energi" eller snabbare rörelse av molekylerna innebär varmare luft.

Det som händer är att den uppvärmda luften närmast huden byts ut och därav upplevs svalkande.
Citera
2022-06-27, 13:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Gör en fläkt luften i rummet kallare? Jag menar om man har en eller flera fläktar som blåser kall luft ut i rummet sjunker temperaturen i rummet då? Eller känns det bara svalare på huden om man är framför fläkten men rummets temp förblir samma? Är det alltså nån ide att ha fläktar för att försöka sänka rummets temperatur?
Jag menar vanliga snurr fläktar utan AC.

För att få kallare luft måste fläkten hämta luften från ett svalare intilliggande utrymme. Vispar den bara runt samma luft blir det inte kallare, men en svalkande känsla uppstår.
Citera
2022-06-27, 13:51
Medlem
Fläkten kyler inte, den flyttar luft. Är luften i rummet svalare än den på din hud, ja då kyler fläkten dig och värmer luften med din värme. Är väggarna varmare än luften i rummet (vilket de ofta är på sommaren), då kommer en fläkt ta värmen från väggarna och värma upp luften i rummet.

Står man ut med fuktig luft kan man låta en fläkt blåsa på en blöt handduk. När vattnet förångas hämtar det energi ur luften, således sjunker temperaturen i utbyte mot höjd luftfuktighet. Men baksidan med detta är att hög luftfuktighet också uppfattas varmare, så även om termometern visar att det blivit svalare, så är det inte säkert att du tycker det är behagligare.

Vill man ha det svalt inomhus utan AC, så gäller följande:
Morgon, det är svalare i solen ute än inne - Tvärdrag
Förmiddag, det är svalare i skuggan än inne - Öppna fönster på skuggsidan, stäng fönster på solsidan och dra för gardiner.
Lunchtid, varmare i skuggan ute än inne. Stäng samtliga fönster och behåll kylan inomhus.

Grattis, du har det nu svalare inomhus än utomhus, utan en krona mer i elräkning.
Senast redigerad av Snigel 2022-06-27 kl. 13:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in