2022-06-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du får tro vad du vill om Estonias förlisning och göra diverse antaganden om motiv för t.ex. beslutet att inte bärga de omkomna (konstigt att Etiska rådet rekommenderade detta, var de och med i konspirationen…?).

Men påståendet att ”överlevande inte hördes” är så uppenbart fel att det måste påpekas. Det finns bokstavligen 100-tals förhör med överlevande passagerare, som är offentliga för alla att läsa.

I Estoniafilmen framträder flera överlevande med intressanta uppgifter och de säger att de aldrig blivit hörda. Som jag uppfattar det gjordes en haveriutredning som skulle visa att det var dåligt underhåll och klent bogvisir som orsakade en förlisning. Ett riktigt beställningsjobb där man nogsamt valde ut den information och vittnen som skulle styrka den redan bestämda olycksorsaken. Sådant som pekade på en sänkning mörkades för sanningen fick inte bli känd. Appropå etiska rådet så var det också ett smart drag för att övertyga tveksamma om att inte bärga färjan eller kroppar. Som jag förstår domprosten som ingick så utsattes dessa lekmän för stark övertalning till det beslut som storebror önskade, Den behandling som offer och anhöriga utsatts för av Sverige sticker verkligen ut i katastrof och sjöfartshistorien, Man tar som regel hand om kroppar och bevis i den mån det är möjligt. Men det var inte önskvärt i fallet Estonia för då hade mer av sanningen sannolikt blivit uppenbar.
Citera
2022-06-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
vilka är indicierna för att det var ett attentat? Fartyget är som alla vet ej täckt med Sten och betong, jag har läst jaic, har du? Den håller inte så låg kvalitet som ryktet säger,,

Sten och betongtäckningen avbröts efter en tid eftersom det blev kraftiga protester från anhöriga. Men då var som jag tror idag hålet i sidan som skulle döljas övertäckt. Det är först under senare år som sand förts undan av bottenströmmar så hålet blivit synligt igen.
Citera
2022-06-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Jag har inte påstått att överlevande inte förhördes. Det var en annan skribent; Strommingen.

I filmserien om Estonia framträder mannen som var först uppe på däck efter höga skrapljud och han berättar att han såg ett vitaktigt föremål vid fartygssidan . Han blev aldrig hörd och inte heller Sara som såg militärfordon köra ombord efter en viss försening och sist av alla. Jag tror inte att det var en slump att dessa vittnen och deraas uppgifter inte kom med i utredningen. Utredningen var sannolikt ett beställningsverk som gjordes för att mörklägga den faktiska sanningen att Estonia blev sänkt . Skulle inte tro att Sverige och USA ville ertappas med ett försvarssamarbete som orsakat 832 människors död.
Citera
2022-06-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
I filmserien om Estonia framträder mannen som var först uppe på däck efter höga skrapljud och han berättar att han såg ett vitaktigt föremål vid fartygssidan . Han blev aldrig hörd och inte heller Sara som såg militärfordon köra ombord efter en viss försening och sist av alla. Jag tror inte att det var en slump att dessa vittnen och deraas uppgifter inte kom med i utredningen. Utredningen var sannolikt ett beställningsverk som gjordes för att mörklägga den faktiska sanningen att Estonia blev sänkt . Skulle inte tro att Sverige och USA ville ertappas med ett försvarssamarbete som orsakat 832 människors död.
Problematiken är dock att SHK säger att de endast utreder olycksförloppet och inget annat. Dock tycker jag att inga stenar ska vara ovända. Allt är sant tills motsatsen är bevisat. Därav behöver lasten undersökas. Väldigt synd att SHK inte anammar denna typ av arbetssätt. Istället försöker man bevisa en tes som man har och ogiltigförklarar allt annat. Tyvärr så är det samma fasoner som man hållit på med tidigare, det är tydligt att de antingen lider av okunskap eller att de medvetet vilseleder.
Citera
2022-06-27, 00:02
Medlem
Citat:
Vad tror du han såg virvla förbi o sedan sjunka,?
Citera
2022-06-27, 08:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I Estoniafilmen framträder flera överlevande med intressanta uppgifter och de säger att de aldrig blivit hörda. Som jag uppfattar det gjordes en haveriutredning som skulle visa att det var dåligt underhåll och klent bogvisir som orsakade en förlisning. Ett riktigt beställningsjobb där man nogsamt valde ut den information och vittnen som skulle styrka den redan bestämda olycksorsaken. Sådant som pekade på en sänkning mörkades för sanningen fick inte bli känd. Appropå etiska rådet så var det också ett smart drag för att övertyga tveksamma om att inte bärga färjan eller kroppar. Som jag förstår domprosten som ingick så utsattes dessa lekmän för stark övertalning till det beslut som storebror önskade, Den behandling som offer och anhöriga utsatts för av Sverige sticker verkligen ut i katastrof och sjöfartshistorien, Man tar som regel hand om kroppar och bevis i den mån det är möjligt. Men det var inte önskvärt i fallet Estonia för då hade mer av sanningen sannolikt blivit uppenbar.
Jag är helt medveten om att det finns flera dokumentärer där överlevande talar om att de inte blivit tillräckligt lyssnade på. Men jag ställer frågande till att det finns någon överlevande som ”aldrig blivit hörd”. Kan du ge ett namn så att vi kan reda ut det hela?

Det säger sig självt att det efter varje större händelse finns vittnen som tycker att just deras uppgifter är mer väsentliga än vad utredernas intresse visar. Om jag säger MOP och Skandiamannen förstår du nog vad jag menar. I fallet Estonia är det tyvärr så att mycket få har gjort iakttagelser som rör själva olyckan. I princip inga passagerare har sett bogvisiret, eller bildäck. Vad vi har är iaktagelser av små mängder vatten på däck 1 samt vid dörrarna till bildäck 2. Vad gäller de som fanns på övre däck så har de flesta inte ens koll på vad klockan var.

Jag har ställt denna fråga mååånga gånger, men jag ställer den igen:
vilken överlevande är det som inte hörts tillräckligt och vilka uppgifter lämnar detta vittne idag som skiljer sig från dennes uppgifter i förhören 1994? Och kanske mer väsäntligt, vad är det som inte kom med i kap. 6 i JAICs rapport?

Till sist om det Etiska rådet och dess rekommendation om att inte bärga de omkomna:
vad du har där är en fd domprost med klen ryggrad som inte vill stå för sitt beslut efter att en uppmärksammad dokumentär väckt frågan igen. Det är inget fel att ompröva tidigare ståndpunkter, i synnerhet som det inte fanns några ”bra beslut” att ta 1994-1995, men att som präst skylla på de politiker som bett en om hjälp med etiska spörsmål: mycket svagt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-27 kl. 08:39.
Citera
2022-06-27, 08:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du har fel, Reintamm är hörd. Länk till hans vittnesmål från 1994 finns längre bak i tråden.

Däremot är hans berättelse om det vita föremålet helt irrelevant för olyckan eftersom han ser det på BB sida och långt (10-15 min) efter den hypotetiska kollisionen han hör under däck. En eventuell ubåt eller annat föremål som kolliderat med SB sida är då alltså flera sjömil akterut. Han är en av de första som flyr däck 1 och gör sin iakttagelse strax innan han bokstavligen går på BB skeppssida.

Reintamm är ett praktexempel på hur Evertsson vilseleder sina tittare. Det är inte bara så att hans uppgifter är irrelevanta för den hypotetiska kollisionen, Evertsson, liksom Reintamm själv, måste ha fattat det. En längre diskussion om detta hittar du här:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-27 kl. 08:45.
Citera
2022-06-27, 08:46
Medlem
Citat:

Antar du syftar på Carl Eric Reintamm, han säger själv att han blivit hörd av polis samt Meyervarvet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet

Sara har även hon förhörts https://sok.riksarkivet.se/estonia?Fritext=SE/SPF/1/ES/2/F%201%20HB/361/36

Nämner de i filmserien något om gränsvakten Rene som inte såg militärfordon eller Paul som inte fick åka med men stod på kajen och såg inget millitärtfordon?
Citera
2022-06-27, 16:40
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Du har fel, Reintamm är hörd. Länk till hans vittnesmål från 1994 finns längre bak i tråden.

Däremot är hans berättelse om det vita föremålet helt irrelevant för olyckan eftersom han ser det på BB sida och långt (10-15 min) efter den hypotetiska kollisionen han hör under däck.

Här har Barbro fel. Reintamm har flera gånger påpekat att snart sagt hela det första förhöret med honom är missvisande och att den polis som förhörde honom helt tagit fel på tiden. Enligt Reintamm själv så tog det honom max 1 minut, mer sannolikt 30-40 sekunder från det att han hörde en smäll tills dess att han var uppe på däck och blickade ut över vattenytan.Vi kan nog lungt utgå från att Reintamm själv vet bättre än Barbro i den här frågan.

För övrigt hade Reintamm sannolikt inte överlevt om det tog honom 15 minuter att ta sig upp till sin utsiktspunkt. Detta eftersom Estonias slagsida tilltog så snabbt. Reintamm hade hytt på däck 0 och ingen eller väldigt få som inte reagerade mer eller mindre omedelbart då slagsidan uppstod och lämnade däck 0 överlevde förlisningen.
Citera
2022-06-27, 16:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Här har Barbro fel. Reintamm har flera gånger påpekat att snart sagt hela det första förhöret med honom är missvisande och att den polis som förhörde honom helt tagit fel på tiden. Enligt Reintamm själv så tog det honom max 1 minut, mer sannolikt 30-40 sekunder från det att han hörde en smäll tills dess att han var uppe på däck och blickade ut över vattenytan.Vi kan nog lungt utgå från att Reintamm själv vet bättre än Barbro i den här frågan.

För övrigt hade Reintamm sannolikt inte överlevt om det tog honom 15 minuter att ta sig upp till sin utsiktspunkt. Detta eftersom Estonias slagsida tilltog så snabbt. Reintamm hade hytt på däck 0 och ingen eller väldigt få som inte reagerade mer eller mindre omedelbart då slagsidan uppstod och lämnade däck 0 överlevde förlisningen.
Eftersom du och jag redan tröskat Reintamms resa mot räddningen i ett dussin inlägg eller mer, så nöjer jag mig med att konstatera att jag hade rätt, inte fel: Reintamm förhördes de facto redan 1994, tvärtemot vad Strommingen trodde efter att ha sett Evertssons dokumentär.

Att han sedan 25 år senare inte tycker alla detaljer stämmer är en annan sak.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-27 kl. 16:56.
Citera
2022-06-27, 19:06
Medlem
Citat:
Jag medger att det kan bli semantik, men om någon skriver ”smuggling” isf ”transport” så har man redan lagt fast en utgångspunkt för diskussionen som inte alls är fastställd som fakta. Så man skulle kunna tänka sig att du påpekade det också…? Detta sagt så köper jag bägge dina ”OM”, men det saknas belägg för endera.

Vad gäller det första så har ingen ens ett vettigt förslag på vad slags militär materiel som (a) skulle funnits i Estland 1994, och (b) var så viktig att Ryssland var berett att mörda förmdel 1994, men (c) Ryssland inte såg till att beslagta när militärbaserna tömdes. Som jag skrev tidigare var utgångspunkten vid USSRs upplösning att rådsrepublikerna (och WP-länderna) behöll det de hade, vilket inte hindrar att Ryssland kunde lägga beslag på speciell utrustning. Mysteriet blir då varför det skulle finnas så speciell materiel kvar i Estland tre år senare att Ryssland skulle mörda 1000 människor för att hidra att den npdde Sverige. Svaret är att vi har noll belägg för att någon sådan materiel fanns, köptes eller transporterades.

Vidare så är den underförstådda meningen i allmänhet (men kanske inte från dig?) att materielen transporterades i lönndom, utan kännedom för andra än en liten grupp inom svensk militär underrättelsetjänst. Detta står som jag tidigare skrev i motsatsförhållande till den dokumenterade transporten liksom förekomsten av militärgröna lastbilar med eskort.

Sedan har ditt andra ”OM” gällande de påstådda varningarna från Ryssland. Men vad är källan till att dessa någonsin funnits? Vem är det som vittnar om att de sett eller mottagit något sådant?

Jag inser att varje skribent som skriver om transport/”smuggling inte menar att alla sakerna jag tar upp ovan gäller samtidigt. Men du har förhoppningsvis också noterat att åtskilliga gör det väldigt bekvämt för sig och byter mellan ”smuggling” i lönndom, öppet grönmålade bilar, dokumentation och vittnesmål från tulltjänstemän, påstått förfalskade lastmanifest. Allt skall med, men det är inte en ärlig debatt utan en kameleont.

Den sovjetiska militär och ubåtsbasen Paldiski nedmonterades 1994..
Jag har inga bevis eller vet inte ens om det är troligt eller inte men det scenario jag har hört så jobbade många gamla sovjeter på basen.. Dessa personer hade blivit lovade ett bra och drägligt liv som alla andra gamla sovjetiska militärer men var nu de facto Estländare och framtiden var oviss.. gällde deras pensioner och förmåner som dom blivit lovade?

Om detta är ett troligt scenario var dom nog inte så svåra för västländsk underrättelsetjänst att muta med feta dollarbuntar..

PERSONLIGEN tror jag på ett scenario där material från basen var med på Estonia och där ingen egentligen viste hur det materialet betedde sig i vatten.. man frågar inte gärna ryssen hur material man på i bästa fall tveksamt vis inhandlats skulle bete sig i vatten..

Förstå vad som hade hänt om det bärgats kroppar som vart utsatta för radioaktivitet och strålning..

Här fick politikerna och alla som viste något panik och allt blev en soppa..

Återigen jag har inga bevis och kan inte bedöma om det är troligt eller inte men tänk om..

Isåfall blir alla konstiga beslut som tagits efteråt mycket enklare att förstå och när det senare visade sig att det inte var så farligt som det hypotetiskt kunnat vara var det inte läge att börja om igen utan då fick man försöka dölja allt så gott det går..
Citera
2022-06-27, 20:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CraneDuCagnant
Den sovjetiska militär och ubåtsbasen Paldiski nedmonterades 1994..
Jag har inga bevis eller vet inte ens om det är troligt eller inte men det scenario jag har hört så jobbade många gamla sovjeter på basen.. Dessa personer hade blivit lovade ett bra och drägligt liv som alla andra gamla sovjetiska militärer men var nu de facto Estländare och framtiden var oviss.. gällde deras pensioner och förmåner som dom blivit lovade?

Om detta är ett troligt scenario var dom nog inte så svåra för västländsk underrättelsetjänst att muta med feta dollarbuntar..

PERSONLIGEN tror jag på ett scenario där material från basen var med på Estonia och där ingen egentligen viste hur det materialet betedde sig i vatten.. man frågar inte gärna ryssen hur material man på i bästa fall tveksamt vis inhandlats skulle bete sig i vatten..

Förstå vad som hade hänt om det bärgats kroppar som vart utsatta för radioaktivitet och strålning..

Här fick politikerna och alla som viste något panik och allt blev en soppa..

Återigen jag har inga bevis och kan inte bedöma om det är troligt eller inte men tänk om..

Isåfall blir alla konstiga beslut som tagits efteråt mycket enklare att förstå och när det senare visade sig att det inte var så farligt som det hypotetiskt kunnat vara var det inte läge att börja om igen utan då fick man försöka dölja allt så gott det går..
Eftersom Rabe placerade mätare för radioaktivitet vid vraket 2000, som plockades upp av den polske dykaren Slawek (? finns på YT), och denna inte visade något så kan vi utesluta radioaktiv last av typen du spekulerar i.

Problemet med alla dessa teorier är att de inte kan falsifieras:
  • Om man dyker ned och inspekterar bildäck (som Kurm) och inte hittar några ”gröna lastbilar” i fören (som Kurm), då kommer en LÅ-typ som ett brev på posten ovh hävdar att de redan flyttats av någon okänd.
  • Någon kommer att säga att ”nej, det var civila bilar”. Om sedan varenda bil på bildäck släpas ut och befinns sakna den påstådda lasten, då vet vi alla vad svaret blir.
Det tar aldrig slut, och diskussionen är därför lika meningslös som stora delar av MOP-tråden.

I grund och botten är det samma omvända bevisföring idag som då: man tycker besluten som togs 1994-1995 var konstiga/fel/obegripliga, alltså är det något som är lurt. Den enkla sanningen är att två regeringar och en riksdag ställdes inför helt unika och svåra beslut och gjorde det de trodde var bäst. En del beslut var bra, några dåliga, och ett katastrofalt undveks (övertäckningen).
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-27 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in