Citat:
Ursprungligen postat av
Jayce
Tullprat.
Du mener at Stoltenberg tullprater når han sier at det skar seg mellom politiet og TH-familien fordi forhørene ikke fulgte KREATIV-modellen, som Rachlew har utarbeidet.
Det er jeg nesten enig i, men bare nesten.
Når man leser forhøret av Silje i boken Lørenskogmysteriet, ser vi at politiet bruker åpne spørsmål og slettes ikke fremstår unødig konfronterende.
Silje forklarer seg godt og troverdig, og politiets brudd med Rachlew-modellen avsløres ikke før etter forhøret.
Da konkluderer nemlig politiet på følgende måte:
«For etterforskerne fremstår det merkelig at ekteparet ikke endret på avtalen dersom det bare var en formalitet. De har også fått en bekreftelse på at konflikten fra 1990-tallet aldri har blitt lagt helt død. Et mulig motiv har begynt å åpenbare seg for etterforskningsledelsen.»
Her avsløres politiets tunnelsyn og brudd på Rachlew-metoden:
«Mentale forberedelser: Er jeg den rette til å ta dette avhøret? Er jeg fordomsfull?»
Politiet er forutinntatt og hellig overbevist om at TH er skyldig og tror de er på sporet av et motiv når de kommer over en ektepakt som har ligget og støvet i en safe i 25 år.
Jeg skjønner at mange er uenig med meg i dette. Kan dere ikke lese forhøret med Silje før dere fortsetter tastaturkrigen?