2022-06-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vad snackar du om? Har inte ryssar varmvatten?

inte var 5 ryss nej, om de inte kokar det på spisen..... efter att hämtat det i brunnen, eller hos grannen...
Citera
2022-06-26, 15:59
Medlem
Fast det lär ju vara akademiskt om de defaultar eller inte. Kan inte tänka mig att de kan låna så mycket i väst oavsett.
Citera
2022-06-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet inte om detta är den rätta tråden för att ställa min undran kring det här med lend/lease-avtalet som- vad jag begripit, skall börja gälla från hösten och vidare till dess behovet ej längre synes påkallat...

Får Ukraina då 'shoppa loss' hur de vill, typ; HIMARS eller medeldistansrobotar- alltså lite hur de önskar eller finns det begränsningar (förutom de uppenbara, läs hangarfartyg/atomubåtar osv) vad det gäller typ av vapen och i vad mängder? Finns det någon som vet något om detta? DjILY, Ormen Långe och T-80U var är ni?

När det gäller vapen kan man ju undra. Det finns inga stora förråd av tunga vapen.
Citera
2022-06-26, 16:04
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det stämmer

eller så går det inte, och det är rysslands problem. både av logistiska skäl (reservdelar till energisektorn) såväl som Osttillverkningen (för att ingen vill sälja palmolja till ryssen)

median inkomst sverige resp ryssland = men med priser jmf med coop här...

Jo det går. Varje dag, 7 dagar i veckan. Tro mig Industrin köper det de behöver.
Citera
2022-06-26, 16:04
Medlem
Citat:
I vilken mån de har varmvatten vet jag inte. Det var inte så länge sen som långt ifrån alla i Sverige hade rinnande varmvatten.
En intressant aspekt på fattigdomsdiskussionen här kan vara en Världsbankskarta från 2015 över andelen i olika länder som levde under VB fattigdomsgräns.
https://www.researchgate.net/profile/Mustafa-Kan-2/publication/330040250/figure/fig4/AS:710233496252418@1546344269891/World-poverty-map-and-distribution-of-the-population-by-countries-The-World-Bank-2015.ppm
Att flera östeuropeiska länder som var medlemmar i EU hade högre andel än Ryssland.
Citera
2022-06-26, 16:06
Medlem
Citat:
Jo det går. Varje dag, 7 dagar i veckan. Tro mig Industrin köper det de behöver.

inte enligt ryssarna, eller företrädare för rysk industri, eller de ryska tillverkarna.
Citera
2022-06-26, 16:09
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Nej, liksom i Afrika har man i många delar av Ryssland inte direkt tillgång till varmvatten utan man måste applicera någon del för att ha tillgång till varmvatten. Många gånger koka sitt varmvatten över öppen eld om man inte har rinnande kommunalt vatten som vi kallar det i Sverige.

Men detta fenomen hittar man även i Ukraina på sina håll i utkanterna av de större städerna.

Hör och häpna!

"Någon del" kan vara en varmvattenberedare eller instant heater som exempel.
Citera
2022-06-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
När det gäller vapen kan man ju undra. Det finns inga stora förråd av tunga vapen.
USA och andra inom NATO måste hålla kvar betydande reserver för det tillfället att de skulle dras in i andra krig där de själva blir krigförande pa allvar. Desutom ar det lång startsträcka för nyproduktion av en del attraktiva vapen.

Det ar därför USA inte längre skickar några Javelins, Ukraina har gjort slut på för många och det ar svårt och knepigt att jobba upp lagret igen med nytillverkning av just denna.
Citera
2022-06-26, 16:12
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
I vilken mån de har varmvatten vet jag inte. Det var inte så länge sen som långt ifrån alla i Sverige hade rinnande varmvatten.
En intressant aspekt på fattigdomsdiskussionen här kan vara en Världsbankskarta från 2015 över andelen i olika länder som levde under VB fattigdomsgräns.
https://www.researchgate.net/profile/Mustafa-Kan-2/publication/330040250/figure/fig4/AS:710233496252418@1546344269891/World-poverty-map-and-distribution-of-the-population-by-countries-The-World-Bank-2015.ppm
Att flera östeuropeiska länder som var medlemmar i EU hade högre andel än Ryssland.

Ja efter att ha rest en hel del i Ryssland har jag aldrig stött på direkt akut fattighet. Men det klart på baksidan av Uralbergen bor säkert någon som värmer sitt vatten på spisen utan att för den delen må illa av det. Däremot i USA stöter jag på det hela tiden, viss städer och eller statsdelar är ju direkt slum.
Citera
2022-06-26, 16:12
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
inte enligt ryssarna, eller företrädare för rysk industri, eller de ryska tillverkarna.

hahah, nej självklart säger de så.
Citera
2022-06-26, 16:16
Medlem
Snapcounts avatar
Detta gick under radarn för mig, och andra även misstänker jag. Hursom.., det börjas pådrivas lite ifrån Washington att man bör skicka mer hjälp till Ukraina :

U.S. Air Force Veterans Republican Congressman Adam Kinzinger and Democrat Congresswoman Chrissy Houlahan introduced a bill to train Ukrainian fighter pilots and crews on US military air assets.

https://defence-blog.com/congressmen-introduce-bill-to-train-ukrainian-fighter-pilots/

Även folk ifrån Hollywood sätter sin "starpower" bakom det :

Sean Penn helps Ukrainian fighter pilots lobby for US aid

https://www.youtube.com/watch?v=R2D4HXh7XIk
Citera
2022-06-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Paasikivi har utbildat ukrainska soldater vid många tillfällen i taktisk/strategisk "gerilla"krigföring där man i små förband utnyttjar sin snabba rörlighet gentemot en övermakt. Specialutbildade för att snabbt slå till mot vissa strategiska mål. Varje förband agerar självständigt och består av ett antal expertutbildade soldater ex prickskytt, minerare mm. För att sedan taktiskt snabbt retirera.

Ryssland har en trögrörlig krigsmakt som är extremt toppstyrd.
Är det därför det går så bra för ryssarna, Paasikivi är inblandad. Sky News rapporterade också att 80% av Ukainas specialstyrkor är förlorade. Det är helt otroligt att man offrar sina bäst utbildade soldater på meningslösa mål och städer. Det är som om man medvetet vill ha ihjäl de flesta soldater man har.

De amerikanska legosoldaterna blev lite irriterad för några veckor sedan då dom upptäckte att de dom stred mot var Ukrainska soldater, kanske för självständiga expertutbildade soldater som aggerar för snabbt ...

Ukraina skulle nog ha behållt de välutbildade sovjetofficerarna kan man ju konstatera nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in