Citat:
Det är svårt att invända mot detta, eftersom tidshorisonterna du beskriver är enorma. Jag tror inte att Bitcoin kommer att ha erövrat hela världen inom 10 år, men orkar å andra sidan inte vänta tio år för att få reda på vem av oss som har rätt. Då kan man inte säga något nu, eftersom allt kan hända i framtiden.(Först och främst vet jag inte om jag håller med dig att Bitcoin är svårare än Swish, men skitsamma.)
Som sagt, finns behoven så kommer lösningarna garanterat.
Som jag ser det, i en hyperbitcoiniserad värld så behöver inte användaren nödvändigtvis känna till hur Bitcoin eller diverse lager 2 lösningar fungerar. Precis lika lite som folk som surfar på nätet måste veta hur HTML, HTTP, SLL fungerar eller vad en router eller dns gör.
Det användarna bryr sig om är att dom har credit att spendera på en viss vara eller tjänst. De lösningarna kommer komma när Bitcoin har mognat och fått större acceptans.
Innan någonting annat så måste "användningen" öka genom att fler stora företag (och länder) ser Bitcoin som ett alternativ när dom behöver placera sin kassa i något. Detta så att market cap ökar och volatiliteten minskar, och den resan tror jag det är 3-5 år kvar på.
En halvt hyperbitcoinserad värld är fortfarande minst 8-10 år bort. Det går inte att införa något så här stort mycket fortare. Jämför med internets intåg. 1995 så hade ändå internet funnits länge, men då tog men det var ändå 10 år kvar innan Google och Amazon började i små skalor.
Tålamod...
Som sagt, finns behoven så kommer lösningarna garanterat.
Som jag ser det, i en hyperbitcoiniserad värld så behöver inte användaren nödvändigtvis känna till hur Bitcoin eller diverse lager 2 lösningar fungerar. Precis lika lite som folk som surfar på nätet måste veta hur HTML, HTTP, SLL fungerar eller vad en router eller dns gör.
Det användarna bryr sig om är att dom har credit att spendera på en viss vara eller tjänst. De lösningarna kommer komma när Bitcoin har mognat och fått större acceptans.
Innan någonting annat så måste "användningen" öka genom att fler stora företag (och länder) ser Bitcoin som ett alternativ när dom behöver placera sin kassa i något. Detta så att market cap ökar och volatiliteten minskar, och den resan tror jag det är 3-5 år kvar på.
En halvt hyperbitcoinserad värld är fortfarande minst 8-10 år bort. Det går inte att införa något så här stort mycket fortare. Jämför med internets intåg. 1995 så hade ändå internet funnits länge, men då tog men det var ändå 10 år kvar innan Google och Amazon började i små skalor.
Tålamod...
I stället är jag mer intresserad av det man kan säga med säkerhet redan nu, som att Bitcoin jämfört med annan teknik har haft en väldigt låg spridningshastighet. Det har även industrifiguren Marc Andreessen råkat erkänna, när han 2014 sa att Bitcoin var som internet 1994 och 2022 sa att Bitcoin var som internet 1995. Eftersom spridningen och utvecklingen gått så långsamt hittills tyder det på att den kommer att vara låg även i framtiden, vilket gör att dagens marknadsvärde borde vara betydligt lägre än VISA:s.
Det har börjat tas upp så smått i senaten främst genom Senator Lummis som har ett par förslag på bordet. Men det börjar bli en handfull senatorer som vill klargöra saker och ting kring krypto, till det bättre (har inte hört något som är anti krypto)