2022-06-22, 10:40
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
(Först och främst vet jag inte om jag håller med dig att Bitcoin är svårare än Swish, men skitsamma.)

Som sagt, finns behoven så kommer lösningarna garanterat.

Som jag ser det, i en hyperbitcoiniserad värld så behöver inte användaren nödvändigtvis känna till hur Bitcoin eller diverse lager 2 lösningar fungerar. Precis lika lite som folk som surfar på nätet måste veta hur HTML, HTTP, SLL fungerar eller vad en router eller dns gör.
Det användarna bryr sig om är att dom har credit att spendera på en viss vara eller tjänst. De lösningarna kommer komma när Bitcoin har mognat och fått större acceptans.

Innan någonting annat så måste "användningen" öka genom att fler stora företag (och länder) ser Bitcoin som ett alternativ när dom behöver placera sin kassa i något. Detta så att market cap ökar och volatiliteten minskar, och den resan tror jag det är 3-5 år kvar på.

En halvt hyperbitcoinserad värld är fortfarande minst 8-10 år bort. Det går inte att införa något så här stort mycket fortare. Jämför med internets intåg. 1995 så hade ändå internet funnits länge, men då tog men det var ändå 10 år kvar innan Google och Amazon började i små skalor.

Tålamod...
Det är svårt att invända mot detta, eftersom tidshorisonterna du beskriver är enorma. Jag tror inte att Bitcoin kommer att ha erövrat hela världen inom 10 år, men orkar å andra sidan inte vänta tio år för att få reda på vem av oss som har rätt. Då kan man inte säga något nu, eftersom allt kan hända i framtiden.

I stället är jag mer intresserad av det man kan säga med säkerhet redan nu, som att Bitcoin jämfört med annan teknik har haft en väldigt låg spridningshastighet. Det har även industrifiguren Marc Andreessen råkat erkänna, när han 2014 sa att Bitcoin var som internet 1994 och 2022 sa att Bitcoin var som internet 1995. Eftersom spridningen och utvecklingen gått så långsamt hittills tyder det på att den kommer att vara låg även i framtiden, vilket gör att dagens marknadsvärde borde vara betydligt lägre än VISA:s.
2022-06-22, 11:34
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Det är svårt att invända mot detta, eftersom tidshorisonterna du beskriver är enorma. Jag tror inte att Bitcoin kommer att ha erövrat hela världen inom 10 år, men orkar å andra sidan inte vänta tio år för att få reda på vem av oss som har rätt. Då kan man inte säga något nu, eftersom allt kan hända i framtiden.

I stället är jag mer intresserad av det man kan säga med säkerhet redan nu, som att Bitcoin jämfört med annan teknik har haft en väldigt låg spridningshastighet. Det har även industrifiguren Marc Andreessen råkat erkänna, när han 2014 sa att Bitcoin var som internet 1994 och 2022 sa att Bitcoin var som internet 1995. Eftersom spridningen och utvecklingen gått så långsamt hittills tyder det på att den kommer att vara låg även i framtiden, vilket gör att dagens marknadsvärde borde vara betydligt lägre än VISA:s.
Jag skulle säga att spridningen går extremt fort. Från noll till 100M användare på 13 år. Helt klart jämförbart med internet, mobiltelefoner eller personbilar.
2022-06-22, 11:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag skulle säga att spridningen går extremt fort. Från noll till 100M användare på 13 år. Helt klart jämförbart med internet, mobiltelefoner eller personbilar.

Vad menas med användare? Det är lite konstigt att blanda ihop användning och att bara passivt inneha lite bitcoin. Därför haltar också jämförelsen med "internet" på många sätt.
2022-06-22, 11:48
Avslutad
Citat:
...2014 sa att Bitcoin var som internet 1994 och 2022 sa att Bitcoin var som internet 1995[/url]. Eftersom spridningen och utvecklingen gått så långsamt hittills tyder det på att den kommer att vara låg även i framtiden, vilket gör att dagens marknadsvärde borde vara betydligt lägre än VISA:s.
Jag håller inte med att det går långsamt, men kan förstå att du velat att det skulle gå ännu fortare.

Min take är att det som bromsar utvecklingen är brist på regleringar som behövs för att legitimera Bitcon. Det har börjat tas upp så smått i senaten främst genom Senator Lummis som har ett par förslag på bordet. Men det börjar bli en handfull senatorer som vill klargöra saker och ting kring krypto, till det bättre (har inte hört något som är anti krypto)

Det kommer dock fortsätta vara lugnt till åtminstone mid-terms i USA. Men sedan kommer dom behöva hantera frågan kring stable coins. Jag har svårt att se att dom inte skulle se stable coins som ett sätt att bredda dollarn utanför USA och låta den bli en allt större global valuta på så sätt.
För alternativet är att dom motarbetar det och riskerar att Schweiz Franc eller, ännu värre, att Yuan gör det istället.

När denna fråga doppats så kommer det naturliga bli att titta på Bitcoin, Ethereum och så småningom även alla DeFi tokens (om dom finns kvar)?

1-2 år kvar således, om du frågar mig (jag tar det från experter jag lyssnat på). Önskar det hade gått fortare men politiken måste ha sin stilla gång.
2022-06-22, 12:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Min take är att det som bromsar utvecklingen är brist på regleringar som behövs för att legitimera Bitcon. Det har börjat tas upp så smått i senaten främst genom Senator Lummis som har ett par förslag på bordet. Men det börjar bli en handfull senatorer som vill klargöra saker och ting kring krypto, till det bättre (har inte hört något som är anti krypto)
Så från att vara en decentraliserad valuta utanför staters kontroll ser du nu fram emot att det blir en valuta under USA:s kontroll, ett substitut för dollar för att främja USA:s makt i världen.
2022-06-22, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så från att vara en decentraliserad valuta utanför staters kontroll ser du nu fram emot att det blir en valuta under USA:s kontroll, ett substitut för dollar för att främja USA:s makt i världen.
Nej
2022-06-22, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag håller inte med att det går långsamt, men kan förstå att du velat att det skulle gå ännu fortare.

Min take är att det som bromsar utvecklingen är brist på regleringar som behövs för att legitimera Bitcon.
Det har börjat tas upp så smått i senaten främst genom Senator Lummis som har ett par förslag på bordet. Men det börjar bli en handfull senatorer som vill klargöra saker och ting kring krypto, till det bättre (har inte hört något som är anti krypto)

Det kommer dock fortsätta vara lugnt till åtminstone mid-terms i USA. Men sedan kommer dom behöva hantera frågan kring stable coins. Jag har svårt att se att dom inte skulle se stable coins som ett sätt att bredda dollarn utanför USA och låta den bli en allt större global valuta på så sätt.
För alternativet är att dom motarbetar det och riskerar att Schweiz Franc eller, ännu värre, att Yuan gör det istället.

När denna fråga doppats så kommer det naturliga bli att titta på Bitcoin, Ethereum och så småningom även alla DeFi tokens (om dom finns kvar)?

1-2 år kvar således, om du frågar mig (jag tar det från experter jag lyssnat på). Önskar det hade gått fortare men politiken måste ha sin stilla gång.

Jurassic Park-författaren Michael Crichton beskriver Bitcoin ganska bra i det här föredraget från 1992: https://youtu.be/lu4jXldOZHM?t=301

Poängen är att krypto redan går att använda, och det är det som Bitcoin-maximalister hatar. Pengar måste vara komplicerat. Det måste finnas någon president eller centralbankschef som ger sin välsignelse. Annars förlorar staten, och i förlängningen den låtsasjobbande boomer-generationen, sina inkomster. https://youtu.be/VWknQBhYHi4?t=1325
2022-06-24, 12:04
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Glad midsommar alla! Blir intressant att se var vi är om ett år. Min gissning är att priset är lägre, men vem vet egentligen.
2022-06-26, 00:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Glad midsommar alla! Blir intressant att se var vi är om ett år. Min gissning är att priset är lägre, men vem vet egentligen.
Apropå att du tycker det går för långsamt. Allt är ju relativt…
https://twitter.com/documentingbtc/status/1540814175840227328?s=21&t=M-YFnUkWKHvUPG_cjivycg
2022-06-26, 08:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
https://twitter.com/documentingbtc/status/1540814175840227328?s=21&t=M-YFnUkWKHvUPG_cjivycg

Det här debunkade jag bokstavligt talat några inlägg uppåt i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad menas med användare? Det är lite konstigt att blanda ihop användning och att bara passivt inneha lite bitcoin. Därför haltar också jämförelsen med "internet" på många sätt.
2022-06-26, 09:18
Medlem
Leastons avatar
fel tråd
2022-06-26, 11:37
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Jag skiljer på spekulanter och användare. Många kryptoentusiaster bortser medvetet eller omedvetet från denna distinktion, men jag tycker det är ganska uppenbart att det är något man måste skilja på. Till exempel skulle ingen inkludera antalet människor som ägde aktier i företag som höll på med internet på 90-talet i en studie där man försökte studera ökningen av antalet internetanvändare.

Med det sagt är det väldigt osäkert hur många som faktiskt använder Bitcoin. Att det ens är det beror väl på att det inte är något industrin är särskilt intresserad av, eftersom det enda man bryr sig om är number go up.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in