2022-06-20, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
På vilket sätt är det bra med en deflationär valuta?

Hur ska du göra med den valutan när produktiviteten i ekonomin ökar över tid?

BTC kommer inte att nå sin potential på minst två decennier och när BTC väl gör det så kommer världen att se helt annorlunda ut. Majoriteten av det som idag betraktas som arbete kommer att utföras av AI och robotar (automation), och mänskligheten kommer att vara försörjd via UBI (Universal Basic Income).

Det går inte att uttala sig idag om hur världsekonomin kommer att fungera så långt fram, förutom att BTC förmodligen kommer att vara världsvaluta eftersom alla andra valutor kollapsat, och att BTC är en livboj med vilken man som individ kan hantera kollapsen av de andra valutorna på ett funktionellt vis, och dessutom komma ut på andra sidan som en vinnare.
2022-06-20, 14:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Meningen är väl att det är bra att inte slösa pengar på skit som när krediter och pengatryckandet försiggår. Sparar folk pengarna och bara lägger pengar på nödvändiga saker så sparas både miljö och kvalitet blir bättre på det man konsumerar. Bitcoin är alltså bra för miljön och mänskligheten.

Tror ni har missförstått det här med ekonomisk tillväxt, produktivitetsökning och valuta då.
2022-06-20, 14:56
Avslutad
Citat:
Och jag tror att vi kommer leva i en Mad Max-värld om några decennier, så den bästa investeringen nu är vapen, ammunition och konservburkar. Varsågod för tipset.

Min teori är som följer:

Nej vi kommer att leva i en digitaliserad polisstat. Kaoset (massinvandringen, kriminaliteten upplösningen av normer) har ett syfte och det syftet är att legitimera införandet av en global polisstat. Detta planeras av världens eliter i slutna rum i globala maktklubbar som Bilderberg och WEF.

Det kommer att finna ett socialt kreditsystem av kinesiskt snitt, och det kommer att finnas UBI.

Världen står inför stora problem som kräver nya lösningar.

1. Miljöproblem (global warming)
2. En kollapsande världsekonomi.
3. Världssvält.
4. Migrationskaos (mer än 100 miljoner människor är på flykt).

Den globala nedstängningen pga "pandemin" var en testballong. Nu anpassar man sina modeller och sedan stänger man ner på riktigt.

Med en kollapsande ekonomi och antingen kaos (om din teori skulle stämma) eller digital polisstat (om min teori skulle stämma) runt omkring oss så är BTC den livboj med vilken man tar sig till andra sidan som vinnare.
2022-06-20, 15:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Min teori är som följer:

Nej vi kommer att leva i en digitaliserad polisstat. Kaoset (massinvandringen, kriminaliteten upplösningen av normer) har ett syfte och det syftet är att legitimera införandet av en global polisstat. Detta planeras av världens eliter i slutna rum i globala maktklubbar som Bilderberg och WEF.

Det kommer att finna ett socialt kreditsystem av kinesiskt snitt, och det kommer att finnas UBI.

Världen står inför stora problem som kräver nya lösningar.

1. Miljöproblem (global warming)
2. En kollapsande världsekonomi.
3. Världssvält.
4. Migrationskaos (mer än 100 miljoner människor är på flykt).

Den globala nedstängningen pga "pandemin" var en testballong. Nu anpassar man sina modeller och sedan stänger man ner på riktigt.

Med en kollapsande ekonomi och antingen kaos (om din teori skulle stämma) eller digital polisstat (om min teori skulle stämma) runt omkring oss så är BTC den livboj med vilken man tar sig till andra sidan som vinnare.

Det var ju väldigt många osannolika händelser som ska slå in samtidigt för att ditt scenario ska bli sanning. Det är alltså därför du satsar helhjärtat på bitcoin. Ok.
2022-06-20, 15:21
Avslutad
Citat:
Det var ju väldigt många osannolika händelser som ska slå in samtidigt för att ditt scenario ska bli sanning. Det är alltså därför du satsar helhjärtat på bitcoin. Ok.

Den som tror att vi går mot en Mad Max-realitet och föreslår konservburkar som valuta ska inte tala om sannolikheter.

Men oavsett huruvida ditt, mitt, eller något annat scenario slår in så är BTC den bästa livbåten.
2022-06-20, 15:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Den som tror att vi går mot en Mad Max-realitet och föreslår konservburkar som valuta ska inte tala om sannolikheter.

Det var ett uppenbart skämt.
2022-06-20, 17:11
Medlem
mrmoonlightss avatar
Nu är höjningen 0,73%. Börjar botten vara nådd?
2022-06-20, 18:03
Avslutad
Citat:
Tror ni har missförstått det här med ekonomisk tillväxt, produktivitetsökning och valuta då.

Tror du har missförstått. Ekonomiskt tillväxt är döden för miljön och skapar bara massa billigt kinaskräp.
2022-06-20, 18:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Tror du har missförstått. Ekonomiskt tillväxt är döden för miljön och skapar bara massa billigt kinaskräp.

Jaha, så ni crypto bros är alltså miljökämpar... det är det som är hela tanken bakom allt.
2022-06-20, 19:24
Avslutad
Citat:
Jaha, så ni crypto bros är alltså miljökämpar... det är det som är hela tanken bakom allt.

Jag skiter I och hatar Greta men deflation är bättre än överdriven spendering
2022-06-20, 21:24
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du skriver i artikeln "Du blir inte ekonomiskt framgångsrik om din produkt inte gör livet enklare och roligare för människor."

Samt...

Bitcoin är ju hur enkelt som helst att använda. Det är ju bara scanna och skicka. Inte svårare än Swish.
Då tar många upp Chievo appen i El Salvador som motargument. Ja, den var buggig i starten men dom tryckte ut den på 2-3 månader. Använd någon bättre app i stället då, för det finns det massor av.

Svårigheten (det är inte heller särskilt svårt) är fortfarande on-boardingen TILL Bitcoin. Men det har ju att göra med att det fortfarande inte finns jättestor efterfrågan.
Överallt i världen har vi börjat se exempel på folk som får lön i Bitcoin, och även om det är lite av en gimmick nu så är det ett exempel hur det kommer att kunna bli när Bitcoin får allt större acceptans (vilket den får för varje dag som går).

Visst i Sverige har vi Swish och Bitcoin via Lightning kanske inte bidrar med så mycket. Men det finns miljarder människor som är utan ban. Bitcoin är definitivt något som "gör livet enklare och roligare" för dessa människor.

Och nu har vi bara pratat om Bitcoin, betalsystemet. Inte om Bitcoin som apex store of value.
Kul att du läste texten! Det är väl subjektivt, men min uppfattning är att det för gemene man är 50x svårare att använda Bitcoin än Swish. Dessutom kan minsta misstag vid användning av Bitcoin vara ödesdigert och leda till förlusten av alla ens tillgångar.

Det är möjligt att användningen av Bitcoin kommer att öka i framtiden, men att användningen nu efter 13 år är så liten borde tala emot det. Och med en marketcap typ lika stor som VISA:s är en stor ökning av användningen inprisad, som måste uppenbara sig snart för att värderingen ska hålla.
2022-06-20, 22:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Kul att du läste texten! Det är väl subjektivt, men min uppfattning är att det för gemene man är 50x svårare att använda Bitcoin än Swish. Dessutom kan minsta misstag vid användning av Bitcoin vara ödesdigert och leda till förlusten av alla ens tillgångar.
(Först och främst vet jag inte om jag håller med dig att Bitcoin är svårare än Swish, men skitsamma.)

Som sagt, finns behoven så kommer lösningarna garanterat.

Som jag ser det, i en hyperbitcoiniserad värld så behöver inte användaren nödvändigtvis känna till hur Bitcoin eller diverse lager 2 lösningar fungerar. Precis lika lite som folk som surfar på nätet måste veta hur HTML, HTTP, SLL fungerar eller vad en router eller dns gör.
Det användarna bryr sig om är att dom har credit att spendera på en viss vara eller tjänst. De lösningarna kommer komma när Bitcoin har mognat och fått större acceptans.

Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Det är möjligt att användningen av Bitcoin kommer att öka i framtiden, men att användningen nu efter 13 år är så liten borde tala emot det. Och med en marketcap typ lika stor som VISA:s är en stor ökning av användningen inprisad, som måste uppenbara sig snart för att värderingen ska hålla.
Innan någonting annat så måste "användningen" öka genom att fler stora företag (och länder) ser Bitcoin som ett alternativ när dom behöver placera sin kassa i något. Detta så att market cap ökar och volatiliteten minskar, och den resan tror jag det är 3-5 år kvar på.

En halvt hyperbitcoinserad värld är fortfarande minst 8-10 år bort. Det går inte att införa något så här stort mycket fortare. Jämför med internets intåg. 1995 så hade ändå internet funnits länge, men då tog men det var ändå 10 år kvar innan Google och Amazon började i små skalor.

Tålamod...
Senast redigerad av Leaston 2022-06-20 kl. 22:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in