2022-06-26, 09:10
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Du har extremt fel och du verkar inte veta vad du pratar om. Svensk högteknologisk industri är världsledande och rysk stängs ner. Man flyttar också tillverkning från Kina till Europa och därmed också Sverige. Det startar bland annat två till gigabatterifabriker i Göteborg och Borlänge.

Och nej det där vet du inget alls om.
Ägare till de högtechnologiska företag du pratar om är inte ens svenskägt längre, inte ens Volvo.
När det gäller batterifabrikerna så har svenska staten enbart subventionerat bygget och elpriser samt mark.
Ägande av tex Nortvolt: Volkswagen 22,7% Goldman Sachs 20,8% Harald Mix via Vargas Holding 7,8% Peter Carlsson via Rocarma Consulting 7,2%
Citera
2022-06-26, 09:12
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Kom igen , nu skriver du att ”Putin har jag inga speciella åsikter om ”,,,,tidigare skrev du att du inte gillade Putin !!!,,,,har du fått en åthutning för ”felaktigt tänkande”,,,,en lavett ?

Lavett är ett roligt ord
Läs igen, Putin har jag inga speciella åsikter om. Dvs jag varken gillar honom eller ogillar.
Frågor?
Citera
2022-06-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo men de små har velat bli ätna av NATO. Fråga Danmark och Norge. Europa kommer snabba på processen att bli av med beroendet av Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
USA uppskattar? Man säger att antal skadade i förhållande till döda är ungefär 3:1. Sedan påstår man att de ryska förlusterna i antal döda är 30-40.000. De ryska styrkorna kring Ukraina beräknas ha varit strax över 200.000 från början med runt 70.000 aktiva stridande. Varje form av militär logik säger att sådana förluster kan man inte ta helt enkelt. Ryssarna har haft förluster särskilt i början men inte på långa vägar det som Kiev påstår eller USA och NATO.

Och vad det gäller materiella förluster får man komma ihåg att detta är ett krig fört på helt andra nivåer än när NATO ger sig på fåraherdar med Kalasjnikovs. Ryssarna har mött den bäst utrustade armén i Europa antagligen, med moderna vapen särskilt defensiva. Landet har formligen svämmat över med stingers och pansarskott för att inte tala om de gamla ryska SAM-batterierna som är väldigt kompetenta.

Det blir förluster i sådana möten hur än stark armé man har. De militära operationer NATO och USA varit inblandade i de senaste decennierna kommer inte i närheten till den miljö ryska armén stridit i i Ukraina.

Förstår du inte att allt du läser är propaganda även det som ges av ryska medier? Man får använda sin egen tankeförmåga när man bedömer uppgifter som kommer ut. De kring Rysslands förluster av manskap har inte med verkligheten att göra.

Siffrorna stämmer nog rätt bra. Det finns dock både nazirysska trupper och deras vichy-ukrainska medlöpare. Antagligen var andelen döda naziryssar högre i början av kriget , varför den förnedrande reträtten var nödvändig. I donbassfasen är nog de vichyukrainska trupperna överrepresenterade i dödstalen.
Citera
2022-06-26, 09:23
Medlem
Reimers avatar
Sådär, nu börjar det likna något igen, förlustsiffrorna för orcherna stiger, materielförlusterna ökar markant, 21 utslagna tanks t.ex, inga artillerisystem tyvärr men 2 MLRS i alla fall.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=345948531050939&set=a.234922835486843
Citera
2022-06-26, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Lavett är ett roligt ord
Läs igen, Putin har jag inga speciella åsikter om. Dvs jag varken gillar honom eller ogillar.
Frågor?
Ja ,,,,Massor !!!,,,,kul ord, låter bättre än örfil . Du har faktiskt backat från din tidigare uppfattning att du inte gillar Putin , jag , och hela världen !!, undrar varför du backat. Har du fått en skriftlig varning av chefen ,,,eller tycker du Putin gjort något mycket bra sedan igår , när du skrev att du inte gillade honom ? Eller blir det som det blir när du skriver , bara det blir många ord 😊
Citera
2022-06-26, 09:26
Medlem
Conceptions avatar
En skitande ryss får förhoppningsvis lite splitter i skinkan.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/vklsdh/a_ukrainian_drone_dropping_a_munition_on_a/

Observera kommentarerna. Ryska soldater går alltså och skiter ensamma utan support. Kamratskapet är obefintligt.
Citera
2022-06-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Minns att min kusin grinade som grabb när ryssarna spöade NHL-proffsen i ishockey, men så älskade han också att läsa tidskriften Det Bästa (Reader's Digest) som hans föräldrar prenumererade på och som var totalt nerlusad med försåtlig anti-sovjetisk propaganda. Det är ungefär samma sak nu - folk i allmänhet tror på vad som sägs i nyheter och media. Om några månader kanske folk börjar grina när ryssarna har krossat Ukraina, men tröstas av att svälja bortförklaringarna som levereras och som man redan börjar mejsla på i media. Att det är en ständigt marknadsföring (ett informationskrig) av ideologi och trender från USA i syfte att kunna fortsätta att leva högt på andras bekostnad är folk inte medvetna om och kanske inte heller har något emot om de vore det.

The Return of Industrial Warfare, Alex Vershinin, 17 June 2022: https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/return-industrial-warfare

Conclusion
The war in Ukraine demonstrates that war between peer or near-peer adversaries demands the existence of a technically advanced, mass scale, industrial-age production capability. The Russian onslaught consumes ammunition at rates that massively exceed US forecasts and ammunition production. For the US to act as the arsenal of democracy in defence of Ukraine, there must be a major look at the manner and the scale at which the US organises its industrial base. This situation is especially critical because behind the Russian invasion stands the world’s manufacturing capital – China.
En intressant aspekt, det är troligen inte bara ammunition som är beroende av globaliserade leveranskedjor för att hålla igång militär kapacitet. Vi såg hur det blev brist på olika saker när Corona slog till, hur en mindre konflikt som Ukraina orsakar diverse bristsituationer, hur kommer det att se ut vid verkligt storskalig konflikt? Tror de globalistfrälsta att allt i stort kommer att rulla på som vanligt?
Citera
2022-06-26, 09:29
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Obekräftade uppgifter anger Artem Plant som mål i Kiev för nattens kalibrering:
One of the targets in Kiev was the defense plant "Artyom", a manufacturer of air-to-air guided missiles

Ukrainian propaganda is trying to pass off residential buildings as targets of missile strikes, however, in clips of a video showing a hit in a residential building, the destroyed workshops of a defense plant also accidentally fall into the frame.
https://t.me/intelslava/31964

I så fall inte första gången.
Därför man sköt i bostadshusen alltså? Fint jobbat… verkligen den good guys…
Citera
2022-06-26, 09:43
Medlem
Reimers avatar
Den här kartan visar hur lite ryssarna egentligen vunnit under den kraftfulla offensiv de hållit på med vid östfronten, det Ukrainska motståndet gjorde att de rörde sig framåt i ww1-takt och tappade totalt momentum.

Dessutom så öppnade Ukrainska motståndet för offensiver runt Izum och Kherson, priset för Ukraina var högt men absolut värt det.

Citat:
This map from @war_mapper
demonstrates the incremental nature of the Russian gains, and the significant resistance offered by Ukrainian defenders, over the past two weeks. 1/14 🧵

https://twitter.com/WarintheFuture/status/1540870456542400512
Citera
2022-06-26, 09:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vilka folk?
1. Den är hotad globalt. Även i sverige
2. Nja förklara
3. Den är hotad globalt idag. Avstängningar på bland annat youtube, facebook för obekväma åsikter förkommer även i sverige.

Jag säger inte att Sverige en utmärkt modell för demokrati.

Jag säger att Ryssland har en mycket dålig demokrati.
Citera
2022-06-26, 09:58
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Ja ,,,,Massor !!!,,,,kul ord, låter bättre än örfil . Du har faktiskt backat från din tidigare uppfattning att du inte gillar Putin , jag , och hela världen !!, undrar varför du backat. Har du fått en skriftlig varning av chefen ,,,eller tycker du Putin gjort något mycket bra sedan igår , när du skrev att du inte gillade honom ? Eller blir det som det blir när du skriver , bara det blir många ord 😊

hahaha, du och hela världen? Jag kan inte säga att jag gillar Putin eller andra världsledare som jag skrev. Inte heller har jag mycket till övers för Maggan och Linde. Om jag ska tvingas säga något om Putin så gillar jag inte att han har en arrogant inställning till sin omgivning. Men den egenskapen har även Biden, och den lilla terriern Macron, du vet han med Napoleon komplex.
Citera
2022-06-26, 09:59
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Ja hur långt är ett snöre egentligen ?
Demokrati tycks vara en illusion dom flesta av oss har.
Så länge vi är nöjda och inte klagar för mycket så tillåts vi ha kvar illusionen.

Demokrati är det som driver samhället framåt. Ett annat ord kallas för invidualism. Ryssland har inte sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in