2022-06-26, 09:44
Medlem
Tiness avatar
På två veckor har jag gått ned 4 kg :-) :-)

Men har en besvärlig biverkan... jag är konstant förstoppad....

Har ni nåt förslag hur jag kan motverka det? Jag vill inte använda strömedel som finns på apoteket...

Jag har testat drick mycket mer och röra på mig mer.... men ingen effekt. Det slutar med att tredje dagen har jag så ont i magen att jag tar laxermedel..
Citera
2022-06-26, 10:48
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tines

Har ni nåt förslag hur jag kan motverka det? Jag vill inte använda strömedel som finns på apoteket...

Jag har testat drick mycket mer och röra på mig mer.... men ingen effekt. Det slutar med att tredje dagen har jag så ont i magen att jag tar laxermedel..
Kul med viktnedgången! Men trist med biverkningen.

Tips för att avhjälpa förstoppning:

Som du skrivit - mkt vätska och motion, som promenader eller språngmarscher.
Varmt te med honung i (funkar prima, iaf för mig!)
Katrinplommonpuré (titta bland barnmatsburkarna)
Även torkade katrinplommon och dadlar (russin sägs också vara effektivt)
Lakrits. Kanske inte något man vill stoppa i sig vid bantning men väldigt effektivt. Se till att det verkligen är till största delen lakrits och inte bara random godis med lite lakritspulver på.

Jag har hela mitt liv blivit förstoppad av proteinet i mjölkprodukter, om det blir för mkt, tipsen ovan har varit det som funkat för mig personligen.

Och ja, när du är på toaletten: upp med benen, typ på en hög pall. Underlättar mkt! Du kan också trycka med handen på mellangården (=området mellan könsorgan och stjärt).
Citera
2022-07-04, 13:15
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tae
Hur har ni gjort för att få saxenda utskrivet? Är det bara fråga sin vårdcentralsläkare eller ringa kry för att få recept?

Citat:
Jag föreslog det för min läkare och han tyckte det var värt att testa det.
Samma här. Föreslog för min läkare som kollade upp och skrev ut. Dyrt som fan.

Enligt FASS är det detta som gäller:
Citat:
”Saxenda används för viktminskning i kombination med anpassad kost och motion hos vuxna 18 år och äldre som har
ett BMI på 30 kg/m² eller högre (obesitas) eller
ett BMI på 27 kg/m² och mindre än 30 kg/m² (övervikt) och viktrelaterade hälsoproblem (till exempel diabetes, högt blodtryck, onormala nivåer av fetter i blodet eller andningsproblem under sömnen som kallas ”obstruktiv sömnapné”).”
Citera
2022-07-04, 13:22
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:

Bra jobbat! 👏 Jag var förstoppad de första 5 veckorna. Det gick över av sig själv för några veckor sedan. Vet inte vad strömedel är? Jag köpte receptfritt laxerande droppar på apoteket för att avhjälpa det värsta. Och massor med vatten förstås!

Jag har just passerat minus 10kg sedan 2022-05-16. Dvs -10,2 kg på 7 veckor.

Startvikt 93 kg.
BMI 34.

Vikt efter 7v 82,8.
BMI 30,4
Senast redigerad av byproxy 2022-07-04 kl. 13:34.
Citera
2022-07-05, 07:57
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Lactulos, receptfritt på apotek.
Det är flytande, jag äter själv opioider och får ibland problem med magen och då kör jag just Lactulos.

Antingen blandar jag det i ett glas saft eller i ett glas yoghurt, det är sött och smakar nästan ingenting.
Det är inte heller som ex Klyx som gör att magen rasar och toa måste uppsökas direkt!

Detta håller magen och tarmarna i form utan den ”akuta” effekten, och man kan dricka det varje dag utan problem.

Kostar ca 30:-/ liten flaska på nätet (apotea).
Citera
2022-07-05, 11:39
Medlem
udons avatar
Citat:

Testa 1 msk psyllium om dagen
Citera
2022-07-21, 09:14
Medlem
attackhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackhamster
startade min behandling för 2 dagar sen

start vikt : 159
BMI: 47.6

nu är jag nere på 155 efter 3 veckor.
all känsla av hunger.. mättnad... törst är helt borta..
man är bara "sugen" på något..
Citera
2022-08-09, 18:38
Medlem
Jag har fått klartecken från min läkare att börja med saxenda.
Har en inbokad tid den 22/8.
Har sök en massa om hur lång en behandling brukar vara. Är det till man uppnått sin ideal vikt?
Vad kan man förvänta sig av en behandling med saxenda? Vad är viktigt att tänka på?
Kommer helt säkert att få mina frågor besvarade av min läkare men är intresserade av att få veta lite mer om era erfarenheter.
Vikt: 122
Längd: 184
Tacksam för alla svar och erfarenheter.
Ha det bäst alla ni som kämpar för att komma ner i vikt.
Citera
2022-08-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasse72
Vad är viktigt att tänka på?

Tänk på att saxenda är en punktinsats som hjälper dig att gå ner i vikt så länge du tar läkemedlet. Det riktiga jobbet kommer efteråt när du slutat med läkemedlet och hungern kommer tillbaka. Det är viktigt att ha en strategi för hur du ska behålla din nya vikt efter behandlingen så du inte går tillbaka i gamla vanor.
Citera
2022-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tänk på att saxenda är en punktinsats som hjälper dig att gå ner i vikt så länge du tar läkemedlet. Det riktiga jobbet kommer efteråt när du slutat med läkemedlet och hungern kommer tillbaka. Det är viktigt att ha en strategi för hur du ska behålla din nya vikt efter behandlingen så du inte går tillbaka i gamla vanor.

Tack så mycket för ditt svar.
Citera
2022-08-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Tog min första dos 0,6mg igår kväll.
Idag mår jag pyton, känner mig nästan influensasjuk idag. Ska vara en vanlig biverkning första dagarna.
Tog rejält imot att sätta sprutan på sig själv men känndes inte alls.

Startvikt 98kg
Midjemått 120cm

Hur går det för dig? Du gjorde tidigare en bra uppföljning
Citera
2022-08-13, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradozz
Hur går det för dig? Du gjorde tidigare en bra uppföljning

Jag har pausat Saxenda.
Planade ut på 90kg.
Ingen viktnedgång på 10 veckor.
Tog beslut att pausa projektet och byta metod. Saxenda boostade viljan att ta tag i ”viktproblematiken”. Nu äter jag en portion utan sprutan. Börjat träna lite smått men framför allt äter jag mycket mindre än tidigare. Har kommit till insikt att viktigaste faktorn vid viktminskning är inte träning utan kaloriintaget.
Nu väger jag 86 kg vilket är -4kg utan Saxenda.
Viktresan fortsätter, men utan Saxenda.
En stor anledning var förstås kostnaden som smärtade något när jag planade ut och viktminskning uteblev i drygt 10 veckor.
Är tacksam ändå att jag började med Saxenda som faktiskt hjälpte mig med de första 10kg.Tack vare den snabba inledande nedgången blev jag taggad och motiverad att ta tag i grundproblemet den naturliga vägen med att minska kaloriintaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in