Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackGod
Men som jag sade. Ukraina var på väg att joina NATO. Och det ville Ryssland såklart inte. För att då skulle det kunna bli ett världskrig. För Ryssland kommer definitivt ha och ta kontrollen över KRIM. Men då skulle NATO kunnat gå med i konflikten där. Förstår du vad jag menar?
Och har inte Ryssland och NATO något avtal eller nåt att NATO inte får utvidga sig mer väst? Är inte helst säker på det. Men ändå. Jag förstår fullständigt Rysslands aktioner. Men som jag sade, det är NATOS och Ukrainas fel fet här kriget.
Ukraina är inget vanligt land. Ryssland har nog betraktat Ukraina minst som sin bror. Och nu ville NATO västernisera det.
Och utvidga sina trupper på sin brors mark.
Om Ryssland inte agerat i tid...skulle Ukraina var med i NATO. Och efter ett tag skulle NATO blandat sig i i krisen i KRIM. Värdskrig då möjligt.
Det borde väl NATO och Ukraina förståt. Att Ryssland inte kommer tillåta sånt.
Att Ukraina skulle bli medlem i NATO var omöjligt sedan 2014. Efter annekteringen av Krim och upprättandet av de s.k. folkrepublikerna befann Ukraina sig i en gränskonflikt som omöjliggjorde medlemskap. Och även utan gränskonflikter hade Ukrainas medlemskap legat flera årtionden fram i tiden, om de ens någonsin hade kunnat bli medlemmar. Korruption och politisk instabilitet ("varannan president pro-Nato, varannan pro-Ryssland") funkar inte om man ska vara med i NATO.
Men dessa hinder för NATO-medlemskap har nu Ryssland börjat undanröja, ett i taget. Den proryska befolkningen inkorporerar man med Ryssland vilket gör att de västvänliga ukrainarna blir i tydlig majoritet i Ukraina så västvänliga presidenter kommer att vinna kommande val (= politisk stabilitet). Ryssland tänker också tvinga fram ett fredsavtal, får de Ukraina till det så är gränskonflikterna lösta. Då uppfyller Ukraina 2 av de 3 viktigaste kraven för NATO-medlemskap. Återstår sedan bara för den västligt orienterade regeringen att genomföra ett seriöst antikorruptionsprogram, sedan har Ukraina raka spåret in i NATO.
Förutom att Ryssland får en NATO-medlem som närmsta granne så får man som bonus extra lång NATO-gräns om man tar hela södra Ukraina samtidigt som Finland och Georgien också blir NATO-medlemmar. Ryssland har talat om sig själva som omgivna av fiender, nu blir de helt omringade förutom då vid gränserna i Centralasien....