Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkblomman
Anser du ha rätt till din egen kropp?
Är det rimligt att andra ska få bestämma vad du får eller inte får göra med den?
Vad mer ska vi förbjuda pga moral och teologi?
Själv är jag inte religös men jag håller med dig om att vi saknar moralisk kompass i helhet och inte bara i Sverige utan de flesta länder idag.
Frågan är om religion är den rätta vägen och framförallt förbud?
Där är vi nog inte ense skulle jag tro.
Det handlar inte alls om förbud, min avsikt var att få fram att våra moraliska värderingar är på glid. Då vi i dag saknar religionen som guide och moralisk kompass i våra liv så behöver vi något som ersätter religionen. Frågan är bara vad vi ska ersätta religionen med.
Jag önskar att vi hade ett system av värderingar som skapade i storleksordningen lika många människor med tatueringar i ansiktet som kvinnor som väljer att avsluta sina graviditeter. Jag vill varken förbjuda tatueringar i ansiktet eller aborter, det behövs underliggande moraliska värderingar för att styra dessa aktiviteter.
Jag uppfattar det som att begreppet bestämma över sin kropp inte har så mycket med abort att göra överhuvudtaget.
Vi behöver komma till ro i väst, hela varandra och sträva gemensamt mot mål för oss alla. Jag vill nå ett samhälle där en graviditet tas emot med lycka och glädje, inte som ett obehag eller hinder.
Jag har ingen lösning men jag är övertygad om att det börjar med familjen. Splittrade familjer är ett problem som mycket väl kan vara grundproblemet till många andra problem vi ser.
Om folk inte sitter på bänkarna en söndag och lyssnar på prästens predikan, varifrån ska vi få våra värderingar ifrån om inte familjen?