Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-26, 07:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är övertygad om att det finns en stor andel amerikansk befolkning som gläds åt att de nu själva får avgöra sina abortlagar i delstaterna. Men massmedia kan alltid mobilisera demonstranter för sina ändamål. Greta Thunberg drog en halv miljon deltagare i Montreal. Annars brukar hon samla runt 5-10 st. Demonstrationer är riggade av och för massmedia.

USA sköts konservativt, men deras politiker och massmedia lurar andra länder att förstöra sig själva genom progressiv politik, typ vad som sprids från Kalifornien och Hollywood. De tar varje möjlighet att hetsa kvinnor mot män och slå sönder våra samhällen.

Hela kaoset är riggat för att försöka glömma hur 7 amerikanska delstater kan tillåta abort av fullgångna foster.

Sverige tillät abort under vissa omständigheter redan 1938 och sedan 1974 finns det ingen gräns annat än hur långt graviditeten är gången. Det är inget som USA ligger bakom. Men du kan ju alltid säga till folk att du är en rysslandssympatisör och foliehatt, så kommer du säkert att få igenom att inskränka aborträtten i Sverige
Citera
2022-06-26, 07:14
Medlem
wwrs avatar
Det skrivs mest trams i denna tråd. Sju amerikanska delstater tillåter abort av fullgångna foster! Men massmedia hetsar nu kvinnor mot män enbart eftersom den Högsta Domstolen sagt att delstaterna själva får avgöra sin abortlagstiftning.
Senast redigerad av wwr 2022-06-26 kl. 07:19.
Citera
2022-06-26, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
Jag vet att jag hamnar i slutet av tråden nu, men det handlar inte om rätten för en kvinna att döda ett barn utan rätten för en kvinna att bestämma över sitt eget liv. Jmf med män som gör en kvinna på smällen, han kommer lindrigt undan om han inte vill hjälpa till med detta barns uppväxt. Likaså samhället som inte kan ta hand om dessa barn.

Tycker du på detta sätt så sluta runka då i så fall. För varje runk så dödar du miljontals potentiella barn. Framförallt ha inte sex med en kvinna om inte syftet är att bli far

Folk i Sverige som försvarar detta beslut är incels, dubbelmoralister och psykiskt rubbade. Givetvis är det kvinnan som bestämmer om hon vill göra abort eller ej.
Citera
2022-06-26, 07:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Är det "nyktert" att förbjuda abort vid ett godtyckligt utvalt skede i graviditeten, men inte vid ett annat, och varför?

Det som du anser är godtyckligt utvalt skede är i själva verket vetenskapligt baserat. Det är till och med så exakt att det är på dagen, 21 fulla veckor och 6 dagar. Före = livsodugligt foster (parasit)
Efter = livsdugligt foster som har chans att överleva utanför värddjurets (mammans) kropp

Fullt rimligt gräns, inte ett dugg godtyckligt.
Citera
2022-06-26, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Jorden kommer inom en inte alltför lång tid ha brist på människor, mest så i västvärlden. Fortsätter det i denna takt finns det inte kvar några alls om några tusen år

"Brist på människor"! Planeten är inget medvetet väsen som bryr sig om ifall den är befolkad eller ej. Det finns inget tragiskt med att en art dör ut, tvärtom.
Citera
2022-06-26, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du fattar inte. Du kan inte säga "de flesta" när det du menar är "de flesta JAG känner".
De flesta JAG känner som fått barn har INTE fått missfall. Eller avslutat graviditet. Men ja det är hyfsat vanligt. Enligt Wikipedia, 25%. “upp till 25 % av alla gravida kvinnor får ett missfall under sin levnadstid".

(missfall är dock off topic eftersom vi pratar abort här.)

Wikipedia har fel eller de bara antar. Det går inte att mäta missfall. Då många kvinnor får missfall utan att veta om det.

2. Hur vanligt är missfall?

Missfall är vanligt, men exakt hur vanligt det är finns det ingen tillförlitlig statistik om. Ibland sägs det att kvinnor som föder mer än ett barn ofta får minst ett missfall och det kan möjligen stämma rent statistiskt, men det är inte sant på individnivå.

Ibland sägs det att mellan 15 och 20 procent av de graviditeter som har konstaterats med ultraljud slutar med missfall. En del menar att mellan 30 och 45 procent är en mer sann siffra. Då ingår alla som har plussat (gjort ett positivt graviditetstest) några dagar efter utebliven mens och senare fått en blödning, tänker man sig. Men eftersom kvinnor med tidiga missfall inte alltid söker sjukvård, och eftersom många kvinnor får så tidiga missfall att de inte ens är medvetna om att det, finns inga tillförlitliga siffror.

https://www.expressen.se/mama/gravid-forlossning/gravid/missfall-14-fragor-och-svar/

"Gud" är den största abortören. Abort, som vi människor genomför bör minska. Men ett förbud är ett dåligt alternativ.
Citera
2022-06-26, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Absolut inte men de flesta som fått barn eller "håller på" har varit med om tidiga el sena missfall eller gjort medicinsk abort eller tagit " dagen efter" tabletter om det nu räknas

Min mor fick missfall mellan min bror och mig och en av mina älskarinnor fick en naturlig abort vid åtminstone ett tillfälle (inte mitt foster - hon var gift). Och det är bara de två kvinnor som har berättat det för mig.
Citera
2022-06-26, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Folk i Sverige som försvarar detta beslut är incels, dubbelmoralister och psykiskt rubbade. Givetvis är det kvinnan som bestämmer om hon vill göra abort eller ej.
Och en del förstår inte ens vad som skett eller varför. Resonemanget kring detta har helt korrekt handlat om var någonstans lagstiftningen ska ske. Över huvudena på folk eller på lägre nivåer. Genom Roe v. Wade körde man över folket och kvävde den nödvändiga samhälleliga debatten. Därför har USA hamnat i ett ställningskrig under de femtio år SCOTUS beslut gällt. I jämförelse skulle EU ha upplösts för länge sedan om abortfrågan (och annan familjerätt) legat i Bryssel.

Det är tyvärr detta folk inte begriper. Man kan inte tvinga på en sådan lagstiftning utan att den ör förankrad i befolkningen. Då begriper man inte ens vad det handlar om och vilka moraliska övervägande som man behöver göra. En abortlagstiftning måste mogna fram i ett samhälle oavsett vad den omfattar om det ska vara lagligt eller inte. Och det är komplexa frågor.

Ett exempel: nu talas det om att stora företag som Apple och Microsoft kommer att betala för sina anställda att göra abort i andra delstater om de lever i en där abort är förbjudet. Det känns faktiskt inte helt ok. Företag vill naturligtvis helst att deras kvinnliga anställda inte blir gravida. Det blir då lite tvetydigt när de i sådana fall bekostar ett avbrytande av graviditeten. Och vad kommer de att göra i de fall kvinnan beslutar sig för att fullfölja graviditeten? Ställer man upp då också vilket är viktigt i USA? Som föräldrarledighet och barnpassning.

Så det finns detta och det finns andra situationer. De som vill välja kön på sitt barn t.ex. Kommer pojkar att föredras? Är ganska säker på att detta sker i Sverige i detta nu.

Tilläggas är att jag vill att frågan ska ner på så låg nivå som möjligt och att den tillhör kvinnorna i samhället.

Edit:

Det här ska tydligen vara SCOTUS resonerande kring de överklaganden som stod i fokus när man tog beslut om Roe v. Wade. Ett ganska omfattande material som nog är nödvändigt att ta in om man vill resonera kring detta på ett seriöst sätt:

https://www.supremecourt.gov/opinions/21pdf/19-1392_6j37.pdf
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-06-26 kl. 07:49.
Citera
2022-06-26, 07:57
Medlem
Aradins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Anser du ha rätt till din egen kropp?

Är det rimligt att andra ska få bestämma vad du får eller inte får göra med den?
Vad mer ska vi förbjuda pga moral och teologi?

Själv är jag inte religös men jag håller med dig om att vi saknar moralisk kompass i helhet och inte bara i Sverige utan de flesta länder idag.

Frågan är om religion är den rätta vägen och framförallt förbud?
Där är vi nog inte ense skulle jag tro.

Det handlar inte alls om förbud, min avsikt var att få fram att våra moraliska värderingar är på glid. Då vi i dag saknar religionen som guide och moralisk kompass i våra liv så behöver vi något som ersätter religionen. Frågan är bara vad vi ska ersätta religionen med.
Jag önskar att vi hade ett system av värderingar som skapade i storleksordningen lika många människor med tatueringar i ansiktet som kvinnor som väljer att avsluta sina graviditeter. Jag vill varken förbjuda tatueringar i ansiktet eller aborter, det behövs underliggande moraliska värderingar för att styra dessa aktiviteter.

Jag uppfattar det som att begreppet bestämma över sin kropp inte har så mycket med abort att göra överhuvudtaget.

Vi behöver komma till ro i väst, hela varandra och sträva gemensamt mot mål för oss alla. Jag vill nå ett samhälle där en graviditet tas emot med lycka och glädje, inte som ett obehag eller hinder.
Jag har ingen lösning men jag är övertygad om att det börjar med familjen. Splittrade familjer är ett problem som mycket väl kan vara grundproblemet till många andra problem vi ser.
Om folk inte sitter på bänkarna en söndag och lyssnar på prästens predikan, varifrån ska vi få våra värderingar ifrån om inte familjen?
Citera
2022-06-26, 08:03
Medlem
Här är en bra artikel om abort och vad beslutet kommer innebära

Först varför jag inte tror beslutet är ett bra beslut

"one in four women will have an abortion in her lifetime, but those women aren’t evenly dispersed across different walks of life. And the difficulty involved in getting an abortion varies wildly depending on all kinds of factors — geography, wealth, insurance coverage, age."

Många kvinnor kommer genomföra illegala farliga aborter

Vad händer nu

"Now, it's set the battle lines for a conflict that seems likely to escalate. In states controlled by anti-abortion lawmakers, the question may soon be whether a fetus, an embryo or a fertilized egg has the same rights as a person. That will have effects everywhere – in courtrooms, hospitals, even the U.S. census. Murder could soon mean a different thing on opposite sides of state lines. Medical practice could change, since abortion care, although siloed in politics, is actually bound up with many other kinds of health care. The meaning of parenthood could be altered, along with all the legal structures that scaffold it. A Georgia law passed in 2019 requires child support payments for fetuses. So can a fetus inherit money? Can it own land?"

https://fivethirtyeight.com/features/roe-v-wade-defined-an-era-the-supreme-court-just-started-a-new-one/
Citera
2022-06-26, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Verkar som att det behövs tas ett steg tillbaks i händelseförloppet vad som sker när man har samlag.
Mannen kommit i henne. Båda vill att det blir så. Båda är med på det (exkl väldtäkt, självklart).
Efter några veckor blir det ett embryo och i 6e veckan börjar det bli ett foster.
Visste inte båda detta. När man har samlag och ingen använder skydd - då bir kvinnan gravid.
vet inte folk det ?!
Eller av vilken anledning väntar man till kanske 10e eller kanske 16 veckan och kollar om man är gravid och ser att man är det och säger "Oj !! Jag är gravid !!". Sen gör man abort och man släcker då ett liv.
Fyfaan va dålig planering o vetskap om vad som händer vid samlag, säger jag då.
Kvinnan nekade använda skydd. Det kändes skönare utan. Likadant säger mannen.
Så, vafaan tror dom. Vet dom inte hur biologin i kroppen funkar ?!

Många kvinnor gör dock så här för att ge igen på genuset "man" för att visa vilken makt de besitter att kunna göra en abort i typ 10e veckan och släcka ett liv där bådas gener o DNA finns i ett foster.

Sen slänger man skit på ideologin konservatism och religionen kristendomen för att dessa vill värna om det liv som släcks.

Ska livet i livmodern behöva be om ursäkt för att två personer inte fattar biologin i kroppen ?!
Nja. Så enkelt är det ju verkligen inte att ”man har samlag och kvinnan blir gravid”. Det handlar om ca 5 dagar i en månad som kvinnan är gravid, förutsatt att hon har fungerande mens och ägglossning. Hon kan t ex tro att hon är i en säker period, ha tagit fel på senaste mensen eller känt fel på sitt fertila/inte fertila sekret.

Två veckor efter ägglossningen (förutsatt att man följer ett typmönster och kvinnan inte har en eller annan ägglossningsrubbning, något som är väldigt vanligt förekommande) kommer mensen. Men, är hon gravid kan hon få en mensliknande blödning ungefär för den tid som mensen skulle kommit. Allt frid och fröjd? Nej! Hon är gravid, trots ”mens” och går vidare i livet. Försöker hon inte aktivt bli med barn kan det därför dröja ett antal veckor till innan larmet går och hon testar sig och vid det laget kan det redan vara för sent (tänker nu på de mycket restriktiva gränserna på sjätte graviditetsveckan - här bör nämnas att man räknar från senaste mens, alltså två veckor innan befruktningen ens sker).
Citera
2022-06-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Dödsstraff är så mycket dubbelmoral det kan vara. Och det gottgör framförallt inte offren. När ändå USA är på tal, så är det i så fall oändligt mycket bättre att ta efter deras vapen- och nödvärnslagar, så att man kan skydda sig mot våldsbrott.

Som om du skulle ha någon talan i frågan. Abort kommer alltid att vara lagligt i Västeuropa.

Undataget Poland......osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in