2022-06-26, 01:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
nu är ju ryssland (råvarorna) nära vän med kina (teknologin) så man har tillgång till allt man behöver och behöver inte någon annans respekt.
Fast Kina kan inte sälja teknologi till Ryssland annat med smuggelbåtar i dagsläget. Det räcker inte ens en millimeter för att mätta rysslands massproduktionskrav.
2022-06-26, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush
Utan att välja sida så skulle jag gärna vilja höra vad det är som motiverar er till att säga att Ryssland förlorar kriget dag in och dag ut? När det är raka motsatsen som sker enligt livemap, southfront osv? Jag vill veta vad som driver er liksom. I mitt huvud så är det definitionen av idioti men om ni har någon förklaring så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Kommentarer som att jag är rysstroll och att jag ska åka till Ryssland för att det är så mycket bättre där undanbes.

När Tyskland anföll Sovjet i 2a världskriget så erövrade dem mark från Juni fram till December, hur tror du det hade låtit då om youtube och live kartor funnits? Hade ju varit tok kört för Sovjet, inte sant? De förlorade ju mark hela tiden.

Ser vi på Ukraina idag med den kontexten så är det extremt lite mark som Ryssarna skrapar åt sig med oerhörda ansträngningar. Det tyder på att styrkeförhållandena är sämre för Ryssarna mot Ukraina idag än styrkeförhållandet var mellan Tyskland och Sovjet.

Men det tar tid, följer man dagliga updateringar så får man en skev bild av läget. Det ser mycket mörkt ut för Ryssland är min bedömning.
2022-06-26, 01:48
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Sant. De är dock beroende av medelsvennes konsumtion. Utan den så faller deras barnarbetesfabriker, deras immigrantarbeten samt att deras fängelsepopulationer genast behöver nya typer av sysselsättning för att inte bli en fara för entiteten som kontrollerar dem.
The west could cause all kinds of hell for China should we choose to do so.
All we'd have to do is to say 'NO' to their crappy products and start buying and paying for products produced in the west and of real quality..
Jo, men samtidigt är vi svenskar lika beroende utav import från Kina.

Nu har ju majoriteten av alla fabriker som tillverkar kläder flyttats till Indien, Pakistan osv, men tekniken är vi i väst beroende utav från Kina.

Det är synd att konsumenter i väst själva har valt att vara beroende utav Kina, för att slippa betala lika mycket.
2022-06-26, 01:51
Medlem
Citat:
Min autistiska evolutionära fördel tillåter mig att se hela världen som en enda stor och pågående börshandel, och Ryssland är fanimej den sämsta tradern jag någonsin sett på världsmarknaden. De slänger vad de har (sina reguljära soldater) och går 'All In' på Derivat (deras tvångsrekryterade 16-70-åringar från områden de ockuperar). För 25 år sedan kunde man tjäna på sådana moves. Idag leder de till ruin.
I can't belive the Ruskies don't know that. Eller så vet de det och deras agenda är att helt enkelt döda alla män i områdena de tar.

Sant. De är dock beroende av medelsvennes konsumtion. Utan den så faller deras barnarbetesfabriker, deras immigrantarbeten samt att deras fängelsepopulationer genast behöver nya typer av sysselsättning för att inte bli en fara för entiteten som kontrollerar dem.
The west could cause all kinds of hell for China should we choose to do so.
All we'd have to do is to say 'NO' to their crappy products and start buying and paying for products produced in the west and of real quality..

din autistiska evolutionära fördel verkar ha slagit bakut, men jag tror jag vet vad problemet är...

som den autist du är förstår du inte att kinesiskt ledarskap inte fungerar som det västerländska, och att tjing xi ping har en mycket mer långsiktig plan där den kinesiska välfärden tillfälligt kan få stå åt sidan och där en snedögds liv inte är mycket värt.

precis som ryssland kommer kina lida stora förluster kommande år, skillnaden är att båda har planerat för det och står väl förberedda medans vi kommer lida ännu större förluster precis som ukraina och vi har inte heller någon plan för hur vi ska ta oss ur skiten.

fattar du? det är som att du och jag skulle hålla en glödande kolbit mot varandras bröstvårtor, vi kommer båda bli brända men jag (kina) har förberett mig och tränat genom meditation och isbad, så jag kommer så kvar medans du sakta bryts ner. autistfan.

du (främst europa men även usa) kommer bli så bränd att du aldrig mer stiger... jag (kina och ryssland) kommer gå vidare som härskare, med en något bränd bröstvårta.

den brända bröstvårtan får i det här faller symbolisera den förlust ryssland och kina betalar genom en tillfällig förlust av välfärd och människoliv.
Senast redigerad av 997 2022-06-26 kl. 01:54.
2022-06-26, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jo, men samtidigt är vi svenskar lika beroende utav import från Kina.

Nu har ju majoriteten av alla fabriker som tillverkar kläder flyttats till Indien, Pakistan osv, men tekniken är vi i väst beroende utav från Kina.

Det är synd att konsumenter i väst själva har valt att vara beroende utav Kina, för att slippa betala lika mycket.

Fel, företag har flyttat produktionen dit för att få bättre marginaler inte för att kunderna klagade på att det var för dyrt.

Stor och väsentlig skillnad.
2022-06-26, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Precis.

Kina är ett bra exempel, dom skulle kunna bete sig som Ryssland gör utan att få samma ekonomiska konsekvenser.

Nej, verkligen inte. Kina är beroende av import av energi och råvaror, specielt mat och av export, främst till väst. Samma typ av sanktioner mot Kina som idag är riktade mot Ryssland skulle skada Kina mycket hårdare och snabbare än vad dom gör mot Ryssland.

Kina har insett nu hur utsatta dem är när dom till sin skräck har sett hur enade väst står och vad sanktioner skulle göra mot dem.

Kinesiska bolag undviker att handla och leverera känsliga produkter till Ryssland, helt självmant då deras handel med väst är flera gånger viktigare och dom är rädda för att drabbas av sekundära sanktioner.
2022-06-26, 01:55
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Fel, företag har flyttat produktionen dit för att få bättre marginaler inte för att kunderna klagade på att det var för dyrt.

Stor och väsentlig skillnad.
Det har jag aldrig påstått?

Jag nämnde bara det faktumet att det inte längre tillverkas lika mycket kläder i Kina, då vi diskuterade hur beroende vi är utav Kina.

Läs ordentligt nästa gång innan du försöker rätta folk.
2022-06-26, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Nej, verkligen inte. Kina är beroende av import av energi och råvaror, specielt mat och av export, främst till väst. Samma typ av sanktioner mot Kina som idag är riktade mot Ryssland skulle skada Kina mycket hårdare och snabbare än vad dom gör mot Ryssland.

Kina har insett nu hur utsatta dem är när dom till sin skräck har sett hur enade väst står och vad sanktioner skulle göra mot dem.

Kinesiska bolag undviker att handla och leverera känsliga produkter till Ryssland, helt självmant då deras handel med väst är flera gånger viktigare och dom är rädda för att drabbas av sekundära sanktioner.

nej, du är ute och cyklar.

kina har redan infört dolda sanktioner mot oss. det kommer snart märkas även för dig när du går till butiken för att köpa en ny gameboy.
2022-06-26, 01:58
Bannlyst
Citat:
För att moderna krig inte handlar om vilka landområden man inlemmar i sin nation, utan om hur rättfärdigandet av dessa införlivas i världssamvetet.

Ryssland kan vinna land, men inte omvärldens respekt, och respekt är everything i dagens globala värld.

Ett land som är 100% självförsörjande på allt från modern teknologi till samtliga råvaror teknologin bygger på kan utan problem bete sig som Ryssland gör, men... Ryssland är ju inte det.
Därför förlorar de.

De får lite extra land de kan investera sin redan ansträngda ekonomi på att försöka återuppbygga, men det får bli med reservdelar och maskiner de redan har. Om något går sönder kommer det inte att gå att ersätta förrän om 100 år.
Du pratar om omvärld osv, vilken omvärld menar du? Ryssland skiter ju fullständigt i om dom har våran respekt eller inte.
2022-06-26, 01:58
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius

EU skulle aldrig kunna sätta samma sanktioner mot Kina som mot Ryssland.

Vi är alldeles för beroende utav deras teknik.

Det är tur det, tvekar inte en sekund på att Kina skulle börja besvara med kärnvapen mot USA om det infördes sanktioner mot dom.
2022-06-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qmvr029gt1
Planen var att hela Ukrainas armé skulle kollapsa inom några dagar och ett övertagande av hela lander. Istället vann Ukraina striden om Kiev och även Kharkiv. Striderna i östra Ukraina handlar om förflyttningar av kontrollerade områden med max några kilometer om dagen. Ukraina gör också en del framgångsrika motoffensiver på flera håll.

Med andra ord har Rysslands konventionella stridskrafter visat sif vara en papperstiger. Vi har sett dåligt trönade soldater, vi har sett kraftigt batade BTGs, vi har sett kommunikation på frontlinjen med mobiltelefoner och okrypterade walkie-talkies. Lägg därtill en förväntad BNP-tillväxt på runt -10% och förlorad prestige och uteslutande från världens största kapitalmarknader och därmed minskad import av avancerad teknik så kan man kalla det en förlust – redan nu.

Vet du hur många % i Ukraina är rysare eller PRO Ryssland? Tror du att Putin kan bomba Kiev liksom USA bombade Irag? Är du naiv eller dum?
2022-06-26, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 997
nej, du är ute och cyklar.

kina har redan infört dolda sanktioner mot oss. det kommer snart märkas även för dig när du går till butiken för att köpa en ny gameboy.

Så du menar att Kina är självförsörjande när det kommer till energi och mat? Svar nej det är dom inte, som t.ex Ryssland är.

Så du menar att Kinas handel med väst inte står för överlägset största delen av deras export? Kinas handel med väst är hela deras ekonomi.

Folket i Kina är inte glada och nöjda. Vad tror du händer om de pga sanktioner börjar svälta inom 3 månader?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in