2022-06-26, 00:54
Bannlyst
Utan att välja sida så skulle jag gärna vilja höra vad det är som motiverar er till att säga att Ryssland förlorar kriget dag in och dag ut? När det är raka motsatsen som sker enligt livemap, southfront osv? Jag vill veta vad som driver er liksom. I mitt huvud så är det definitionen av idioti men om ni har någon förklaring så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Kommentarer som att jag är rysstroll och att jag ska åka till Ryssland för att det är så mycket bättre där undanbes.
2022-06-26, 01:02
Medlem
Planen var att hela Ukrainas armé skulle kollapsa inom några dagar och ett övertagande av hela lander. Istället vann Ukraina striden om Kiev och även Kharkiv. Striderna i östra Ukraina handlar om förflyttningar av kontrollerade områden med max några kilometer om dagen. Ukraina gör också en del framgångsrika motoffensiver på flera håll.

Med andra ord har Rysslands konventionella stridskrafter visat sif vara en papperstiger. Vi har sett dåligt trönade soldater, vi har sett kraftigt batade BTGs, vi har sett kommunikation på frontlinjen med mobiltelefoner och okrypterade walkie-talkies. Lägg därtill en förväntad BNP-tillväxt på runt -10% och förlorad prestige och uteslutande från världens största kapitalmarknader och därmed minskad import av avancerad teknik så kan man kalla det en förlust – redan nu.
2022-06-26, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qmvr029gt1
Planen var att hela Ukrainas armé skulle kollapsa inom några dagar och ett övertagande av hela lander. Istället vann Ukraina striden om Kiev och även Kharkiv. Striderna i östra Ukraina handlar om förflyttningar av kontrollerade områden med max några kilometer om dagen. Ukraina gör också en del framgångsrika motoffensiver på flera håll.

Med andra ord har Rysslands konventionella stridskrafter visat sif vara en papperstiger. Vi har sett dåligt trönade soldater, vi har sett kraftigt batade BTGs, vi har sett kommunikation på frontlinjen med mobiltelefoner och okrypterade walkie-talkies. Lägg därtill en förväntad BNP-tillväxt på runt -10% och förlorad prestige och uteslutande från världens största kapitalmarknader och därmed minskad import av avancerad teknik så kan man kalla det en förlust – redan nu.
Läste du frågeställningen korrekt? Jag hänger inte med i nånting av det du skriver. Varför visar kartorna något helt annat då? Glöm det, det är hopplöst. Mod kan ta bort tråd.
2022-06-26, 01:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush
Utan att välja sida så skulle jag gärna vilja höra vad det är som motiverar er till att säga att Ryssland förlorar kriget dag in och dag ut? När det är raka motsatsen som sker enligt livemap, southfront osv? Jag vill veta vad som driver er liksom. I mitt huvud så är det definitionen av idioti men om ni har någon förklaring så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Kommentarer som att jag är rysstroll och att jag ska åka till Ryssland för att det är så mycket bättre där undanbes.
Det är samma typ av människor som twittrade om donald trump hela tiden, du vet vanliga idioter som taggade trump i inlägg och skrev "fuck you". det man vill ska vara sant säger man är sant, och så mår de lite bättre över att de skickat telepatiskt hat till kreml. magical thinking.
2022-06-26, 01:28
Medlem
Ryssland har 17% inflation nu.

Även om de skulle vunnit striden i Ukraina d så kommer de förlora kriget. Kriget är mycket mer än några soldater med vapen, men det är det som inte rysstrollen verkar greppa.

Inflationen äter upp invånarna som kommer tvinga till sig högre löner och då är inflationsspiralen igång. Hanteras det fel så är Ryssland nya Venezuela eller Weimarrepubliken, och då spelar det ingen roll om de kunde hålla Krimhalvön några år.

Hyperinflation är en dödsdom. Ukraina kommer i så fall kunna jogga genom samtliga regioner med 10 personer och de kommer böna och be för att få bli en del av Ukraina. Så det handlar om att tänka längre än näsan räcker, kriget är större än några pistoler i ett höghus.
2022-06-26, 01:30
Medlem
Citat:

Det är väl snarare ni ryssrunkare som skriker om att allt går enligt plan och vi alla ska vara livrädda.

Kom tillbaka när ni vunnit kriget och erövrat ukraina som ni borde ha tagit över på två dagar så pratar vi.

Ibland måste man prestera lite innan man börjar käfta.
2022-06-26, 01:31
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Jag tror det blir så när människan blandar in för mycket känslor.

En stor del av omvärlden, inkl jag, vill att Ukraina ska komma ut som segrare.

Det kan påverka människan såpass mycket att det skapar en falsk bild kring hur framstegen egentligen ser ut för Ukraina.

Jag tycker annars att SVT har varit väldigt opartiska dom senaste veckorna med sina nyheter om kriget. Inte många reportage som har handlat om framgångar för Ukraina, snarare tvärtom.

Min personliga åsikt är att Ryssland redan förlorade kriget under dom första veckorna. Detta krig handlar om så mycket mer än om bara soldater och artilleri.

Det handlar minst lika mycket om Rysslands ekonomi som Putin har lyckats förstora totalt.
Ryssland kommer vara ett Nordkorea 2.0 i många decennier.
Senast redigerad av Fricky 2022-06-26 kl. 01:33.
2022-06-26, 01:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Varför visar kartorna något helt annat då?
För att moderna krig inte handlar om vilka landområden man inlemmar i sin nation, utan om hur rättfärdigandet av dessa införlivas i världssamvetet.

Ryssland kan vinna land, men inte omvärldens respekt, och respekt är everything i dagens globala värld.

Ett land som är 100% självförsörjande på allt från modern teknologi till samtliga råvaror teknologin bygger på kan utan problem bete sig som Ryssland gör, men... Ryssland är ju inte det.
Därför förlorar de.

De får lite extra land de kan investera sin redan ansträngda ekonomi på att försöka återuppbygga, men det får bli med reservdelar och maskiner de redan har. Om något går sönder kommer det inte att gå att ersätta förrän om 100 år.
2022-06-26, 01:35
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ett land som är 100% självförsörjande på allt från modern teknologi till samtliga råvaror teknologin bygger på kan utan problem bete sig som Ryssland gör, men... Ryssland är ju inte det.
Därför förlorar de.

De får lite extra land de kan investera sin redan ansträngda ekonomi på att försöka återuppbygga, men det får bli med reservdelar och maskiner de redan har. Om något går sönder kommer det inte att gå att ersätta förrän om 100 år.
Precis.

Kina är ett bra exempel, dom skulle kunna bete sig som Ryssland gör utan att få samma ekonomiska konsekvenser.
2022-06-26, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qmvr029gt1

vad snackar du om?

ryssland var tydliga redan från början att man INTE ville slå ut varken ukrainas armé eller ta över hela landet. putin sa bokstavligen att det enda man ville göra var att tillfälligt ta kontrollen över kiev för att komma åt vissa korrupta ledare, samt slå ut vissa korrupta förband.

putin sa tydligt att man inte har något intresse av att ersätta ukrainas militär, polis eller någon annan instans utan vill att ukrainas militär fortsätter försvara sitt land själva, men att man kommer plocka bort ogräset då ukraina varit oförmögna att göra det själva.

vad är det för jävla fantasivärld du lever i som tror att ryssland ville ta över hela ukraina och slå ut hela ukrainas armé? det är rent nonsens.

den enda delen man varit det minsta intresserad av att ta fullständig kontroll över är donetsk/luhansk eller vad den där genomkorrupta nazibyn heter, just för att det funnits så mycket ogräs där.

ryssland vann kriget från dag 1 och den som tror något annat är totalt hjärntvättad
2022-06-26, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Därför förlorar de.

nu är ju ryssland (råvarorna) nära vän med kina (teknologin) så man har tillgång till allt man behöver och behöver inte någon annans respekt.

dessa två länder kan köpa och handla med varann oavsett vilka sanktioner vi inför.

xi pingjing köper gladeligen råvaror av putin, och putin köper arbetskraft och teknologi av xi pingjing
Senast redigerad av 997 2022-06-26 kl. 01:45.
2022-06-26, 01:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Precis.
Min autistiska evolutionära fördel tillåter mig att se hela världen som en enda stor och pågående börshandel, och Ryssland är fanimej den sämsta tradern jag någonsin sett på världsmarknaden. They should never have been allowed to exist on the global market. De slänger vad de har (sina reguljära soldater) och går 'All In' på Derivat (deras tvångsrekryterade 16-70-åringar från områden de ockuperar). För 25 år sedan kunde man tjäna på sådana moves. Idag leder de till ruin.
I can't belive the Ruskies don't know that. Eller så vet de det och deras agenda är att helt enkelt döda alla män i områdena de tar.
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Precis.
Kina är ett bra exempel, dom skulle kunna bete sig som Ryssland gör utan att få samma ekonomiska konsekvenser.
Sant. De är dock beroende av medelsvennes konsumtion. Utan den så faller deras barnarbetesfabriker, deras immigrantarbeten samt att deras fängelsepopulationer genast behöver nya typer av sysselsättning för att inte bli en fara för entiteten som kontrollerar dem.
The west could cause all kinds of hell for China should we choose to do so.
All we'd have to do is to say 'NO' to their crappy products and start buying and paying for products produced in the west and of real quality..
Senast redigerad av Trolltestet 2022-06-26 kl. 01:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in