Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Återkommande depression är mer släkt med bipolär än vanlig depression. Det kan vara att man aldrig haft en mani. Det finns en sorts bipolär där man går ner och upp snabbt. Men den vanliga är att det tar minst veckor. Rätt många bipolära har inga normaltillstånd. Bara olika abnorma tillstånd. Om man anser att man mår bra och är aktiv kan det vara en hypomani. Men om man bara mår vanligt OK så är det ju annat.
Har man borderline, ADHD, aspergers, PTSD eller c-PTSD kan man skifta humör snabbt. Man har svårt att kontrollera humöret. Om det är något av dem så ska andra saker vara uppfyllda. Borderline har en lista, samma med c-PTSD. Båda dem är traumabaserade men finns fall av borderline som inte är det.
Är inte depressionen för djup kan det vara normalt.
Folk med bipolär kan få en humörsvängning pga en trigger. Fast folk säger att det inte är så. Men man kan få utan trigger med. Trigger kan utlösa på borderline och c-PTSD. Vad gäller ADHD och aspergers är det inte traumatrigger utan mer något som man tappar kontrollen över eller stör sig av i livet, kan även komma utan att det finns orsak. En del med ADHD går mycket ner och upp.
Medicin om man behöver kan vara rätt lika mellan bipo och borderline. Ofta undviker man SSRI och använder epilepsimediciner, numera ofta antipsykotika, kanske lite för ofta.
Sedan kan det vara organiskt. Någon form av metabol störning som början diabetes, hyper-/hypotyreos och liknande sjukdomar. Vissa med allergi blir deppiga.
Kan vara PMS om man är tjej och även reaktion på p-piller.
Har du något i släkten? Det kan hjälpa att lista ut vad det är. Men kolla upp de vanligaste grejorna det kan vara och se om du har andra symptom från den sjukdomen.
Jag har add men vet inte om de påverkar mitt mående.
Är säker på att det inte är diabetes eller pms,
Skulle kunna vara borderline men har inte svårt att hantera känslorna, förutom att jag haft självskadebeteende och dricker, är rädd att bli övergiven av vänner och bekanta men några andra symptom på borderline har jag inte