2022-06-25, 10:49
  #171025
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo det gör de säkert MEN de vet att de inte kan lita på Ryssland. Så det är ingen riktig allians. Den liknar mer Axelmakternas under WWII än en riktig allians. Dessutom gör Indien en klassisk dumhet. Matbristen i världen kommer göra världen mer instabil. Två länder som redan har drabbats är Sri Lanka och Pakistan. Jag misstänker att Indien kommer vara tvungna att sända trupper till Sri Lanka inom en nära framtid. Det kan också få Kinas investering i Sri Lanka att gå åt helvete. Dessutom börjar Pakistan närma sig en "failed state" med stormsteg. Då får nog Indierna börja be till sina 1000 gudar om var deras kärnvapen hamnar.

Kina och Indien är ärkefiender.

Sverige har två+en möjligheter.

1 Gå med i NATO

2 Skaffa kärnvapen - Dyrast + riskabelt

3 Låta Finland gå med i NATO och stanna utanför själv - Mycket Riskabelt

Ur Europas synvinkel har USA varit bästa valet historiskt. Framtiden vet vi mindre om. Men om jag var tvungen välja mellan Kina, Ryssland och USA vet jag att jag skulle välja USA.

Hur är punkt 3 riskabelt?
Citera
2022-06-25, 10:49
  #171026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Japp realpolitiskt har Europa fram till nu definitivt haft mer att vinna på att liera sig med USA. Därför är vi mer NATO orienterade. Även handeln har varit en fördel för Europa. Politiskt är vi mer lika USA osv.
Tyvärr håller den globala ekonomiska ordningen på att kantra och USA är inte längre den som kan diktera allt längre.
Sanktionerna mot Ryssland som drivits fram av USA är inte till EUs fördel .
Vi riskerar vår konkurrenskraft på den globala marknaden. Dessutom upplever jag NATO som en svag spelare när man ser vad som sker i Ukraina.
Finns anledning att noga bevaka vad som kommer ut av detta.

USA var som starkast 1946 sen har USA hela tiden försvagats realt emot omvärlden. USA är fortfarande störst bäst och vackrast. Snart är Kina störst men inte bäst och vackrast.

I Ukrainas fall beror det på

1 Ryssland har kärnvapen

2 USAs befolkning är ganska trötta på krig. Det gick inte så bra i Afghanistan och Irak.
Citera
2022-06-25, 10:51
  #171027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur är punkt 3 riskabelt?

Då har man inte några bra garantier från kompisar undantaget då kanske EU.
Citera
2022-06-25, 10:51
  #171028
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det är välkänt att Ukraina är ett av Europas mest korrupta länder. Kanske det allra mest korrupta. Många av de som nu krigar för Ukraina genom att lägga upp en flagga på Fantasiboken, fick nog googla på hur flaggan ser ut, och visste inte var landet låg. Det vanliga PK-signalerandet i en clown-värld…..
De har till skillnad från Ryssland uttryckt att de ska ta tag i korruptionen, vilket även är ett krav för att bli medlem i EU.
Att Ryssland haft marionett regeringar där länge, gav möjlighet för den att växa.
Det var nog, precis som Du, många som behövde kontrollera flaggan. Följde väl inte riktigt med i skolan heller.
Även Du lever här i clown världen, så vad tillför Du?
Du verkar i alla fall inte vara en rolig clown...
Citera
2022-06-25, 10:52
  #171029
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då har man inte några bra garantier från kompisar undantaget då kanske EU.

Sverige har väl ett avtal med Nato redan? Vad skulle hända enar du om Sverige står utanför? Skulle ryssen invadera sverige?
Citera
2022-06-25, 11:05
  #171030
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Realpolitik handlar om alternativ kostnader.
Att leda ett land handlar om att vara en klok och förutseende företagsledare,
Vad tror du Ukraina kommer att vinna nu?
Tycker Du ryssarnas kostnad är rimlig?
Så Du anser heller inte att putte är det.
Friheten att välja sin egen väg.
Citera
2022-06-25, 11:08
  #171031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Sverige har väl ett avtal med Nato redan? Vad skulle hända enar du om Sverige står utanför? Skulle ryssen invadera sverige?
Det är ju såklart ingen som vet ! Ryssland har ju visat sig vara mycket oförutsägbart, , hotar åt alla håll, , ett medlemskap i NATO minskar ju risken betydligt för missiler mot Sverige.
Citera
2022-06-25, 11:20
  #171032
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Enligt Passikivi så måste väst pressa in mer vapen i Ukraina just nu. Det är nu det gäller. Annars finns det risk för att väst skjuter sig i foten.
Citera
2022-06-25, 11:22
  #171033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Sverige har väl ett avtal med Nato redan? Vad skulle hända enar du om Sverige står utanför? Skulle ryssen invadera sverige?

Inga av NATO direkt men vissa länder ex England har lovat att hjälpa. Sverige har ett "hemligt" avtal sedan 1953 om att få hjälp. Sedan har vi även EU. Men NATO i sin helhet är nog bättre.
Citera
2022-06-25, 11:30
  #171034
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Det är ju såklart ingen som vet ! Ryssland har ju visat sig vara mycket oförutsägbart, , hotar åt alla håll, , ett medlemskap i NATO minskar ju risken betydligt för missiler mot Sverige.

Hur har dem vart oförutsägbart? Invasionen i UA var ju väntat sedan konflikten i östra ukraina pågått sedan 2014. De sa inte att de skulle invadera, jo jag vet. Men hur förutsägbart var det egentligen? De skyddar sina landsmän mot förtryck.
De har enligt tidigare avtal med väst att en utvidgning av Nato mot öst kommer att beivras. Väldigt förutsägbart. Om sverige och finland ansöker till Nato, och ev. kärnvapen placeras här så kommer det beivras. Väldigt förutsägbart. Om sverige står utanför Nato, vad finns det som tyder på ett missilregn över sverige? Inget.
Om sverige däremot går med i Nato (kommer nog inte hända nu på överskådlig tid) så importerar vi ju konflikten USA/Nato och Ryssen till vår bakgård. Inte direkt smart.
Jag skulle säga att Ryssen är allt annat än oförutsägbar.
Citera
2022-06-25, 11:33
  #171035
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inga av NATO direkt men vissa länder ex England har lovat att hjälpa. Sverige har ett "hemligt" avtal sedan 1953 om att få hjälp. Sedan har vi även EU. Men NATO i sin helhet är nog bättre.

Förklara gärna varför NATO är lösningen. Och också gärna vad EU som organisation kan göra förutom ekonomiska sanktioner vid ett angrepp? EU och Nato har individuella länder under ett paraply, knappast eniga och enligt mig 2 st papperstigrar.
Citera
2022-06-25, 11:38
  #171036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Förklara gärna varför NATO är lösningen. Och också gärna vad EU som organisation kan göra förutom ekonomiska sanktioner vid ett angrepp? EU och Nato har individuella länder under ett paraply, knappast eniga och enligt mig 2 st papperstigrar.

Ryssland försöker förändra världsordningen. Som innebär att suveräna stater inte längre garanterad sina gränser och de stora kan äta de små. Sverige behöver ett försvar. Ryssland har kärnvapen. Alltså bör Sverige skyddas emot det. NATO är billigaste lösningen. Ryssarna kan aldrig veta hur eniga eller oeniga NATO är. Jag tror Ryssland blev chockad av den enighet USA och väst har visat upp.

Sverige kan skaffa egna kärnvapen men det är otroligt dyrt.

En mer riskabel lösning är att Finland går med i NATO och Sverige stannar utanför. Men det är riskabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in