Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Det är nog snarare så att det lutar åt att JA sett båda två.
JA är den som i Ströms PM också reagerar på fotot av SE.
Jag vill dock påpeka att jag inte alls tar detta givet och har aldrig påsått att SE har ett vattentätt alibi här. Men det talar ju ändå mer för SE som vittne än GM, då det skulle kunna stämma.
JA:s utpekande av SE är högst osäkert.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Det är efter ca 60s. som GM förvinner från trappkrönet. Läser vi vad LJ företar då, så kontrollerar han läget på mordplatsen och funderar på att gå dit istället, men beslutar sig sedan för att ta upp jakten på GM.
Om LJ kan se mordplatsen så kan ju självfallet folk därifrån se även honom.
SE påstår att han tittar på LJ ett tag, känner obehag och tittar ned i marken, tittar mot honom igen "efter några sekunder" och ser honom inte alls. Varför ser han honom sedan inte i trappen där LJ då rimligtvis borde vara?
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Lisbeth nämner att hon 1-3 minuter (i senare förhör närmare 1 minuter efter snarare än 3) ser en person ståendes där inne vid baracken blickandes tillbaka.
Och för SE har vi då tidsproblematiken i kronologin att han är så nära mordet i tid och rum.
Kommer fram ser ingen GM, men ser en stillastående person där inne som han beskriver.
Lägger vi där till hur SE beskriver mordplatsen då han kommer fram blir det så klart enklare att tänka sig att han är senare framme till mordplatsen än vad han tidsmässigt uppfattar.
Tidsproblematiken är verkligen det stora problemet i detta. Vad vet vi om exakta tider och antaganden om tider egentligen? Hur ändrar sig uppfattningar om tider i form av händelser, "med tiden"? Har gjort mina egna små "test" om sådant och det är verkligen mycket som är ganska felaktiga antaganden (även hos mig själv).
Egentligen så påstod väl SE att han kommit fram när SG/AH el. KJ var på plats och då kan det handla om så pass lite som ca 20 sekunder efter mordet. Då var vi HJ och JA/LL strax i antågande och SE, om han ännu stod upp, borde kunna skymma deras sikt över GM. Men, man kan däremot anföra somligt, som förhöret i HR där han berättar om den klarglömda slemsugen och annat tecknar en annan bild av en person som dröjt sig kvar på mordplatsen länge. Något förvirrande alltså (men det var ju även andra personers vittnesmål). Fast då har det gått många år sedan mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Varje lögn är en risk. Som GM bör han ha känt sig jagad och har såklart ingen som helst kontroll över vilka åtgärder polisen tar. Att ljuger så mycket som han måste göra i rollen som GM blir för osannolikt för min del och min våg väger såklart mer åt andra hållet.
Han ljuger om samtal med Lisbeth, polis och vittnen. Han chansar och prickar rätt på signalement både från Lisbeth samt att ett mordplatsvittne ska ha uppfattat ett annat signalement.
Sedan har vi ju måndagen den 3:e där han påstås ha varit på Skandia och spridit rykten om att det är GM han jagat. O.s.v.
Uppgifterna om hans ageranden och samtal på platsen har ju inte kunnat bekräftats och det borde i sig väcka misstankar. Jag menar att de invändningar du för fram inte kan ligga till tillräcklig grund för att fullkomligt avfärda SE som misstänkt.
Det är för mycket "fifty-fifty" på SE för att lägga bort honom ur pusslet. I min erfarenhet (i mål och annat som är betydligt ringare än ett statsministermord) så är det uteslutande så att om det är för många fifty-fifty på någon då är den anklagade faktiskt skyldig, även om det inte alltid har varit möjligt att bevisa det.