2022-06-23, 08:03
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag håller med om att LL inte är ett tillförlitligt vittne men man kan ju säga samma sak om SE att han har överbetonat sin betydelse.
Om SE bara var ett vittne så kunde man säga detta om honom, mest av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Att SE skulle komma tillbaka till Skandia om han var GM är obegripligt att vissa tror. När han väl kommit undan uppe på åsen så ska han alltså tänka att det är tryggt att återvända till Skandia där han i närheten just skjutit statsministern utanför sitt jobb. Knappast. Han kunde inte veta om det var fullt av poliser där. Allt är efterhandskonstruktioner.

Att han inte har uppmärksammats mer på brottsplatsen är dels för att han överbetonat sin roll och dels för att det var rörigt på brottsplatsen och de flesta hade fokus på Palmeparet. Det är inte svårare än så.
Har du någonsin hört ordstävet "tjuven återvänder till brottsplatsen"? Det har tidigare förklarats att SE ändå förr eller senare skulle hamna under lupp och misstänkas så det var ett mästerligt drag att så tidigt som möjligt ta sig till mordplatsen som "vittne" och sedan bränna sitt utseende i media.

Att han återvänt till brottsplatsen är inte skäl nog att avfärda honom som misstänkt, då många andra kort ligger honom i fatet.
Senast redigerad av den-kristne 2022-06-23 kl. 08:38.
Citera
2022-06-23, 08:09
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Intressant teori onekligen men jag tror personligen inte det minste på någon konspiration av något slag,
Det fanns ju dessutom så många bättre tillfällen att släcka OP än denna lönefredagskväll då en hel del folk var i rörelse på gatorna.
Palme hade många fiender. Sannolikt även i sina egna kretsar. Mordet var ett politiskt mord. Sådana brukar ibland vara "svårlösliga" av enkla förklaringar. Om mordet varit en spontan impulshandling av en ensam galning så har jag svårt att se att det inte skulle ha kunnat klarats upp.

Men om nu SE skulle ha agerat helt ensam eller med bara några få personer så kan ju vissheten om t ex vissa kopplingar mellan SE och SB varit en bidragande orsak till att inte vilja att trådar skulle ha nystats upp och därmed låta mordet bli olöst. Nu har emellertid många (kanske alla) av dessa personer som skulle kunna ha fått obehag sedan länge avlidit. Då är det lättare att outa honom nu än då.
Senast redigerad av den-kristne 2022-06-23 kl. 08:37.
Citera
2022-06-23, 08:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag vill dels mena att han ljuger mer än nödvändigt, då han redan placerat sig som vittne i det första förhöret. TP har i sin bok försökt visa på och förklara varför SE måste kontakta polisen på nytt genom att påstå olika saker. Vissa köper detta rakt av, andra ifrågasätter TP's teorier om detta. o.s.v.
Ett problem med TP/Filters teori om varför SE ändrar strategi är väl att teorin är ganska invecklad och svår att förklara. TP och Filter försökte förklara det här i ett av Filters poddavsnitt (se länk), och det blev väldigt rörigt. Men hursomhelst tycker jag inte att man skall göra som du gör, dvs. att döma ut en teori bara för att man inte förstår den.
Den sannolika mördarens metod
Filterredaktionen och författaren Thomas Pettersson skärskådar hur och varför Stig Engström dag för dag ändrade sin berättelse efter Palmemordet, och hur hans så kallade förväxlingsstrategi egentligen växte fram.

https://magasinetfilter.se/filterpodden/23-den-sannolika-mordarens-metod/
Senast redigerad av Draifos 2022-06-23 kl. 09:08.
Citera
2022-06-23, 10:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ett problem med TP/Filters teori om varför SE ändrar strategi är väl att teorin är ganska invecklad och svår att förklara. TP och Filter försökte förklara det här i ett av Filters poddavsnitt (se länk), och det blev väldigt rörigt. Men hursomhelst tycker jag inte att man skall göra som du gör, dvs. att döma ut en teori bara för att man inte förstår den.
Filterredaktionen och författaren Thomas Pettersson skärskådar hur och varför Stig Engström dag för dag ändrade sin berättelse efter Palmemordet, och hur hans så kallade förväxlingsstrategi egentligen växte fram.

Ja, TP's teori är invecklad, men svårförklarad är den inte. Han har fått ihop det till en sammanhängande berättelse m.h.a. att plocka uppgifter från olika håll.
Vissa köper detta, andra gör det inte.

Vill du påstå något kan du väl åtminstone bemöda dig att återkomma i sak.
Men du är bara grälsjuk och tramsar som vanligt.

Vad vill du mena med din länk?
Att du inte kan se några brister i det TP/MG tar upp i Filterpodden är förståeligt.
Du köper ju historier om teckningar i tidningen också.

Bäst av allt är ändå om du struntar i mina inlägg och fokuserar annat istället.
Citera
2022-06-23, 11:41
Medlem
Om det var Skandiamannen som mördade Olof Palme, måste han ha varit väldigt kall för han gjorde då inga försök att dölja sig själv.
Han ringer PU mitt på dagen 1 mars 1986, han är med i tidningar och springer i TV till allmän beskådan.

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq
Palmemördaren.
Citera
2022-06-23, 12:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Det är nog snarare så att det lutar åt att JA sett båda två.
JA är den som i Ströms PM också reagerar på fotot av SE.

Jag vill dock påpeka att jag inte alls tar detta givet och har aldrig påsått att SE har ett vattentätt alibi här. Men det talar ju ändå mer för SE som vittne än GM, då det skulle kunna stämma.
JA:s utpekande av SE är högst osäkert.

Citat:
Det är efter ca 60s. som GM förvinner från trappkrönet. Läser vi vad LJ företar då, så kontrollerar han läget på mordplatsen och funderar på att gå dit istället, men beslutar sig sedan för att ta upp jakten på GM.

Om LJ kan se mordplatsen så kan ju självfallet folk därifrån se även honom.
SE påstår att han tittar på LJ ett tag, känner obehag och tittar ned i marken, tittar mot honom igen "efter några sekunder" och ser honom inte alls. Varför ser han honom sedan inte i trappen där LJ då rimligtvis borde vara?

Citat:
Lisbeth nämner att hon 1-3 minuter (i senare förhör närmare 1 minuter efter snarare än 3) ser en person ståendes där inne vid baracken blickandes tillbaka.

Och för SE har vi då tidsproblematiken i kronologin att han är så nära mordet i tid och rum.
Kommer fram ser ingen GM, men ser en stillastående person där inne som han beskriver.
Lägger vi där till hur SE beskriver mordplatsen då han kommer fram blir det så klart enklare att tänka sig att han är senare framme till mordplatsen än vad han tidsmässigt uppfattar.
Tidsproblematiken är verkligen det stora problemet i detta. Vad vet vi om exakta tider och antaganden om tider egentligen? Hur ändrar sig uppfattningar om tider i form av händelser, "med tiden"? Har gjort mina egna små "test" om sådant och det är verkligen mycket som är ganska felaktiga antaganden (även hos mig själv).

Egentligen så påstod väl SE att han kommit fram när SG/AH el. KJ var på plats och då kan det handla om så pass lite som ca 20 sekunder efter mordet. Då var vi HJ och JA/LL strax i antågande och SE, om han ännu stod upp, borde kunna skymma deras sikt över GM. Men, man kan däremot anföra somligt, som förhöret i HR där han berättar om den klarglömda slemsugen och annat tecknar en annan bild av en person som dröjt sig kvar på mordplatsen länge. Något förvirrande alltså (men det var ju även andra personers vittnesmål). Fast då har det gått många år sedan mordet.

Citat:
Varje lögn är en risk. Som GM bör han ha känt sig jagad och har såklart ingen som helst kontroll över vilka åtgärder polisen tar. Att ljuger så mycket som han måste göra i rollen som GM blir för osannolikt för min del och min våg väger såklart mer åt andra hållet.
Han ljuger om samtal med Lisbeth, polis och vittnen. Han chansar och prickar rätt på signalement både från Lisbeth samt att ett mordplatsvittne ska ha uppfattat ett annat signalement.
Sedan har vi ju måndagen den 3:e där han påstås ha varit på Skandia och spridit rykten om att det är GM han jagat. O.s.v.
Uppgifterna om hans ageranden och samtal på platsen har ju inte kunnat bekräftats och det borde i sig väcka misstankar. Jag menar att de invändningar du för fram inte kan ligga till tillräcklig grund för att fullkomligt avfärda SE som misstänkt.

Det är för mycket "fifty-fifty" på SE för att lägga bort honom ur pusslet. I min erfarenhet (i mål och annat som är betydligt ringare än ett statsministermord) så är det uteslutande så att om det är för många fifty-fifty på någon då är den anklagade faktiskt skyldig, även om det inte alltid har varit möjligt att bevisa det.
Senast redigerad av den-kristne 2022-06-23 kl. 12:09.
Citera
2022-06-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Om SE bara var ett vittne så kunde man säga detta om honom, mest av alla.

Har du någonsin hört ordstävet "tjuven återvänder till brottsplatsen"? Det har tidigare förklarats att SE ändå förr eller senare skulle hamna under lupp och misstänkas så det var ett mästerligt drag att så tidigt som möjligt ta sig till mordplatsen som "vittne" och sedan bränna sitt utseende i media.

Att han återvänt till brottsplatsen är inte skäl nog att avfärda honom som misstänkt, då många andra kort ligger honom i fatet.

Jo jag har hört uttrycket och visst har brottslingar återvänt till brottsplatsen men då har det oftast gått en tid. Hur vanligt är det att återvända direkt?

Jag tycker inte det är ett dugg mästerligt att bränna sitt utseende. Någon kunde ha känt igen honom direkt på brottsplatsen eller i media. Nu gjorde ingen det.

Jag avfärdar inte honom enbart för återvändadet till Skandia utan för en mängd andra saker men det har redan tröskats i den här tråden.
Senast redigerad av Barkarrow 2022-06-23 kl. 13:09.
Citera
2022-06-24, 01:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, TP's teori är invecklad, men svårförklarad är den inte. Han har fått ihop det till en sammanhängande berättelse m.h.a. att plocka uppgifter från olika håll.
Vissa köper detta, andra gör det inte.

Vill du påstå något kan du väl åtminstone bemöda dig att återkomma i sak.
Men du är bara grälsjuk och tramsar som vanligt.

Vad vill du mena med din länk?
Att du inte kan se några brister i det TP/MG tar upp i Filterpodden är förståeligt.
Du köper ju historier om teckningar i tidningen också.

Bäst av allt är ändå om du struntar i mina inlägg och fokuserar annat istället.
Jag håller med dig om att TP/Filters teori om hur/varför SE med tiden ändrade sin version är en någorlunda väl sammanhängande förklaring, men sedan brister det ju rejält där när de menar att SE måste ha sett Lars J i gränden. Nuförtiden vet vi ju att det där inte stämmer. KP/Filters idé om att SE måste ha sett Lars J i gränden byggde alltså på ett felaktigt antagande om att SE skulle ha lämnat uppgifter om Lars J som han inte skulle ha kunnat lämna om han inte hade sett Lars J i gränden.
Senast redigerad av Draifos 2022-06-24 kl. 01:36.
Citera
2022-06-24, 09:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag håller med dig om att TP/Filters teori om hur/varför SE med tiden ändrade sin version är en någorlunda väl sammanhängande förklaring, men sedan brister det ju rejält där när de menar att SE måste ha sett Lars J i gränden. Nuförtiden vet vi ju att det där inte stämmer. KP/Filters idé om att SE måste ha sett Lars J i gränden byggde alltså på ett felaktigt antagande om att SE skulle ha lämnat uppgifter om Lars J som han inte skulle ha kunnat lämna om han inte hade sett Lars J i gränden.

1. Du håller med om att SE ändrar sin historia över tid.
Du likt andra här vill göra detta märkligt och misstänkt.

2. Det enda du ser brista i TP's teori är din lilla baby om att SE inte alls såg LJ.

Inget mer än detta från TP och Filter? I övrigt så har TP prickat in alla rätt...

Ett litet tack för att du var saklig nu, men det var inte mycket du hade att komma med och det finns inget mer att diskutera här.
Citera
2022-06-25, 02:33
Avslutad
Citat:

Enligt dig och någon annan privatperson. Inte enligt KP, Melander, Lars Larsson, TP med flera. Håller med dem- gula linjen m.m. visar att SE var mördaren med hög sannolikhet kan man säga. Finns ingen substans alls i andra teorier som CA, CP, VG med flera.
Citera
2022-06-25, 03:44
Medlem
Citat:

Ja, den är rätt invecklad. Syftar du biobesöket? Fick en väldigt lust att skriva om det nu.

Jag är personligen övertygad om att mördaren visste att Palme var på biografen och väntade på honom. Palme blir ju knäppt vid "första bästa tillfälle" egentligen efter bion av en fullt laddad tung revolver. Och mördaren har haft ganska lång tid att förbereda en bra plats + att ladda vapen så länge denne visste om Palmes biobesök. Rent statistiskt/matematiskt är det ju dessutom VÄLDIGT MÅNGA fler människor som sett Palme INNAN bion snarare än EFTER. Asså, vi snackar om hundratals eller tusentals direkta/indirekta observatörer vs. maximalt ett dussin. Sammantaget väldigt låg sannolikhet att mördaren upptäckte Palme först efter bion. Dock inte omöjligt.

Alla dessa mordscenarion blir dock per automatik rätt invecklade/märkliga eftersom ALLA tänkbara mördare tvingas agera väldigt spontant under kvällen. Oavsett om det är en grupp människor eller en ensam galenpanna är de tvugna att improvisera helt och hållet egentligen (dvs. den exakta mordplatsen, vapen, osv. är inte bestämda på förhand). Vilket spår man än tror på måste därför vara mer eller mindre en följd av massa märkliga och osannolika sammanträffanden.

I SE:s fall blir det en väldigt konstig blandning av tillfälligheter som leder fram till skotten. Han hade troligen sett Palme + hans sällskap innan bion (SE:s lögn om att han inte var runt på stan vid nio-tiden är enligt min mening en av de mest graverande omständigheterna för SE - varför i hela friden ljuger man aktivt om detta om man inte har något att dölja?). Väl där efter bion beslutade han sig för att inte skjuta Palme. Det är inte så konstigt egentligen eftersom det var mkt folk runt omkring bl.a. Palmes son, flickvän m.m. Det måste rent psykologiskt vara extremt mycket svårare att skjuta någon inför en samlad skara av familj/bekanta snarare än om denne är mer ensam.

Men sedan av ytterligare en ganska konstig slump sprang SE på honom igen och då var det enklare rent psykologiskt att knäppa Palme eftersom det var folktomt i en mörk korsning som SE var bekant med. Det var hemmaplan för SE. Här visste han exakt hur han skulle gå till väga och försvinna. Men denna "slump" var kanske snarare ett kvalificerat antaganden/förhoppning av SE. Om SE visste att Palme var på bion så vet han ganska säkert att Palme rör sig söderut någonstans på Sveavägen och bör befinna sig ungefär i höjd med Skandiahuset kl. 23:21. SE kan ha varit ute så tidigt som 23:19:00 och då haft 2-3 minuter till godo för att söka av gatan söderut/norrut för att hitta Palme. Om han visste att Palme hade en "rysshatt" kan han identifiera och springa efter Palme från ett ganska långt avstån och hade alltså tid att söka av flera hundra meter eller t.o.m. kilometer av Sveavägen. Det är alltså inte så märkligt att SE hittar Palme.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-06-25 kl. 04:41.
Citera
2022-06-25, 09:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ja, den är rätt invecklad. Syftar du biobesöket? Fick en väldigt lust att skriva om det nu.

Jag är personligen övertygad om att mördaren visste att Palme var på biografen och väntade på honom. Palme blir ju knäppt vid "första bästa tillfälle" egentligen efter bion av en fullt laddad tung revolver. Och mördaren har haft ganska lång tid att förbereda en bra plats + att ladda vapen så länge denne visste om Palmes biobesök. Rent statistiskt/matematiskt är det ju dessutom VÄLDIGT MÅNGA fler människor som sett Palme INNAN bion snarare än EFTER. Asså, vi snackar om hundratals eller tusentals direkta/indirekta observatörer vs. maximalt ett dussin. Sammantaget väldigt låg sannolikhet att mördaren upptäckte Palme först efter bion. Dock inte omöjligt.

Alla dessa mordscenarion blir dock per automatik rätt invecklade/märkliga eftersom ALLA tänkbara mördare tvingas agera väldigt spontant under kvällen. Oavsett om det är en grupp människor eller en ensam galenpanna är de tvugna att improvisera helt och hållet egentligen (dvs. den exakta mordplatsen, vapen, osv. är inte bestämda på förhand). Vilket spår man än tror på måste därför vara mer eller mindre en följd av massa märkliga och osannolika sammanträffanden.

I SE:s fall blir det en väldigt konstig blandning av tillfälligheter som leder fram till skotten. Han hade troligen sett Palme + hans sällskap innan bion (SE:s lögn om att han inte var runt på stan vid nio-tiden är enligt min mening en av de mest graverande omständigheterna för SE - varför i hela friden ljuger man aktivt om detta om man inte har något att dölja?). Väl där efter bion beslutade han sig för att inte skjuta Palme. Det är inte så konstigt egentligen eftersom det var mkt folk runt omkring bl.a. Palmes son, flickvän m.m. Det måste rent psykologiskt vara extremt mycket svårare att skjuta någon inför en samlad skara av familj/bekanta snarare än om denne är mer ensam.

Men sedan av ytterligare en ganska konstig slump sprang SE på honom igen och då var det enklare rent psykologiskt att knäppa Palme eftersom det var folktomt i en mörk korsning som SE var bekant med. Det var hemmaplan för SE. Här visste han exakt hur han skulle gå till väga och försvinna. Men denna "slump" var kanske snarare ett kvalificerat antaganden/förhoppning av SE. Om SE visste att Palme var på bion så vet han ganska säkert att Palme rör sig söderut någonstans på Sveavägen och bör befinna sig ungefär i höjd med Skandiahuset kl. 23:21. SE kan ha varit ute så tidigt som 23:19:00 och då haft 2-3 minuter till godo för att söka av gatan söderut/norrut för att hitta Palme. Om han visste att Palme hade en "rysshatt" kan han identifiera och springa efter Palme från ett ganska långt avstån och hade alltså tid att söka av flera hundra meter eller t.o.m. kilometer av Sveavägen. Det är alltså inte så märkligt att SE hittar Palme.

Gällande alla hundratals biobesökare som hade möjlighet att se Palme, men också varandra, så är SE's så kallade "geniala knep" att gå ut med bild i SvD helt idiotiskt.
Efter mordet har SE gjort sig till vittne genom att påstå att han var där.
Han har aldrig påstått sig ha varit vid Grand.
Det hade räckt med ett enda vittne som sett honom stå där och spana efter Palme så hade det blivit problem.

Alla här tycks ha köpt och återupprepar gärna "sanningen" om hur smart mediautspelet var...

Och det sista du är inne på är såklart även det en sak som visar hur slumpartat det är med SE som GM.
När SE skall springa tillbaka för att stämpla ut så har han såklart ingen aning om vart Palme tar vägen. Vilken väg de ska gå eller för den delen hur långt de hunnit, när SE väl är ute på gatan igen.
Vidare så säger han till väktarna att han ska ta tunnelbanan, men svänger ändå höger och enligt teorin så springer han in i famnen på Palme och gör sedan en U-sväng bakom.
Bara några tiotalet sekunder senare så hade ju paret Palme varit förbi Skandia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in