2022-06-23, 21:51
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Hej!

Jag står i bostadskö på både Bostadsförmedlingen (Stockholm) och HomeQ och tanken slog mig precis att det kanske är helt onödigt att stå i båda köerna. Eller? Vad är egentligen skillnaden?

Målet är såklart att täcka så många hyreshus som möjligt. Vilken eller vilka bostadsköer ska man stå i för att någon gång i framtiden ha chans på ett litet förstahandskrypin i Stockholms innerstad?

PS. Jag tänker på denna fråga rent generellt med Stockholm som specifik marknad. Personligen har jag lika många dagar insamlade i de båda bostadsköerna där jag är listad. Och ja, jag är såklart (smärtsamt) medveten om de långa väntetiderna.
Citera
2022-06-24, 08:08
Medlem
AngieDs avatar
homeq aldrig hört talas om men den verkar gratis enligt din länk så då kan du ju stå i båda
Citera
2022-06-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettuhsalg1
Hej!

Jag står i bostadskö på både Bostadsförmedlingen (Stockholm) och HomeQ och tanken slog mig precis att det kanske är helt onödigt att stå i båda köerna. Eller? Vad är egentligen skillnaden?

Stå i båda. Vissa värdar är bara anslutna till HomeQ och andra till Bostadsförmedlingen (exempelvis allmännyttan i Sthlm).
Citera
2022-06-30, 23:53
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Hej!

Målet är såklart att täcka så många hyreshus som möjligt. Vilken eller vilka bostadsköer ska man stå i för att någon gång i framtiden ha chans på ett litet förstahandskrypin i Stockholms innerstad?

PS. Jag tänker på denna fråga rent generellt med Stockholm som specifik marknad. Personligen har jag lika många dagar insamlade i de båda bostadsköerna där jag är listad. Och ja, jag är såklart (smärtsamt) medveten om de långa väntetiderna.

Finns en till. Stockholms kooperativa bostadsförmedling.

Den kostar mycket mer, är sjukt lång. Men har en del dasgigheter i Vasastan tex.

Om du stått lika länge i båda så räkna med minst 15-20 år till innan du får någit innanför tullarba
Citera
2022-07-02, 07:35
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Den kostar mycket mer, är sjukt lång. Men har en del dasgigheter i Vasastan tex.

Om du stått lika länge i båda så räkna med minst 15-20 år till innan du får någit innanför tullarba

I Skb kan man få en del nybyggen i princip utan någon som helst kötid. Ibland även i lite bättre områden utanför tullarna.

Innanför tullarna är det 30+ år som gäller oavsett om det är nybygge eller inte.
Citera
2022-07-03, 15:01
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Stå i båda. Vissa värdar är bara anslutna till HomeQ och andra till Bostadsförmedlingen (exempelvis allmännyttan i Sthlm).

Tack för konkret svar! Jag stannar kvar i bägge köerna.

Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Tack för tipset, ska kolla in den!

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
I Skb kan man få en del nybyggen i princip utan någon som helst kötid. Ibland även i lite bättre områden utanför tullarna.

Innanför tullarna är det 30+ år som gäller oavsett om det är nybygge eller inte.

Ok, SKB också alltså, tack för tipset!

Ja, att det är fantasilånga köer är jag som sagt medveten om. Men hur funkar det för ens framtida barn – jag förstår att ens barn inte bara kan "ta över" en förälders kö, men kan jag om 30 år hyra en förstahandslägenhet som jag i min tur hyr ut i andrahand till mitt (då vuxna) barn? Rent teoretiskt alltså.
Citera
2022-07-03, 15:26
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Tack för konkret svar! Jag stannar kvar i bägge köerna.

Tack för tipset, ska kolla in den!

Ja, att det är fantasilånga köer är jag som sagt medveten om. Men hur funkar det för ens framtida barn – jag förstår att ens barn inte bara kan "ta över" en förälders kö, men kan jag om 30 år hyra en förstahandslägenhet som jag i min tur hyr ut i andrahand till mitt (då vuxna) barn? Rent teoretiskt alltså.

Teoretiskt kan du det, men det är inte tillåtet, utan du kan förlora kontraktet.

Vi vet sedan inte hur det ser ut som 30år.

Tips är SKB där kan du ställa en nyfödd. Så sekunden du har ett personnummer anmäler du. Då har barnet bra chans för en schysst lya runt 25 iaf
Citera
2022-07-03, 16:45
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Nej, du måste bo i lägenheten och ha giltiga skäl för att hyra ut i andra hand. Du kan förstås skriva dig där men låta ditt barn bo där istället. Men risken att bli påkommen är inte obefintlig.

Det du däremot kan göra vilket i förmodligen är enklare är att sätta ditt barn eller er båda i kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in