Citat:
Ursprungligen postat av
slö
Det var en skum gissning,
1. att ukraina (fortfarande) har en fungerande reguljär arme är i sig inget man räknade med när ryssland anföll.
2. Att förhandla har varit hopplöst från början, det blev fel redan 2014, det är inte aktuellt, även om det är det enda sättet för putin (eller hans efterträdare att inte förvandla rysslands nästkommande generationer till något i bästa fall kan liknas dagens nordkorea.
3.USA slänger inte bort några dyrbara vapen, inget land har gjort det änsålänge, om något så ger vi ukrainarna något i praktiken värdelöst, som dom ger ett värde, det största värdet de vapnen kunde uppnåt i de allra flesta fallen.
4. har svårt att se en miltärkupp i kiev.
5. zelensky har redan tackat nej till att lämna kiev, inte för att det längre behövs.
6. Utmaningen ligger nog snarare i att begränsa ukrainas höga generaler från att angripa mål i ryssland.
jag tror inte vi ser ett slut på "kriget", även om det nu är en tämligen lågintensiv konflikt pga av rysslands begränsade kapacitet och förmåga till manöverkrigsföring, ukraina å sin sida skulle behöva bygga upp den om de militärt ska kasta ut ryssen, och det kommer dröja 12+ månader.
det enda "snabba slutet" vi kan se är någon sorts kollaps av/i ryssland.
Och USA kan alltså föra ett krig av den intensiteten som Ryssland för i Ukraina i 2-3 veckor och då har Ryssland bara en "expeditonsstyrka" där.
jag tror/vet att den krigföringen som Ryssland för i Ukraina är avsiktlig och inte alls beror på att de är begränsade på något sätt. Det som är begränsande möjligtvis är att man inte har mobiliserat och bara använder någonstans 200-300 tusen man
Se programmet länkat längre ner
Citat:
Ursprungligen postat av
Tok-Frans
Jag tror inte det kommer vara tillräckligt.
Ryssen maler på.
Naturligtvis är det så att om man har en just in time ekonomi även inom den militära produktionen så kommer man inte att ha så mycket i lager
Jag tror han säger att denna militära Think Tank heter Royal United Service Institute och han citerar dem
Det börjar ungefär 13 minuter in men lyssna gärna från början.
Det kanske ger svaret på varför man inte ger mer till Ukraina
https://www.youtube.com/watch?v=ZqXC22fRCBE&ab_channel=AlexanderMercouris
Frågan är om det inte är lika illa här i Europa eller till och med ännu värre?
Så jag undrar vem som nöter ned vem?