2022-06-23, 13:51
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Enkla svaret på klara är att Ryssland har säkrat de områden som bebos av nästan bara ryssar som velat leva i fred utan terror och mördande från den Ukrainska regimen stödda av USA.
DPR klar, Krim klar och snart LHR.
Finns mängder med länkar m.m. som i tråden förklarar hur Putin gång på gång sagt att det här kriget kommer att ske om inte den ukrainska regimen slutar med vad de hållit på med sen 2014.
Vid en ev. förhandling behöver inte Ryssland någonting annat än avsluta kriget och inte fortsätta förstöra Ukraina och ukrainska liv.
Om du skulle vara intresserad så förklarar nog Mearsheimer det bäst men det finns många andra.

Ja visst kan Ryssland tycka att de nått sina mål med kriget men det betyder ju inte att Ukraina kommer att sitta still i båten.

De kommer att fortsätta tills dess att des mål är uppfyllda dvs när rysspacket är utsparkat från Ukraina!

Har sagt det förut men Ukraina kommer att kört ut ryssen ur Ukraina till årsskiftet, Tror även Krim ligger pyrt till!
Citera
2022-06-23, 13:55
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Slaget om Lysychansk har nu startat, rysk trupp har påbörjat sitt avancemang. Vad säger trådens experter: kommer ryssen slås tillbaka eller är staden redan förlorad för regimen i Kiev?

I vilket perspektiv? I 1-2 månader kan det bölja fram och tillbaka, på 6-12 månaders sikt kommer ryssen lämna med svansen mellan benen.
Citera
2022-06-23, 13:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Slaget om Lysychansk har nu startat, rysk trupp har påbörjat sitt avancemang. Vad säger trådens experter: kommer ryssen slås tillbaka eller är staden redan förlorad för regimen i Kiev?

Hur länge har slaget för Severodonetsk tagit ? Tror inte det blir lättare med Lysychansk..
Citera
2022-06-23, 14:01
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ja visst kan Ryssland tycka att de nått sina mål med kriget men det betyder ju inte att Ukraina kommer att sitta still i båten.

De kommer att fortsätta tills dess att des mål är uppfyllda dvs när rysspacket är utsparkat från Ukraina!

Har sagt det förut men Ukraina kommer att kört ut ryssen ur Ukraina till årsskiftet, Tror även Krim ligger pyrt till!

När vapenarsenal snart sinar mot sitt slut, då kommer inte UA kunna fortsätta kriga någon mer.
Inte förespråkar du om att UA ska fortsätta ta striden med påkar och stenar, för det vore bara onödig lidande för UA, inte sant?
Citera
2022-06-23, 14:02
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
I vilket perspektiv? I 1-2 månader kan det bölja fram och tillbaka, på 6-12 månaders sikt kommer ryssen lämna med svansen mellan benen.

Vi får se. Mitt tips är att senast i oktober, november, kommer den ukrainska försvarsmakten ha kollapsat. Tycker vi redan idag ser tydliga tecken på dess upplösning och sönderfall.
Citera
2022-06-23, 14:03
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här skall det sägas, att Putin har en liten fördel. Han skriver inte på ett fredsavtal, utan det blir något liknande som mellan Nord/Sydkorea. Då blir det svårare för Ukraina att bli medlem i NATO/EU. Det är vinst i sig för honom, då har han fått sin bufferzon.

Putins problem är dock att det är inte så enkelt att han bara kan tvinga Ukraina att inte vara med i NATO så som du säger. Den positionen hade han redan i och med Krim, och att Ukraina därmed har en gränstvist. Det är ingen skillnad på om ett land är med i NATO, eller om de har 29 billaterala avtal om försvarspakter med varje enskilt NATO-land.
Citera
2022-06-23, 14:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Ryssen kommer ta hela agglomerationen, men det kan ta lång tid än.
Citera
2022-06-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
När vapenarsenal snart sinar mot sitt slut, då kommer inte UA kunna fortsätta kriga någon mer.
Inte förespråkar du om att UA ska fortsätta ta striden med påkar och stenar, för det vore bara onödig lidande för UA, inte sant?
Vad hindrar väst från att skicka vapen och ammunition menar du?
Vad gör Ryssland när deras ammunition tar slut?
Citera
2022-06-23, 14:05
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Menar du att Rysslands tillgång till Krim inte äventyrades med the Maidan Uprising och händelsrna kring det 2013-14?

Du verkar inte ha läst hela artikeln.

Det var inte det som stod i ditt citat. Där stod det att Ryssland var tvunget att skaffa sig kontroll över Krim eftersom det inte fanns några garantier för att flottavtalet från 1997 skulle förnyas 2017. Detta är alltså helt felaktigt. 1997 års flottavtal mellan Ukraina och Ryssland omförhandlades och ersattes redan 2010 med den så kallade Kharkov-pakten som gav Ryssland kontroll över flottbasen i Sevastopol åtminstone fram till 2042. Argumentet som framförs för att Ryssland skulle invadera hela Krim bygger alltså på felaktiga premisser. Artikeln är med andra ord skriven av en klåpare. Varför vill du att vi ska läsa sånt?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nu är kartan uppdaterad och det dröjer inte länge nu innan hela Luhansk är under rysk kontroll som folket där önskar. När så sker tror och hoppas jag kriget är över.

Vad har du för belägg för det där?

11 maj 2014, samtidigt som separatisterna höll sina separatistfolkomröstningar, höll den ukrainska sidan egna folkomröstningar där de frågade folket om de ville fortsätta vara en del av Ukraina eller gå med i separatistrepublikerna. Resultatet var att en stor majoritet ville fortsätta vara en del av Ukraina.

De ukrainska folkomröstningarna höll inte full demokratisk standard. Men det gjorde definitivt inte separatisternas omröstningar heller. Om du använder separatisternas folkomröstningar som ett argument för att Donetsk och Luhansk ska vara självständiga så måste du i rimlighetens namn och erkänna att de ukrainskkontrollerade delarna av Donbas vill fortsätta vara en del av Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Alla som vill avslöja korruption inom USA är inte Putins knähundar. Jag anser att USA manipulerade fram kriget i Irak, genom att lura västvärlden att Irak hade kärnvapen, och att Irak hade någonting med 9/11 attacken att göra, dvs att de var de som attackerade först. Är jag Saddam Husseins knähund?

Irakkriget är faktiskt ett väldigt bra bevis för att världen inte är styrd av en gigantisk konspiration utan bara av vanliga människor med helt vanliga mänskliga brister.

Det är helt sant att USA manipulerade fram Irakkriget genom att lura västvärlden att Saddam hade massförstörelsevapen. Men det som är intressant är att amerikanerna inte hittade några massförstörelsevapen. Det hade varit en mycket enkel sak för the deep state att plantera lite kemiska eller biologiska (eller till och med nukleära) vapen på valfri anläggning i Irak och säga att de "hittade" dem där. Det hade underlättat många saker ofantligt mycket. Framförallt hade det stärkt USAs roll i världen några decennier framåt.

Ändå gjordes inte detta. Och anledningen måste vara att världen inte styrs av någon stor (amerikansk) konspiration. Deep state har inte oinskränkt makt eller ens lite makt att göra vad de vill. Västvärlden är såpass transparent att ingen kan komma undan med konspirationer i någon större skala.

Citat:
Som jag ser det är detta en makt-kamp mellan Biden-administration tillsammans med makt-eliten i USA (där även George W Bush och Dick Cheney finns med) och Putin-regimen. Det är väldigt många ukrainare som dör pga detta, och det är väldigt många i väst (och i Ryssland) som lider av sanktionerna. Jag förstår inte det här svart-vita tänkandet, där alla som försöker att få reda på sanningen pekas ut som lojala mot Putin. Jag är 100% svensk, och har ingen som helst lojalitet gentemot Ryssland, USA eller Ukraina. Däremot är jag väldigt konspiratoriskt lagd, och om det är någonting jag har lärt mig under mina 37 år, så är det att när all västerländsk massmedia går ut med ett visst narrativ, finns det alltid något dolt motiv. Dessutom är det någonting som inte stämmer när västerländska journalister inte får lov att rapportera om vad som egentligen sker i Ukraina.

Jag ser att du har svalt det ryska narrativet här. Märkligt med tanke på att du verkar gilla att se kritiskt på saker och ting.

I själva verket har USA alltid spelat en sekundär roll i Ukraina. EU har varit betydligt mer dominerande. Vilket är helt naturligt eftersom USA är långt bort och Ukraina ligger närmast i knäet på EU.

Det är däremot väldigt viktigt för Ryssland att måla upp en bild av ett USA som drar i alla trådar. Inte så mycket för Ukrainas skulle som för Rysslands egen skull. Ryssland är besatt av sin position som stormakt. Och stormakt blir man bara om man tävlar med andra stormakter, vilket innebär USA. I allting försöker Ryssland utmåla sig som en jämbördig motståndare till USA. Det får smått bisarra konsekvenser, som i januari och februari i år när Ryssland vägrade förhandla med Ukraina utan istället krävde att bara förhandla med USA som sedan med någon amerikansk allsmäktighet skulle bestämma vad Ukraina skulle göra och inte göra. Eller som nu, när Ryssland envetet hävdar att de inte krigar med Ukraina utan i själva verket med USA och Nato. Det är ett fiffigt sätt att dölja sina egna tillkortakommanden. Men en kritisk granskare bör inte ha några svårigheter med att se igenom det.
Citera
2022-06-23, 14:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Putins problem är dock att det är inte så enkelt att han bara kan tvinga Ukraina att inte vara med i NATO så som du säger. Den positionen hade han redan i och med Krim, och att Ukraina därmed har en gränstvist. Det är ingen skillnad på om ett land är med i NATO, eller om de har 29 billaterala avtal om försvarspakter med varje enskilt NATO-land.

Det jag tänker på är "artikel 5". NATO tar ogärna med en ny medlem som skulle trigga den delen bums. Därav så kan det vara i Putins intresse att hålla kriget gående på sparlåga, istället för fred.
Citera
2022-06-23, 14:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Vi får se. Mitt tips är att senast i oktober, november, kommer den ukrainska försvarsmakten ha kollapsat. Tycker vi redan idag ser tydliga tecken på dess upplösning och sönderfall.

Ser på det tvärtom.

I okt/november så är dagarna kortare och nätterna längre. Då kan Ukrainarna utnyttja sin fördel med mörkerseende. Är ju en brist av detta på den ryska sida..
Citera
2022-06-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag är ledsen, jag känner att jag kastar pärlor för svin om jag i detalj skulle gå in och svara på ditt inlägg.
Exakt allt i ditt inlägg är ingenting annat än förhoppningar och drömmar från någon som tror att diktaturstaten Ryssland är industriellt kunnig, ingenting kan vara mer fel. Ryssland är en råvaruekonomi.

Ryssland är i sin industriproduktion helt beroende av komponenter från väst och att ersätta dessa kommer att årtionden.

En maskin i Ryssland blir obrukbar och irreparabel i samma ögonblick den kräver en vital reservdel.

Det är samma sak med den av Rysslands regims stulna flygplansflotta, det dröjer inte länge förän alla står på marken eller faller ner. Detsamma gäller de inhemskt byggda planen, massor av ingående komponenter kommer från väst.

Alla tekniskt avancerade vapen är avancerade med hjälp av komponenter från väst.
Att ryska ingenjörer inte till fullo kan implementera tekniken har under kriget visat sig med att vapnen har slumpmässig träffsäkerhet.

Vad beträffar Microsoft så är det inte bara att byta ut, alla CRM-system är från väst, lycka till!

Att du tar upp biltillverkning är extra kul, ryssarna kommer ingenvart utan kunskapen från väst.
Har du något mer specifikt du undrar över så svarar jag så gott jag kan.

Rysslands industri håller sakta på att dö, många har redan avlidit.
Där ser man, Ryssland dör för att dom inte kan använda CRM och Microsoft. Konstigt då dom har ett eget operativsystem baserat på Linux (Astra Linux). Dom får väl spara pengar och använda någon av de fria varianterna om dom inte vill ta fram eget.

Du får väl fortsätta att tro Ryssland och Kina är handikappade. Visst ligger dom inte i toppen då det gäller många produkter där tex. litografimaskiner och halvledartillverkningen ligger tio år efter. Men vem behöver de minsta noderna då man ska stoppa det i en tvättmaskin, bil, flygplan eller liknade. Kommer dom ikapp så blir det jobbigt för Canon, Nikon och ASML då priset troligen blir bra mycket lägre. TSMC ligger för övrigt i Taiwan som anses var kinesikt så USA får väl spränga ön så Kinesern inte tar över, jag vet att USA redan påbörjat teknologiöverföring till USA av strategiska skäl.

Peugeots fabrik i Ryssland körs nu utan komponenter från väst men vad dom gör för bilar för tillfället vet jag inte. Bilar och lastfordon har Ryssarna tillverkat länge, inget vi behöver naturligtvis men dom gillar det för sin militär om inte annat.

Man har tagit fran en nya jetmotorer för sin civila flygplanstillverkning, PD-8 är en av dom. Inte lika bra som dom från väst men det tar sig. Kina står numera för reservdelar vad det gäller resten av flygflottan.

Om Ryssland inte är industriellt kunniga så är det ju märkligt att dom kan ta fram hypersoniska missiler, stridsvagnar, helikoptrar, stridsflygplan, atomubåtar, rymdraketer osv. Kanske du menar att dom är dåliga då det gäller massproduktion.

Allt går att ersätta och mycket går att leva utan. Se dig och mig, vi kan också ersättas för vi är inte så unika.

Innan denna konflikt visste jag inte allt för mycket om Ryssland men ju mer man lär sig ju mer förvånad blir man omkring vad dom har och kan. Man får väl lära sig mer om Kina också för media i väst undanhåller mycket för Ryssland och Kina måste ju framställas som värdelösa, grå och trista. Ukraina lärde jag mig lite mer om tidigare och det är tragiskt att se det mesta av deras industri gå i graven. Orsaken är ju att väst inte vill köpa deras produkter av samma anledning som man inte vill köpa ryska, fördomar om ett skräpfolk samt att det är naturresurserna som är mer intressanta och som ska föda vår egen industri i väst istället för rysk och ukrainskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in