2022-06-23, 10:19
Medlem
Hej. Har lite funderingar pga att det blivit husrannsakan och där tog polis diesel samt e85.

Vad gäller vid transport av diesel?
Dvs hur mycket får man frakta i privat bil och i vilka kärl?
Vad säger lagen om hur mycket diesel man får förvara i garaget?
Och i vilka kärl?
Diesel som används till personbil alltså.

Och om man istället byter ut dieseln i frågorna ovanför till e85, vad gäller då?

Dvs vad gäller vid transport av e85
Hur mycket får man frakta i privat bil/i vilka kärl.
Hur mycket får man förvara i garaget/i vilka kärl

Försökt läsa mig till det själv
Men högst oklart!
Senast redigerad av Brazilianwax 2022-06-23 kl. 11:07.
Citera
2022-06-23, 11:09
Medlem
holmiums avatar
Är inte helt uppdaterad, men:

Tidigare fick man ha max 60 liter bränsle i dunkar i garaget.
I bilen får du ha en reservdunk på max 20 liter.

Om du har en firma exempelvis med grävmaskiner, kan du om du går en kurs, (ADR-någonting) få till stånd att transportera 400 l bränsle i därför särskilt avsedda och godkända behållare.
Tror dock inte att detta gäller för privatpersoner.

det är nog på MSB´s hemsida du hittar information om detta.
Citera
2022-06-23, 13:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazilianwax
Hej. Har lite funderingar pga att det blivit husrannsakan och där tog polis diesel samt e85.

Vad gäller vid transport av diesel?
Dvs hur mycket får man frakta i privat bil och i vilka kärl?
Vad säger lagen om hur mycket diesel man får förvara i garaget?
Och i vilka kärl?
Diesel som används till personbil alltså.

Och om man istället byter ut dieseln i frågorna ovanför till e85, vad gäller då?

Dvs vad gäller vid transport av e85
Hur mycket får man frakta i privat bil/i vilka kärl.
Hur mycket får man förvara i garaget/i vilka kärl

Försökt läsa mig till det själv
Men högst oklart!

MSB ANG FÖRVARING:
Du får förvara brandfarliga varor i ditt hem utan tillstånd, men bara för eget bruk vilket innebär högst 100 liter brandfarliga vätskor, 60 liter gasol och 5 liter annan gas. Med eget bruk menas att du bara ska förvara det du verkligen behöver hemma. Här räknas inte drivmedel i fordon och reservdunkar in.

TRANSPORT:
När det farliga godset utgörs är av brandfarliga vätskor (t.ex. bensin och diesel) som transporteras i återfyllningsbara behållare och fyllda av eller åt privatpersoner, då får mängden per behållare inte överstiga 60 liter. Den totala mängden av brandfarliga vätskor får inte vara över 240 liter på ett fordon.
Citera
2022-06-23, 13:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
MSB ANG FÖRVARING:
Du får förvara brandfarliga varor i ditt hem utan tillstånd, men bara för eget bruk vilket innebär högst 100 liter brandfarliga vätskor, 60 liter gasol och 5 liter annan gas. Med eget bruk menas att du bara ska förvara det du verkligen behöver hemma. Här räknas inte drivmedel i fordon och reservdunkar in.

TRANSPORT:
När det farliga godset utgörs är av brandfarliga vätskor (t.ex. bensin och diesel) som transporteras i återfyllningsbara behållare och fyllda av eller åt privatpersoner, då får mängden per behållare inte överstiga 60 liter. Den totala mängden av brandfarliga vätskor får inte vara över 240 liter på ett fordon.

Mer knepiga regler är att man får bara förvara max 10 liter bensin per jeepdunk i garaget, men i bilen får man ha i 20 liter..
Citera
2022-06-23, 14:21
Medlem
Så de tog alltså det för att det var för mycket helt enkelt ?

Och ja, det fraktades ju helt galet fel då.

400 liter diesel i x antal tunnor
(både plast samt oljetunna )
Samt en oljetunna fylld med e85
I privat fordon utan delkaler/tillstånd.

Vad tror ni om möjligheten få tillbaka det igen från polis?
Verkar ju inte troligt man klarar sig undan pågöljd om man säger så.
Citera
2022-06-23, 15:36
Medlem
Jag tankade ofta upp runt 15 dunkar med bensin för att använda i maskiner. En gång träffade jag en ledig polis när jag tankade som påpekade att det inte var okej. Risken för att åka dit måste ju vara minimal.
Citera
2022-06-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brazilianwax
Så de tog alltså det för att det var för mycket helt enkelt ?

Och ja, det fraktades ju helt galet fel då.

400 liter diesel i x antal tunnor
(både plast samt oljetunna )
Samt en oljetunna fylld med e85
I privat fordon utan delkaler/tillstånd.

Vad tror ni om möjligheten få tillbaka det igen från polis?
Verkar ju inte troligt man klarar sig undan pågöljd om man säger så.

Du åkte alltså omkring med 400 liter diesel i bilen, plus en tunna med e85?
Av ren nyfikenhet, vad var det för typ av bil och framförallt, varför?

Att polisen beslagtog det är rätt självklart, jag har svårt att se varför man skulle åka runt med något dylikt om man inte är dieseltjuv på heltid typ.
Citera
2022-06-23, 15:59
Medlem
Dessa regler är lite småroliga:

Som folk redan har skrivit får man som privatperson oftast förvara under 100l brandfarliga vätskor hemma. Räddningstjänsten brukar dock inte tycka om att man förvarar allt för onödiga saker.

Du får transportera ungefär 20l farligt gods utan att ha en massa papyrus och kort.

MEN!
Här kommer det roliga: Du kan lätt ha en ovanförliggande 3m^3 tank med eldningsolja i garaget, det är över 3000liter. Att förvara diesel på samma sätt bör inte göra någon skillnad.

Om TS nu får husrannsakan för att ha bunkrat brandfarliga vätskor måste ju en granne ha varit och klagat?

Till n.lite: Förut var det fullt normalt att jag åkte runt med 1000 liter diesel i bilen. Hade jag dessutom en tankbil så kan du nog räkna ut att det blev en hel del mer.
Citera
2022-06-25, 07:53
Medlem
Nope var inte mitt utan en bekants

O personen ifråga har en tendens reta upp folk, så naturligtvis var det någon som satte dit honom.

Han körde bränslet 41 mil i en renault kangoo, lånade den från sitt jobb på en industri.

Så varken ett bra val av fordon, bra val av gods osv.

Han "fick" det via ett åkeri.
Nog sagt om den saken, för tror ni förstår vad jag menar

Killen ifråga är av varianten "jag skryter om de olagligheter jag gör", kallar sig kungen osv...

Hade han bara varit tyst, så hade han nog alldeles säkert aldrig råkat ut för husrannsakan i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in