2022-06-23, 11:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tolkade din fråga som "Skulle det vara 0% sannolikhet att Putin invaderade efter ett förhandlat avtal (låt oss säga Januari 2022) där DPR/LPR blev erkända?". Då är svaret nej, det är inte omöjligt, det beror på vad som händer diplomatiskt, osv.

Det behöver du ju inte, du kan bara utgå ifrån historia, Putin bröt Budapestfördraget när han invarderade ukraina 2014.

Vad är ditt argument för att förhandlingar (som dessutom redan förts, i FN såväl som i utfall Minsk 1 och 2 avtalen,) som putin bröt mot.

Citat:
Kom ihåg att diskussionens tes från den jag svarade på var: Ryssland kommer att anfalla, det går inte att undvika förluster.

Den tesen får ju ses som bevisad till 100% i praktiken (ryss=i ukraina i detta ögonblick), och även även enligt ditt logiska resonemang?
Citera
2022-06-23, 11:17
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Om du inte "hejar på" det land som är under angrepp, i strid med folkrätten och FN-beslut, då är du ingen sympatisk eller ärbar person. Gissningsvis är du ett rysstroll som låtsas vara neutral i förhoppning om att kunna förvirra någon stackare i denna tråd. Bortkastad tid. Alla ser igenom.

Ingen vill ha ett utdraget lidande för Ukraina. Alla vill att den vidriga utföraren av krigsbrott, Ryssland, omgående ska upphöra med sitt angrepp. Eftersom ukrainarna vet att deras land upphör existera om de slutar försvara sig så har de inget val annat än att fortsätta som de gör.

Tycker du att Ryssland/Sovjet skulle ha låtit bli att försvara sig mot Hitler? Då hade Ryssland ju sparat miljontals ryska medborgares liv. Men deras land hade inte funnits idag. Ska man alltid lägga sig när man blir angripen?

Snart går vi in på månad 5 av Putins 3-dagars krig. Med sitt dåraktiga anfall har Putin dragit Rysslands namn och rykte ner i smutsen samt förstört framtidsutsikterna för de yngre generationerna. Han är Rysslands sämsta ledare genom alla tider. Och då har han ändå rätt stark konkurrens från andra tidigare idioter.

Ännu ett inlägg fyllt av önskningar. Visst det vore väl bra om det vore som en del av det du skriver. Men det ÄR inte så. Och det dör massor av ukrainska soldater varje dag så länge detta fortsätter.
Citera
2022-06-23, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det ukrainska folket? Förstår du inte att Ukraina är regionalt splittrat i två väsentliga delar där den syd-östra delen är helt dominerad av ryssar. Denna del har relativt sent hamnat under ukrainsk administration, vilket inte hade så stor betydelse så länge banden till Ryssland var täta. Efter Ukrainas självständighet så har det ryska inom de dessa historiskt ryska områdena motarbetats. Detta i kombination med med en allt mer ryssfientlig regering i Kiev, då både mot ryssar inom Ukraina och mot den ryska staten, är det som utlöst konflikten. Kort sagt, när man hänvisar till det ukrainska folkets intresse, måste man ta hänsyn till det jag nämnt.

Fast det stämmer ju inte om du du tittar närmare på valresultaten i de olika Oblasten, man har ju inte röstat "ryssvänligt" (med undtag för i icke erkända val under ockupation).

Och det är ju även sant 1991 då man valde bort sovjet / ryska federationen till förmån för att bilda ett självständigt Ukraina.
Citera
2022-06-23, 11:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Vad är ditt argument för att förhandlingar (som dessutom redan förts, i FN såväl som i utfall Minsk 1 och 2 avtalen,) som putin bröt mot.

Jag har inte satt mig in i detaljerna om Minsk, min förståelse är att bägge parter varit dåliga på att hålla avtalet. Bra lästips mottages gärna. Jag håller med om att det är ett problem att Ryssland ibland bryter avtal, som man bör "diskontera" i sin kalkyl. Som tur är bryter de dock inte alltid avtal, det har också gått att hålla fred med dem.
Citera
2022-06-23, 11:21
Bannlyst
Naturligtvis är det Putins fel att väst tvingats införa sanktioner mot Ryssland. Gasen är på upphällning i Tyskland:

Germany Raises Gas Alert Level After Russia Dwindles Supply
Germany said Thursday it would raise the alert level under its emergency gas plan to secure supply following the recent reduction of pipeline supplies from Russia.

"Gas is now a scarce commodity in Germany," Economy Minister Robert Habeck told reporters.

Triggering phase two brings Germany a step closer to the third and final stage that could see gas rationing in Europe's top economy.

Russia was using gas "as a weapon" against Germany in retaliation for the West's support for Ukraine following Moscow's invasion, Habeck said.
https://www.barrons.com/news/germany-raises-gas-alert-level-after-russia-dwindles-supply-01655972106
Citera
2022-06-23, 11:24
Avstängd
Citat:
Jag har inte satt mig in i detaljerna om Minsk, min förståelse är att bägge parter varit dåliga på att hålla avtalet.
Var aldrig avtal som Putin hade för avsikt att följa, och Ukrainas möjligheter att efterleva det var helt beronde av att ryssland drog ut sina tunga vapen ur donbass.

Citat:
Bra lästips mottages gärna.
OECD rapporter. det finns mängder.

Citat:
Jag håller med om att det är ett problem att Ryssland ibland bryter avtal, som man bör "diskontera" i sin kalkyl. Som tur är bryter de dock inte alltid avtal, det har också gått att hålla fred med dem.

Ja det är ju ett avtal som syftar till lokal och global fred som är önskvärt, dvs motsvarigheten till budapestfördraget, och det höll ju inte Putin?
Citera
2022-06-23, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Ok, jag följer din tanke, Ryssland maler ner Ukraina som kapitulerar villkorslöst om 2 veckor.

Då frågar jag samma sak vad händer då?
Har försökt att dra igång diskussioner i tråden om det. Du kan ju utveckla dina tankar.

Mina är att ingen kommer att vinna på det här. Jag är dock än mer övertygad om att det kommer att skaka om hela den europeiska kontinenten ekonomiskt och politiskt och att även samma kommer att ske med USA. Var inte så säker på det sistnämnda förut men där har jag ändrat mig.

Kina kommer att stå som ensam segrare.
Citera
2022-06-23, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det kommer väl att bli som 2014 och framåt - en frontlinje.

Skillnaden nu är att Ukraina fått mycket kraftfulla vapen så som artilleri och stridsvagnar och kan ständigt utsätta ryska trupper för beskjutning.

Det är ingen annan än Ukrainarna själva som ska bestämma hur Ukraina ska göra i Ukraina och än så länge verkar de inte ha några problem med stridsmoralen eller sin regering.
Sluta, bara sluta! Ukrainska armén finns ej mer och väst har inte ens egna lager att tömma för att återställa ukrainska armén materiellt sett.
Citera
2022-06-23, 11:30
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Just vad det gäller infrastruktur har jag ingen uppfattning, kanske du har rätt. Men frånsett det, så är befolkningen inte fattigare i Ryssland.

Ja, ju närmare du kommer ryssland dess fattigare är det Ukrainska folket. Märkligt!
Citera
2022-06-23, 11:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Var aldrig avtal som Putin hade för avsikt att följa, och Ukrainas möjligheter att efterleva det var helt beronde av att ryssland drog ut sina tunga vapen ur donbass.

OECD rapporter. det finns mängder.

Ja det är ju ett avtal som syftar till lokal och global fred som är önskvärt, dvs motsvarigheten till budapestfördraget, och det höll ju inte Putin?

Japp. Det var dumt gjort av ryssen. Statskuppen var felaktig, men två fel gör inte ett rätt. De borde ha varit mer avvaktande istället för att använda devisen "USA förstår bara styrka". Det faktum att de helt enkelt bara bröt fördraget gör det svårare att sluta fred idag.
Citera
2022-06-23, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Ukraina får hela tiden in nytt materiel från Väst, det kommer aldrig ta slut i någon egentlig bemärkelse.

Vad jag förstår är Ukrainas armé organiserat som ett territorialförsvar där varje region har sina armégrupper. Armeledningen kan sedan skyffla över folk där det behövs, kan finnas kring en halv miljon mobiliserade man att föra över från "fredliga" regioner till fronten. Dessutom finns möjligheten att mobilisera ytterliggare några miljoner över tid.
Nej, det finns inget sådant. Nu är det slut. Det sker massdeserteringar överallt och män flyr aktivt från militärtjänsten över hela landet

Det tog åtta år för USA och NATO att bygga upp den ukrainska armén. Det är borta nu.

Jag tycker det är ren cynism att sitta i säkerheten i väst och mana på för fortsatt motstånd i det här läget.
Citera
2022-06-23, 11:33
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Fast det stämmer ju inte om du du tittar närmare på valresultaten i de olika Oblasten, man har ju inte röstat "ryssvänligt" (med undtag för i icke erkända val under ockupation).

Och det är ju även sant 1991 då man valde bort sovjet / ryska federationen till förmån för att bilda ett självständigt Ukraina.

Jag har inte koll på alla val som hållits, men det kanske jag tittar närmare på vid tillfälle. Faktum är dock att två oblaster brutit sig ur den Ukrainska gemenskapen och att Kiev-regeringen försämrat villkoren för det ryska språkets ställning inom Ukraina. Jag vet inte hur sannolikt det är att någon ur en språklig gemenskap stödjer en ledning som försöker att motarbeta samma språk. Gissningen är att det är ganska osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in