2022-06-23, 02:14
Moderator
Meijis avatar
Thomas Gür skriver i ett inlägg på Facebook:

Citat:
Nyans har fått väldigt mycket medial uppmärksamhet, men jag tror inte att det nödvändigtvis ökar dess väljarsympatier. Den väljargrupp som man försöker mobilisera följer inte svenska medier.

Vidare finns en feluppfattning om att muslimer skulle vara någon homogen grupp som skulle rösta i enlighet med sin religiösa identitet. Det är direkt fel. Slutligen, turkar har ofta pretenderat på att leda muslimer, men arabiska (och kurdiska och persiska och somaliska) muslimer är inte intresserade av att ledas av turkar.

Man kan också säga att partiledarens för Nyans senaste pro-turkiska utspel i Nato-frågan knappast kan ha rosat partiets position bland vänsternationalistiska kurder eller kurdiska muslimer.

Dessutom uppvisar den väljarkår man siktar på, lågt valdeltagande. Det är i första hand i så fall kvinnorna som måste tas till valurnan. Det går inte med direktkommunikation - män från patriarkala miljöer har en direkt nackdel vad gäller politisk kommunikation med kvinnor från samma miljöer. Jag har inte direkt sett att Nyans har så många framträdande kvinnliga företrädare (vilket har varit förutsättningen för kvinnlig väljarmobilisering för islamistiska partier i andra länder). I så fall måste man få kvinnornas män att få sina fruar att gå att rösta, vilket jag inte tror är så enkelt i Sverige.

https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/pfbid08xviK3RuALLYP2WecKtKcUVxJouGNbjhVJR3RvhmcDqB fbBPo9DkrRns5u7mGmdSl

Thomas Gürs tror, att "partiet inte kommer att få mer än 10 000 röster i riksdagsvalet".

Vad säger ni om hans analys och förutsägelse?
Citera
2022-06-23, 02:26
Avslutad
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_kommuns_valkrets
47% i Malmö har utländsk bakgrund. 12% av rösterna i Malmö räcker för att komma in i riksdagen.
Citera
2022-06-23, 02:44
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Tanken att Nyans skulle få ca 250 000 röster är helt verklighetsfrämmande. Läs i mitt inlägg ovan varför.

Idogt valarbete och lite mutor på det så ska det nog fungera .. eller inte.
Citat:
2019 bodde det i Sverige sammanlagt 104 854 personer som antingen själva var födda i Turkiet eller hade minst en förälder som var det.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Personer_i_Sverige_födda_i_Turkiet
Citat:
År 2017 uppskattades antal personer i den svenska befolkningen som identifierar sig som muslimer till 810 000..[3] Av dessa bedöms omkring en tredjedel vara praktiserande muslimer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Sverige
Citera
2022-06-23, 02:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vidare finns en feluppfattning om att muslimer skulle vara någon homogen grupp som skulle rösta i enlighet med sin religiösa identitet. Det är direkt fel.
När det gäller Nyans förutspår jag också att partiet inte kommer att få mer än 10 000 röster i riksdagsvalet.
Vad säger ni om min analys?
den är okey/bra.
Håller med om ovanstående.
Dessutom är många muslimer inte så "muslimska" som man kanske kan tro utan ser fördelar i ett modernt demokratiskt sekulariserat samhälle och anser inte att frågorna som tas upp i Nyans tilltalar dem mer än övriga partiers.
Av 7,5 miljoner röstberättigade är 600.000 muslimer.
Drygt hälften av dem röstar säg 400.000.
kan de få 5-10% av dem?
20-40.000?
Plus några samer som gillar att Nyans vill stärka det samiska urfolkets rättigheter!!
Citera
2022-06-23, 03:00
Medlem
nedboys avatar
Jag tror tyvärr att du har fel i din analys. Deras marknadsföring får de genom sina muslimska kanaler som alla muslimer tar del av.

Det jag är osäker på är hur Muslimska Brödraskapet i Sverige ställer sig till Nyans. Det är inte helt säkert med tanke på att det islamistiska Muslimska Brödraskapet har ett fördjupat samarbete med socialdemokraterna som ger massa miljoner varje år.

Jag tror islamistiska Muslimska Brödraskapet tycker det är för tidigt att starta ett parti i Sverige nu. De vill nog fortsätta infiltrera riksdagspartier, rättsväsende, skola etc och på så vis få mer makt innan de startar ett parti. Allt detta finns väl beskrivet i islamistiska Muslimska Brödraskapets egna dokument som redogjorts för i svensk litteratur.

Men Nyans har nog redan i detta valet bra mycket mer röster än vad du tror att de kommer få. Tyvärr. Vi går mot ett muslimskt samhälle i Sverige. Den som kritiserar eller ifrågasätter det får vänsterfeministerna på sig och blir kallade för rasister/islamofober.
Citera
2022-06-23, 03:01
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Idogt valarbete och lite mutor på det så ska det nog fungera .. eller inte.

"Dessutom uppvisar den väljarkår man siktar på, lågt valdeltagande. Det är i första hand i så fall kvinnorna som måste tas till valurnan. Det går inte med direktkommunikation - män från patriarkala miljöer har en direkt nackdel vad gäller politisk kommunikation med kvinnor från samma miljöer. Jag har inte direkt sett att Nyans har så många framträdande kvinnliga företrädare (vilket har varit förutsättningen för kvinnlig väljarmobilisering för islamistiska partier i andra länder). I så fall måste man få kvinnornas män att få sina fruar att gå att rösta, vilket jag inte tror är så enkelt i Sverige."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Personer_i_Sverige_födda_i_Turkiet
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Sverige [/quote]

"Vidare finns en feluppfattning om att muslimer skulle vara någon homogen grupp som skulle rösta i enlighet med sin religiösa identitet. Det är direkt fel. Slutligen, turkar har ofta pretenderat på att leda muslimer, men arabiska (och kurdiska och persiska och somaliska) muslimer är inte intresserade av att ledas av turkar."
Citera
2022-06-23, 03:04
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag tror tyvärr att du har fel i din analys. Deras marknadsföring får de genom sina muslimska kanaler som alla muslimer tar del av.

Det jag är osäker på är hur Muslimska Brödraskapet i Sverige ställer sig till Nyans. Det är inte helt säkert med tanke på att det islamistiska Muslimska Brödraskapet har ett fördjupat samarbete med socialdemokraterna som ger massa miljoner varje år.

Jag tror islamistiska Muslimska Brödraskapet tycker det är för tidigt att starta ett parti i Sverige nu. De vill nog fortsätta infiltrera riksdagspartier, rättsväsende, skola etc och på så vis få mer makt innan de startar ett parti. Allt detta finns väl beskrivet i islamistiska Muslimska Brödraskapets egna dokument som redogjorts för i svensk litteratur.

Men Nyans har nog redan i detta valet bra mycket mer röster än vad du tror att de kommer få. Tyvärr. Vi går mot ett muslimskt samhälle i Sverige. Den som kritiserar eller ifrågasätter det får vänsterfeministerna på sig och blir kallade för rasister/islamofober.
Nyans har fått väldigt mycket medial uppmärksamhet, men jag tror inte att det nödvändigtvis ökar dess väljarsympatier. Den väljargrupp som man försöker mobilisera följer inte svenska medier.
Vidare finns en feluppfattning om att muslimer skulle vara någon homogen grupp som skulle rösta i enlighet med sin religiösa identitet. Det är direkt fel. Slutligen, turkar har ofta pretenderat på att leda muslimer, men arabiska (och kurdiska och persiska och somaliska) muslimer är inte intresserade av att ledas av turkar.

Dessutom uppvisar den väljarkår man siktar på, lågt valdeltagande. Det är i första hand i så fall kvinnorna som måste tas till valurnan. Det går inte med direktkommunikation - män från patriarkala miljöer har en direkt nackdel vad gäller politisk kommunikation med kvinnor från samma miljöer. Jag har inte direkt sett att Nyans har så många framträdande kvinnliga företrädare (vilket har varit förutsättningen för kvinnlig väljarmobilisering för islamistiska partier i andra länder). I så fall måste man få kvinnornas män att få sina fruar att gå att rösta, vilket jag inte tror är så enkelt i Sverige.
Citera
2022-06-23, 03:13
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Det känns som att du upprepar dig. Mitt svar var på just detta du upprepar här igen.

Som jag skrev så får Nyans sin marknadsföring via muslimska kanaler där alla muslimer tar del av det som sägs.

När jag talat med muslimer om detta så gör de tydligt att det viktiga för att de skall välja ett muslimskt parti om partiet följer islam. Om exempelvis imamer anser det så kommer de att säga att det är Nyans muslimerna ska rösta på och då kommer väldigt många att göra som imamerna säger.

Muslimerna säger att det blir som en regel att rösta på ett muslimskt alternativ om det finns möjlighet att göra det.

Där har du en sak som gör att de kan ses som homogena. Islam gör dem homogena i valet av parti när det finns ett muslimskt att välja.

Att du ser att muslimer väljer olika riksdagspartier betyder att du kan se planen Muslimska Brödraskapet har sjösatt för att infiltrera Sverige (som de själva beskriver att de och hur de ska göra).
Citera
2022-06-23, 03:24
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det känns som att du upprepar dig. Mitt svar var på just detta du upprepar här igen.

Som jag skrev så får Nyans sin marknadsföring via muslimska kanaler där alla muslimer tar del av det som sägs.

När jag talat med muslimer om detta så gör de tydligt att det viktiga för att de skall välja ett muslimskt parti om partiet följer islam. Om exempelvis imamer anser det så kommer de att säga att det är Nyans muslimerna ska rösta på och då kommer väldigt många att göra som imamerna säger.

Muslimerna säger att det blir som en regel att rösta på ett muslimskt alternativ om det finns möjlighet att göra det.

Där har du en sak som gör att de kan ses som homogena. Islam gör dem homogena i valet av parti när det finns ett muslimskt att välja.

Att du ser att muslimer väljer olika riksdagspartier betyder att du kan se planen Muslimska Brödraskapet har sjösatt för att infiltrera Sverige (som de själva beskriver att de och hur de ska göra).

Med risk att återupprepa mig igen. men du ger uttryck för ett okunnigt och felaktigt tänkande. att muslimer skulle vara någon homogen grupp som skulle rösta i enlighet med sin religiösa identitet. återigen..det är direkt fel. Du har ingen förståelse för hur splittrad den muslimska gruppen är. Arabiska, kurdiska, shiamuslimska persiska och somaliska muslimer är de facto inte intresserade av att ledas av turkar.

Möjligtvis att ett framtida arabiskt parti som kan nå den största muslimska gruppen i Sverige, nämligen de sunnimuslimska arabiska väljarna och som då leds av en karismatisk partiledare och även har duktiga kvinnliga politiker i leden som kan nå de kvinnliga väljarna (så fungerar det i muslimska länder) skulle kunna komma in i Rd. men där är vi inte än...
Senast redigerad av KalleNixon 2022-06-23 kl. 03:30.
Citera
2022-06-23, 03:42
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Med risk att återupprepa mig igen. men du ger uttryck för ett okunnigt och felaktigt tänkande. att muslimer skulle vara någon homogen grupp som skulle rösta i enlighet med sin religiösa identitet. återigen..det är direkt fel. Du har ingen förståelse för hur splittrad den muslimska gruppen är. Arabiska, kurdiska, shiamuslimska persiska och somaliska muslimer är de facto inte intresserade av att ledas av turkar.

Jag tycker det låter mer som att du ger ett okunnigt intryck. Du verkar inte förstå vad islam är för något.

Jag vet mycket väl hur splittrad den muslimska gruppen är. Men ett muslimskt parti kan ena gruppen i ett val mer än tillräckligt för att de ska komma in i ett val.

Om du läste mitt inlägg så tog jag upp vad som kan vara en svårighet och det är just hur Muslimska Brödraskapet i Sverige ställer sig till Nyans. Som jag skrev att jag inte riktigt vet. Vet du?

Men även när det gäller Muslimska Brödraskapet i Sverige som via sina organisationer försöker få det att framstå som att de representerar muslimerna som grupp i Sverige så är det många muslimer som känner sig obekväma med det. Däremot så gör det att de sitter på den politiska och myndighetsutövande makten för muslimers räkning i Sverige.

Citat:
Möjligtvis att ett framtida arabiskt parti som leds av en karismatisk partiledare och som även har duktiga kvinnliga politiker i leden som kan nå de kvinnliga väljarna skulle kunna komma in i Rd. men där är vi inte än...

Här visar du väldigt tydligt att du inte har en aning om vad islam är och hur det fungerar.

Men det har ju varit tal om att Muslimska Brödraskapet genom sina organisationer i Sverige är på väg att starta ett muslimskt parti. Dock så tror jag att deras plan är att vänta ett par val till åtminstone.
Det blev lite tryck på att starta parti när en av Muslimska Brödraskapets toppnamn i Sverige blev utslängd från Socialdemokraternas partistyrelse för några år sedan.

Men som jag skrev så lever Muslimska Brödraskapet gott på det fördjupade samarbetet de har med just Socialdemokraterna. Det ger inflytande och många miljoner varje år från skattemedel.
Citera
2022-06-23, 04:42
Bannlyst
Klart att de får en riksdagsplats efter valet.

Här kan vi snacka om makt.

En politisk vilde som Magdalena Andersson kommer att kyssa arslet på, varje gång det blir omröstning och hon behöver muslimrösten för att få igenom förslag, budget eller avvisa en förtroendeomröstning i riksdagen.

Dessutom får han bra betalt för det. En miljon per år, traktamente och fria hemresor.

Och ett nytt, fräscht, bönerum alldeles utanför plenisalen.
Citera
2022-06-23, 05:14
Medlem
yz44s avatar
Även om de med stor sannolikhet inte kommer in i riksdagen kan de ta tillräckligt många röster från socialdemokraterna för att förändra det politiska läget i riksdagen.
Det är därför sossarna är rädda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in