Resultat: Har du ändrat din åsikt om Ukrainakriget?
I början stod jag på Rysslands sida. Nu står jag på Ukrainas sida.
5,22%
18 röster
I början stod jag på Rysslands sida. Nu är jag mer osäker.
1,16%
4 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu står jag på Rysslands sida.
6,09%
21 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu är jag mer osäker.
8,99%
31 röster
Jag har hela tiden varit på Ukrainas sida och har inte bytt åsikt
54,49%
188 röster
Jag har hela tiden varit på Rysslands sida och har inte bytt åsikt
13,33%
46 röster
Jag har hela tiden varit osäker och inget har fått mig att ändra åsikt
10,72%
37 röster
2022-06-22, 07:07
Avstängd
I'm still confused but on a higher level, så skulle jag vilja uttrycka min ståndpunkt. Varje dag nya fakta och intressant att följa på FB där ordet är fritt.
Innan Putin invaderade hade jag intet intresse och begränsade kunskaper om konflikten.
Längre tillbaka trodde jag att ukrainare bara var en sorts ryssar. Jag såg nog på regionen som övriga världen ser på Norden. Folk tror att norrmän och svenskar är samma sak typ fast vi är två olika, stater.
Därför blir det patetiskt när Moskva ska skydda ryssar i Ukraina och Kiev ska förbjuda rysk kultur. Det är mer som ett slags infekterat inbördeskrig, som om skottar mot engelsmän, eller serber mot kroater osv
I början förstod jag inte varför Putin angrep Ukraina. Verkade knäppt och omotiverat. Men senare har jag förstått att om inte USA/UK hade lagt sig I från början så hade det nog aldrig urartat till en väpnad konflikt.
Eller som påven säger numera "NATO was barking at the gates of Moscow". Hur som helst var det fel av Putin att ockupera ändå eftersom det har lett till lidande och död. Det går aldrig att reparera såren I folksjälen som kommer att finnas kvar länge.
Dock håller jag inte med om tesen att Zelensky ska strida till siste ukrainaren. Vansinnigt.
Vidare är det tragiskt att Zelensky inte gick vidare med fredssamtalen I Istanbul I mars. Det var ett ypperligt tillfälle när det var motigt för Moskva, relativt få civila hade dött, och Ukraina hade kunnat känna sig stolta över sin motståndskamp och eftergifter hade varit rimliga och skadestånd hade kanske kunnat utverkas.
Nu är det bedrövligt läge för Ukraina.
Imorgon kanske jag får ett annat perspektiv på frågan allt beror även på vad som utvecklas framöver.
Citera
2022-06-22, 07:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tråden belyser ett problem, vilket är att folk väljer sida instinktivt/känslomässigt (med medias hjälp), innan de egentligen vet någonting alls om bakgrunden. Det här med att välja sida, och det fort som f-n, måste bort. Varför har folk inte lärt sig det efter alla drev som Metoo, BLM osv. Samt skrämselpropagandan om Covid, krig och klimat? Media vet att om folk tar ställning innan de har hunnit tänka efter, så har de svårt för att omvärdera sin åsikt.

Jag försöker hålla mig neutral inledningsvis och läser på innan jag tar ställning, om jag alls gör så. Just nu lutar det till Putins fördel för min del.

Japp, detta måste fler lära sig.
Citera
2022-06-22, 07:37
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Vafan konstig omröstning. Alternativet "I början stod jag helt på Ukrainas sida och det gör jag fortfarande." saknas ju helt?
Är röstningen enbart till för de som ändrat åsikt?

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja, det stämmer. Vilket du även hade kunnat utläsa av rubriken.

De som tycker samma som alltid (eller blivit ännu mer övertygade) utgör väl säkert 99% av alla som varit aktiva i debatten. Så det är liksom inte särskilt intressant.

Den som vill skriva av sig i tråden om att man tycker samma som förut får självklart göra det om man känner att man måste. Men vad är poängen? Vi vet redan att de flesta aldrig ändrar sig i sådana här frågor.

Lade till alternativ för de som inte bytt åsikt.
/Mod
Citera
2022-06-22, 07:42
Medlem
Ruskigbusss avatar
Som vanlig användare - om jag måste välja så måste jag nog ta ställning mot den som anfaller ett annat land, dvs mot Ryssland - vilket ju blir för Ukraina.

Det betyder inte att jag inte är medveten om att Ukraina knappast är det skinande föredöme som demokrati som man kanske skulle önska, det finns säkerligen övergrepp, korruption, pogromer och ja, förmodligen nazister där, och det är ganska troligt att ryssar har behandlats dåligt - men inget av det motiverar att Ryssland anfaller ett annat land. Det finns massor av sätt att påverka ett annat land, särskilt som man har de täta historiska band som dessa båda länder har.

Det är som man brukar säga - våld är den odugliges sista utväg. (Pluspoäng till den som vet varifrån det citatet kommer - utan att googla.)
Citera
2022-06-22, 08:19
Medlem
jugbandbluess avatar
nej, jag är principfast icke-interventionist. det var fel av USA att från början intervenera i ett då fredligt ukraina (statskuppen, sedan krigshets). men när ryssland rullade över gränsen blev de interventionisterna.

däremot litar jag inte ett skvatt på media, och förstår över huvud taget inte varför vår media censurerar och ljuger. ukraina är i krig, så fullt logiskt att deras media sprider hjältehistorier, skriver ner siffran dödade soldater. men att svenska medier gör det är bara bisarrt. nu berättade ukraina själva att de ljugit om antalet döda, men vad är svensk medias förklaring? är de rädda att ukrainarna ska läsa svensk MSM och bli defaitistiska?
Citera
2022-06-22, 08:30
Medlem
Ruskigbusss avatar
Notera tråden är till för att redovisa om man har bytt åsikt eller inte - och varför. Inte för att diskutera varandras åsikter.
OT raderat.
/Mod
Citera
2022-06-22, 08:36
Medlem
Det är bara neckbeards som bor med mamma som håller på Ryssland. Inte ett ord ryska kan de heller. Inte heller har de någonsin besökt Ryssland. De står på Rysslands sida för att de läst edgy twitter feeds och för att de hatar sitt eget liv.
Citera
2022-06-22, 08:38
Medlem
Min sambo gjord det. Vi följer dock olika medier/rapporteringar.

Kanske intressant på så sätt? Jag följer mest SVT CNN och vanliga tidningar medan hon har en tendens att läsa alternativa medier och se mycket filmer på youtube och Tiktok

Från att ha fördömt attacken till att säga att det fanns skäl blev sambons förändring
Citera
2022-06-22, 08:50
Medlem
CharlieMartels avatar
Jag tillhör dem som sedan småbarnsben alltid varit rädd för Ryssland. Som riktigt liten mött en riktigt gammal gamling som hade en oopererbar kula i benet från finska vinterkriget och sett foton på köerna i Ryssland, Berlinmur, Wennerström, värnplikt etc.

Ukraina och all inblandning av USA världen runt har lärt mig att historien är mer komplex än skolböckernas svartvit. Många bra historielektioner om Ukraina från Flashbackanvändare har varit till hjälp som motvikt till svenska journalistkårens okunnighet. Så jag skulle säga att jag gått från ängslig till nyanserat, neutralt objektiv inte minst pga Zelinsky, Soros och Bidenfamiljens med fleras giriga och omdömeslösa framfart i landet.

Oerhört sorgligt att så många i Ukraina får sätta livet till i något som faktiskt kunde ha lösts via förhandlingar.
Citera
2022-06-22, 08:50
Medlem
Det var inte krig innan Putin startade ett. Inte så mycket att fundera på, eller nyansera. En annan avgörande skillnad i skuldfrågan är att det är Ryssland som begår brott mot den ukrainska civilbefolkningen. Ukraina försvarar sig bara med allt de har som vilket annat land i motsvarande situation hade gjort. Sedan är frågan om Ukraina slutligen kommer vinna. De mänskliga förlusterna är redan nu enorma. Att ge upp nu och släppa från sig delar av sitt land skulle innebära att alla dessa dött förgäves? Tror inte de har något annat val än att fortsätta försvara sig om de inte vill hamna under ryskt styre.
Senast redigerad av Tedrom 2022-06-22 kl. 08:57.
Citera
2022-06-22, 09:13
Medlem
Jag skrev direkt när kriget började att man skulle slå till mot Ryssland med 100% full kraft. Nu är vi där vi är och världskartan kanske kommer ritas om. Sverige, finns vi ens om 50 år? Tror Ryssland tar ett land i taget nu. Men Kina och Turkiet är värre än Ryssland skulle jag tro. Ryssland kommer nog ta det lite lugnt ett tag. Andra länder som väntat på detta kommer nu ta chansen.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-06-22 kl. 09:17.
Citera
2022-06-22, 09:39
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag bryr mig inte mer eller mindre om Ryssland eller Ukraina som land, utan det handlar om principer.

Ryssland är en diktatur som invaderat ett land av anledningen att det ville demokratiseras och närma sig väst. Sedan har Ryssland hittat på en massa andra ursäkter som folkmord på ryssar och avnazifiering som man kan bortse från.

Ryssland måste få betala ett högt pris för vad det har gjort, för att statuera exempel åt andra diktaturer (ex Kina) som har liknande planer för demokratier i sitt närområde (Taiwan, i exemplet med Kina).

Ukraina får därför inte vika en tum vad gäller Rysslands anspråk på deras territorium, just på grund av den symbolhandling det skulle innebära att en demokrati viker sig för en diktatur. Eftersom kampen gäller alla människor som föredrar demokrati framför diktatur (alltså inte Rysstrollen och de som inte gillar västerländsk hedonism) finns det ingen gräns för hur mycket hjälp som ska erbjudas Ukraina och hur långt man ska bekämpa Ryssland. Stigande priser på mat och bensin är inget argument i sammanhanget, för att låta Ryssland gå vinnande ur kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in