• 2
  • 3
2022-06-16, 12:50
Medlem
Fiskenlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
I viss mån kommer man aldrig över det. Inte om man älskade någon på riktigt och bodde ihop, planerade ett liv ihop och så vidare. Men det mest brutala sorgearbetet har sett ut så här, i mitt fall i alla fall:

3-4 veckor "jag är okej"-fas. Overklighetskänslor, bedövad men gör saker.
3-5 månader av ren och skär hjärtesorg. Glöm för helvete inte bort att arbeta och äta.
Efter 6 månader har det varit känsligt än. Man tänker på det och saknar det, men världen kanske återfår lite färg och möjligheter igen. Man finner värde och nöje i saker, i alla fall i någon sorts begränsad form.
Men nog tog det några år att bli helt normal igen. Det som fick mig att snabbt som fan skärpa mig var att jag träffade min fru och fattade att jag inte hade råd att vara ett vrak längre.

Tänker jag fortfarande ibland på det som förlorades? Ja. Ger det mig fortfarande en ihålig värk i bröstkorgen ibland? Ja. Tyvärr, lite grann. Men man känner sig inte som ett svart hål utan normal för det mesta. Det går ofta en vecka eller två utan att det alls dyker upp i hjärnan. När det dyker upp är det oftast inte en särskilt jobbig känsla. Men det är nog en av de värsta formerna av trauma då det läker absolut sämst.

Om man till exempel inte bott ihop eller om man varit med varandra en kortare tid så är det förälskelse snarare än äkta kärlek. Att komma över en förälskelse tar kanske veckor till någon månad beroende på hur stark den var. Även där finns skillnader så klart. Men att förlora någon man trodde man skulle vara med resten av livet är en fantastiskt svår upplevelse.

Ett konstruktivt och praktiskt tips är att ägna tiden åt självförbättring. Träna stenhårt. Lär dig saker. Meditera.
Ägna inte tiden åt sånt som alkohol och tv-spel. Var utomhus. Enda sättet att slutligen komma över det är att själv förtjäna och behålla någon som är bättre än vad den förlorade kärleken var. Det är det enda som fungerat till 95%. Det finns kvinnor därute som är smartare/mer intressanta, bättre i sängen, varmare, mindre galna m.m. Men du kan få söka ett tag och jobba mycket för att faktiskt kunna konkurrera och förtjäna någon som är bättre än samhällets galet sunkiga/feministiska baseline.

Jag håller med om det mesta du beskriver ovan. Men att man ska behöva ha levt ihop köper jag inte. Jag har upplevt flera olika typer av relationer, vissa icke-relationer, något som jag har svårt att förklara. Men jag har absolut i många år från och till upplevt ihålig värk i bröstet över personer (kanske främst en) jag inte planerat ett liv med. Kanske är det just det, en känsla av att det kunde varit vi, trots att vi vet att det i praktiken inte hade funkat… vad vet jag. Ett tillägg är ju att jag totalt varit singel i 6 mån de senaste 15 åren. Det har alltid nästan gått snabbt innan nästa (tre förhållanden på 4 år och några kortare), så det är inte en ensamhetsgrej.
Slutligen vill jag ju säga att din reflektion stendog av ”som är bättre än samhällets galet sunkiga/feministiska baseline”. Kom igen… det är 2022.
Citera
2022-06-16, 12:55
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ett psyko ex kom jag seriöst över samma dag som jag dumpade henne. Min första kärlek sved länge, tog säkert nåt år innan jag kom över henne. Sen är väl standaren någon vecka kanske som snitt.

Träffade min första kärlek igen för ett tag sen och det finns verkligen inga känslor kvar alls längre, inte ens några romantiska känslor för historien vi har. Så tillräckligt lång tid så kommer man över allt.
Citera
2022-06-16, 13:06
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenlax
Jag håller med om det mesta du beskriver ovan. Men att man ska behöva ha levt ihop köper jag inte. Jag har upplevt flera olika typer av relationer, vissa icke-relationer, något som jag har svårt att förklara. Men jag har absolut i många år från och till upplevt ihålig värk i bröstet över personer (kanske främst en) jag inte planerat ett liv med. Kanske är det just det, en känsla av att det kunde varit vi, trots att vi vet att det i praktiken inte hade funkat… vad vet jag. Ett tillägg är ju att jag totalt varit singel i 6 mån de senaste 15 åren. Det har alltid nästan gått snabbt innan nästa (tre förhållanden på 4 år och några kortare), så det är inte en ensamhetsgrej.
Slutligen vill jag ju säga att din reflektion stendog av ”som är bättre än samhällets galet sunkiga/feministiska baseline”. Kom igen… det är 2022.

OK, så din standard är lägre. Det är väl OK om man själv inte förtjänar bättre eller vet om något annat. Årtalet har inget med något att göra. Svenskt liberalfeministiskt tokeri är en provinsiell och mycket fånig subkultur som resten av världen finner motbjudande eller skrattretande. Det är inte normalt bara för att det pågår en lokal masspsykos.
Citera
2022-06-19, 23:12
Medlem
SpOeNdis avatar
Olika för mig, alla tidigare förhållande gick fort över, allt ifrån några veckor till några månader.

Sista var värst, blev deprimerad skit länge.. barn ihop, jag tyckte livet va som bäst i den perioden vi var ihop, karriären gick lysande, tal om hus köp, vi mot världen osv. sen kom bomben, dumpad.. några månader senare försökte vi igen med par terapi å skit, kom på att hon gick bakom min rygg under den tiden.. var "lättare" då men var deppig länge, säkert 1-2 år. Minns inte exakt, tänker på henne ibland fortfarande men tänker även på allt det dåliga och då blir det lättare.
Är absolut inte deprimerad längre men visst saknar man någon i livet, vi klickade ändå jävligt bra och hade samma sjuka humor, musiksmak, bra sex, intressen osv.. såna som hon växer inte på träd direkt (en 10 poängare enligt mitt tycke) och jag lever hellre själv än att vara med något halvmesyr förhållande.

Vi var helt enkelt inte på samma plan i livet i Guess.
Citera
2022-06-21, 11:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tror att det är väldigt individuellt. Det finns människor som bryter upp med någon i tjugoåldern, och som ältar det hela livet. Det är inte alls ovanligt att människor till och med är i en relation utan att någonsin ha kommit över en tidigare kärlek.
Det handlar inte så mycket om själva relationen tror jag, utom om hur man är som person.

Jag bröt upp från ett väldigt dåligt förhållande, som jag egentligen bara önskade skulle ta slut. Vi hade varit tillsammans så länge, att det faktiskt var jobbigt ändå. Hade en lätt febrig känsla ett par veckor, som är svår att beskriva.
Citera
2022-06-21, 23:09
Medlem
whatthedeuces avatar
Det enkla svaret är: När du inte längre kan minnas hur personen ser ut utan kläder.
Citera
2022-06-21, 23:28
Medlem
Findusofelixs avatar
Verkar vara väldigt varierande enligt svaren i denna tråd.

När jag och vad jag trodde var mitt livs kärlek gav upp vår relation pga för mycket slitningar, så tog det mig en par år innan det slutade göra ont för min del.
Idag är det över 20 år sen, och jag känner fortfarande en vänskaplig värme då jag pratar med honom, och vill honom allt gott, men känner inte att jag vill ha tillbaka honom.

Beror nog väldigt mycket på vilken typ av relation man haft, och om det varit svek från någons håll eller om man bara insett att det inte funkar?
Tror att dom som "kommer över" någon fullt och fast på bara någon vecka troligen inte varit helt fast i kärleken. Eller dom som hittar en ny för att döva hjärtesorgen lär inte bearbeta den på samma sätt som om dom vore ensam och tog sig tid att verkligen komma över, men det är bara vad jag tror.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in