Citat:
Ursprungligen postat av
sektledarenII
Var slår ryssland till hårt? De har stora problem med lillebror Ukraina. Men jag förstår dem, man får ju anfalla dem man kan anfalla.
Diskussionen om Rysslands militära förmåga är komplicerad och mångfacetterad - ingen lätt sak att bena ut för en glad amatör.
Mina 5 cent är som följer: Ryssland underskattade den ukrainska armén, och man satsade i ingångsskedet på en strategi med
high risk, high reward, typexemplet är misslyckandet runt Kiev. Nu har ryssen kalibrerat om och satsar på sin mer traditionella doktrin - vilket ger resultat mot den heroiskt kämpande ukrainska försvarsmakten. Men det räcker inte.
En sak som Ukraina-onanister och andra glömmer är att den ukrainska armén har tränats och utrustats av USA, britter och diverse Nato-länder under snart ett decennium. Det rör sig alltså
inte om afghanska fåraherdar som ryssarna krigar mot; utan snarare en tränad armé av västerländskt snitt med betydande kapacitet. Detta är inte en lätt sak för ryssen, och jag tror inte att valfri västerländsk armé gjort mycket bättre från sig än ryssarna i nuvarande scenario. Detta är det moderna kriget anno 2022 vi bevittnar.
Dessutom har Ukraina haft stor nytta av underrättelseinfo (signalspaning, satellitinfo, annan info) från främst det judisk-amerikanska imperiet, vilket haft en betydande effekt på Ukrainas operativa förmåga. Detta informationsövertag visavi ryssen verkar dock avtagit i takt med krigets fortskridande.
Alltså: Ukraina har gjort bra ifrån sig, men ryssen börjar precis få upp ångan. Detta är ingen lätt uppgift, inte ens de uppblåsta hbtq-certifierade västerländska arméerna hade klarat uppgiften stort bättre än ryssen.
Mina 5 cent.