2022-06-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du har en poäng i detta, absolut.

Krig är ju som vilken som helst lagsport, en fråga om offensiv och defensiv.

Fast ryssarna har och har alltid haft samma taktik, det gäller bara att skjuta mest. Om man åker på egna förluster spelar ingen roll det föds mycket predestinerad kanonmat i Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Är det inte dags för dig att börja tänka själv istället för att bara fortsätta lyssna på massmedian varenda dag?

Jag har ingen som helst lojalitet mot Putin. Det är fullt möjligt att inte ha det, och samtidigt vara kritisk mot vad USA håller på med. Jag har inget minne av att du och andra hade något hat mot Ryssland innan detta, och jag har heller inget minne av att ni har haft något hat mot andra länder (bla USA) som har invaderat länder. Men nu, när ni dagligen läser i massmedian om att Putin är nästa Hitler och att han vill ta över världen, då bara slutar ni tänka helt och hållet. Hata Ryssland, älska USA. Inte mycket annat.

Jag hade absolut kunnat förstå detta om de hade attackerat Sverige, men kom igen.

Något som är så svårt att fatta med er Putin-fans är hur ni hela tiden påstår att folk i en flashbacktråd skulle vara bundna vid vad "massmedia" tar upp. De flesta på fb skiter i msm och samlar/ processar material från en mängd olika källor, de flesta icke-mainstream. Så detta argument om att de som är emot Ryssland är styrda av massmedia faller liksom platt till marken.

Aversionen mot Ryssland, vilken uppkommit efter anfallet på Ukraina, är grundad just på att ryssarna faktiskt olagligt anfallit sitt grannland. Vi VET att Ryssland anfallit Ukraina med 100 000 - 200 000 soldater, vad dårarna i Kreml än väljer att kalla det för. Vi VET att tusentals oskyldiga civila ukrainare, många barn, dödats av Putins orcher. Vi VET att Putinregimen numer regelbundet hotar omvärlden med kärnvapen. Vi VET att Ryssland vill hindra Sverige och Finland att välja vår egen försvarspolitik. Vi VET att Putinregimen upprepade gånger uttalat sig om att Ukraina inte bör existera som självständigt land. Dessa olika saker är inget som massmedia hittat på utan de är obestridliga fakta. Och när man väger samman allt detta går det inte för en mentalt frisk person att ta Putinregimens sida. Putin är ond eller galen, kan lämna det öppet vilket. Men han är INTE en god och bra person. Han vill inte världen gott. Han har unkna stormaktsdrömmar som blev passé för mycket längesedan. Han är en föredetting. Ju snabbare världen blir av med honom och hans regim desto bättre för alla. Även för Ryssland.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu ser man inbrytningen på kartan, men det står "contested". Hoppas de lyckas denna gång. https://deepstatemap.live/en#10.5/48.6785/38.2426

Jag oroar mig för Zolote-området i Donbas, ukrainarna är nästan helt inringade. De borde ha lämnat det området för flera dagar sedan.

Jo, det borde de göra snarast. Området har ingen strategisk betydelse, bara jordbruksbygd.
Citera
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Nu är det ca 2500 Ukrainska trupper fast i Zolote och Hirske, det finns endast en 4km korridor ut dock med Ryska trupper på båda sidor ser mycket mörk ut. Jag tror dessa trupper ger upp vilken dag som helst eller så försöker dom som är i Hirske ta sig ut under natten men det kommer bli stora förluster då, trupperna i Zolote sitter fast.

Jag tror dom är redan ute.
Jag menar, om det är 4 km så är det kanske lätt att smita ut?

Eller hur tät är ryska omringningen?
Citera
2022-06-21, 22:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Arestovich sprider rykten om att UAF avancerar rakt mot Kherson längs stora vägen.

https://twitter.com/TranslateWarIT/status/1539339970275590150
Citera
2022-06-21, 22:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Inte omöjligt, vi får se hur det slutar. Jag tänker mig att det ryska styret måste vägt för och mot noggrant innan beslutet togs att invadera Ukraina.

Det var rent macho-ideologi som styrde invasionen.
Nu måste Putin känna att vinna detta, annars så avrättas han.
Citera
2022-06-21, 22:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Tror du att det var Putin som installerade Trump och Nigel Farage, och du anklagar mig för att vara scizofren? USA:s ekonomi var mycket bättre under Trump än vad den är nu under Biden, så i så fall gjorde Putin ett uselt arbete med att försöka förstöra USA.

Nej Putin installerade dem inte, han förstörde den demokratiska processen genom att trolla folket med idiotinformation på sociala medier. Jag anklagar dig inte för att vara schizofren, jag förklarar att det är en indikation av schizofreni att göra felaktiga kopplingar. Det är helt uppenbart att det är Ryssland som ligger bakom kriget i Ukraina, inte Biden. Om du tror något annat bör du söka hjälp för du är antagligen i riskzonen.

Det mesta av all skit vi ser idag härstammar från sociala medier och de algoritmer som implementerades 2012. Ryssland var länge den enda stora politiska aktören som exploaterade det. Idag har vi säkerhetssystem som kontrollerar de större aktörerna från att göra såna här saker och folk har blivit mindre påverkbara genom att distansera sig från de värsta plattformarna som Facebook. Men mellan 2012 och 2019 typ så var Ryssland i princip flera steg före nästan hela omvärlden när det gällde såna här saker.
Citera
2022-06-21, 22:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, det borde de göra snarast. Området har ingen strategisk betydelse, bara jordbruksbygd.

De borde redan gjort det tidigare, denna situation har utvecklats långsamt. De borde inte väntat in i det sista, nu kommer de kanske bli instängda som i Mariupol. Ukraina måste sluta med dessa dumheter.
Citera
2022-06-21, 22:25
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Var slår ryssland till hårt? De har stora problem med lillebror Ukraina. Men jag förstår dem, man får ju anfalla dem man kan anfalla.

Diskussionen om Rysslands militära förmåga är komplicerad och mångfacetterad - ingen lätt sak att bena ut för en glad amatör.

Mina 5 cent är som följer: Ryssland underskattade den ukrainska armén, och man satsade i ingångsskedet på en strategi med high risk, high reward, typexemplet är misslyckandet runt Kiev. Nu har ryssen kalibrerat om och satsar på sin mer traditionella doktrin - vilket ger resultat mot den heroiskt kämpande ukrainska försvarsmakten. Men det räcker inte.

En sak som Ukraina-onanister och andra glömmer är att den ukrainska armén har tränats och utrustats av USA, britter och diverse Nato-länder under snart ett decennium. Det rör sig alltså inte om afghanska fåraherdar som ryssarna krigar mot; utan snarare en tränad armé av västerländskt snitt med betydande kapacitet. Detta är inte en lätt sak för ryssen, och jag tror inte att valfri västerländsk armé gjort mycket bättre från sig än ryssarna i nuvarande scenario. Detta är det moderna kriget anno 2022 vi bevittnar.

Dessutom har Ukraina haft stor nytta av underrättelseinfo (signalspaning, satellitinfo, annan info) från främst det judisk-amerikanska imperiet, vilket haft en betydande effekt på Ukrainas operativa förmåga. Detta informationsövertag visavi ryssen verkar dock avtagit i takt med krigets fortskridande.

Alltså: Ukraina har gjort bra ifrån sig, men ryssen börjar precis få upp ångan. Detta är ingen lätt uppgift, inte ens de uppblåsta hbtq-certifierade västerländska arméerna hade klarat uppgiften stort bättre än ryssen.

Mina 5 cent.
Senast redigerad av Erik.Blodyx 2022-06-21 kl. 22:33.
Citera
2022-06-21, 22:25
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Jag oroar mig för Zolote-området i Donbas, ukrainarna är nästan helt inringade. De borde ha lämnat det området för flera dagar sedan.

Ja det finns en hel del att oroa sig över för Ukrainas del och det är mycket de borde ha gjort tidigare. Att styrkorna inte retirerar i tid verkar vara ett mönster.
Citera
2022-06-21, 22:26
Bannlyst
Inte vart in på denna Toxic tråd sen i påskas..

Vad gäller? Är det fortfarande att Paasikivi säger att Russki förlorar till 110 procent.?
Citera
2022-06-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Jag "försvarar" inte Ryssland. Jag konstaterar bara att era fantasier om varför Ryssland har startat ett anfallskrig mot sitt broderfolk är just bara fantasier. jag vänder mig emot era förklaringsmodeller och era mentalt invalidiserade försök att förstå varför vi i detta nu har den största militära konflikten på europeisk mark sedan 2vk.

Jo självklart försvarar du Ryssland! Även om du maskerar ditt försvar i förtäckta ordalag. Bra försök, kamrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in