2022-06-21, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Fast det gör en enormt stor skillnad för borgerliga (M) väljare… bara för att SD är totalt insnöade på invandring och kulturkrig betyder inte att dessa frågor är de enda som tex konservativa moderater bryr sig om.

”Vad vill moderaterna?” frågar du. Du borde veta att frågor som rör beskattning och ägande är områden där S och M drar åt olika håll. M vill sänka inkomstskatter, göra det billigare att anställa, göra det billigare att äga och konsumera i allmänhet, bygga ut kärnkraften, avveckla statliga monopol osv osv. Sådana reformer kan M driva igenom tillsammans med L, KD och SD i en majoritetskonstellation till höger. Med S blir det som vanligt dyrare och svårare att driva företag i Sverige. Så om SD saboterar en regering som kan driva frågor som de jag listade ovan över något så idiotiskt som repatriering (som är omöjligt) kommer M-väljare att straffa dem. För SD-frälsta som är emot etablissemanget i allmänhet och vars främsta fråga är invandringen spelar det kanske ingen roll om S eller M regerar, men tro mig, det spelar jävligt stor roll för borgerliga väljare.
Gäsp, tror du någon går på ditt snömos eller? Alliansen hade åtta år på sig, visst de införde jobbskatteavdrag men i övrigt? Fortsatte miljardrullningen gällande bidrag (drog in det för några cancersjuka svennar), miljardslöseriet på public service, allt överskott av myndigheter, nedmonteringen av försvaret och polisen. Premierade däremot privatiseringar som knappt borgerliga väljare vill ha ens då det ofta slutar i katastrof som elmarknaden och järnvägen, ja inte ens bilbesiktningen blev ju den utopi "liberaler" förespråkar. Friskolor är väl dock nödvändigt pga massinvandringen och inga hycklande medelklassföräldrar vill ha sina barn i kaoset. Väljarna vill inte avveckla statliga monopol (vad är ens kvar, vattenfall och LKAB, vore väl en dröm för höjdarna i m och deras polare) SD är näst störst hos företagare så "insnöade gällande invandring" är ganska legitimt för många av dem pga kriminalitet, snedfördelning av konkurrens med arbetskraftsinvandring och bidrag samt rena maffiafasoner i vissa fall (beskyddarverksamhet mm). Förövrigt är det inte alls "omöjligt" att iaf underlätta återvandring, det är socialdemokratisk politik iaf. Men moderaterna vill kanske ha trasproletariatet kvar som "reserv"?
Senast redigerad av sweintoo 2022-06-21 kl. 03:54.
Citera
2022-06-21, 11:00
Medlem
OliverCromwells avatar
Oppositionen är fan piss.

Speciellt Moderaterna som verkar gå all in för att förlora det här valet lite kallsinnigt.

Jag hör snacket bland M-väljare och där går snacket ganska öppet om att låta S styra i dessa oroliga tider med inflation, pandemi och krig; För att istället ta över när läget blivit bättre.

Mindre än tre månader innan valet så händer det ingenting utanför Riksdagen. M och SD verkar stå still sedan valet 2018. KD är de enda som verkar gå lite framåt. Men det räcker inte.

Valspurt har aldrig varit SD:s starka sida. Så det är inte sannolikt att de växer nu även om araber kaosar hela sommaren. M vill bokstavligen inte växa och agerar nästan proaktivt för att inte göra det.

Värst av allt har vi sabotörerna i L som kryper allt närmare spärren. Det är väl bolånetorskarna och DN som ska rädda det här skitpartiet tillsammans med Timbro i elfte timmen.

Jag är så jävla svartpillrad över det här skitvalet. Även om S sitter kvar vid makten vore det bra om L kunde åka ur Riksdagen. Men nu verkar inte ens det ske. Det finns tillräckligt med IQ-befriade normies som ska stödrösta på skitpartiet.
Citera
2022-06-21, 19:17
Medlem
IPSOS/DN:

S 31 (32)
M 20 (22)
SD 19 (18)
V 9 (9)
KD 6 (5)
L 5 (3)
C 5 (5)
MP 3 (3) - avrundat uppåt dessutom enligt IPSOS, dvs MP har någonstans mellan 2,5-2,9

Skönt med en mätning där S faktiskt faller och att medias vinkling om hur Maggan och S vann på att göra misstroendeförklaringen mot Morgan Johansson till en fråga om NATO inte återspeglar sig i alla opinionsundersökningar.

MP faller alltså fortsatt medan L är ikapp C men med en mycket bättre trend. Kan det bli så att L hämtar tillbaka Stockholmsliberaler som gått från M till S då de inte gillar SD? Moderaternas tapp på 2% verkar ju ha gått till SD och KD främst så L måste hämta från S och C.

Just de Stockholmsliberalerna är nog de som röstade på Reinfeldt. Frågan är om de vid sämre ekonomiskt läge inte längre föredrar S... Mångkulturen och alla dess problem skrämmer inte dessa väljare uppenbarligen, men kan inflationen och risken för bostadskrasch göra det och skicka de tillbaka över till M och L?
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-06-21 kl. 19:42.
Citera
2022-06-21, 19:22
Medlem
Tänk om både MP och C åker ur....
Citera
2022-06-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Tänk om både MP och C åker ur....
Då hade jag faktiskt kunna ta att L blev kvar och ändå kännt mig rätt nöjd… Att se både Stenevi och självgode Lööf gråta i TV vore värt flera månadslöner.

Ska bli intressant att se hur MP hanterar det faktum att dagarna går men något lyft inte kommer. Blir det mer radikala utspel tro?
Citera
2022-06-21, 20:03
Medlem
Soterns avatar
Jag hoppas faktiskt sossarna vinner. En stundande lågkonjunktur av guds nåde är på ingående och vinner högern får de skulden för den. Låt sossarna få reda ut skiten själva de har ställt till med.
Citera
2022-06-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
IPSOS/DN:

S 31 (32)
M 20 (22)
SD 19 (18)
V 9 (9)
KD 6 (5)
L 5 (3)
C 5 (5)
MP 3 (3) - avrundat uppåt dessutom enligt IPSOS, dvs MP har någonstans mellan 2,5-2,9

Skönt med en mätning där S faktiskt faller och att medias vinkling om hur Maggan och S vann på att göra misstroendeförklaringen mot Morgan Johansson till en fråga om NATO inte återspeglar sig i alla opinionsundersökningar.

MP faller alltså fortsatt medan L är ikapp C men med en mycket bättre trend. Kan det bli så att L hämtar tillbaka Stockholmsliberaler som gått från M till S då de inte gillar SD? Moderaternas tapp på 2% verkar ju ha gått till SD och KD främst så L måste hämta från S och C.

Just de Stockholmsliberalerna är nog de som röstade på Reinfeldt. Frågan är om de vid sämre ekonomiskt läge inte längre föredrar S... Mångkulturen och alla dess problem skrämmer inte dessa väljare uppenbarligen, men kan inflationen och risken för bostadskrasch göra det och skicka de tillbaka över till M och L?

1. Opinionsmätningar sommartider brukar historiskt ge resultat som inte reflekteras i val. Vanligen sker detta för att arbetslösa blir överrepresenterade eftersom folk inte svarar i telefon på semestern.

2. Alla förändringar i undersökningarna senast är inom felmarginalen på typ 3-4% i vardera riktningen. Dessutom är det kända intressenter som betalat för undersökningarna och vill haussa sina partier.

3. I princip alla opinionsinstitut visar vilt spretande opinion i deras kunders intressen.

4. Färdigflashbackat!
Citera
2022-06-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Då hade jag faktiskt kunna ta att L blev kvar och ändå kännt mig rätt nöjd… Att se både Stenevi och självgode Lööf gråta i TV vore värt flera månadslöner.

Ska bli intressant att se hur MP hanterar det faktum att dagarna går men något lyft inte kommer. Blir det mer radikala utspel tro?

Jo visst. Ser man till konsekvenserna så vore det bäst om (MP) hamnade på soptippen. Dock vore det härligt att se Annie Lööf punkteras om det istället blir (C) som får lämna. Nästan så att det vore värt det.

I vilket fall tror jag minst ett parti ryker. Blir det debatt om regeringsbildningen och det ställs krav på besked kan det bli så att väljarna inser att det är (L) och (C) främst som är skyldiga så att bäge ryker. Det vore fantastiskt...
Citera
2022-06-21, 20:27
Medlem
Så plötsligt hoppar SD tillbaka till 19%? Ja på sikt borde väl dom dåliga tiderna gynna "oppositionen" men vi kan konstatera att M inte lyfter. Istället förlorar dom till L som det ser ut nu..

Jag får studera siffrorna mer. Önskedrömmen att MP trillar ur verkar besannas. Hoppas dom stannar på 3,9%, det biter bättre än 3,0%. Inte ens torka och hetta kan rädda mupparna.

Dom som ljublade när Sifo redovisade 17,4% på SD fick sig nog en tankeställare. För tidigt för dessa att korka upp champagnen.
Citera
2022-06-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så plötsligt hoppar SD tillbaka till 19%? Ja på sikt borde väl dom dåliga tiderna gynna "oppositionen" men vi kan konstatera att M inte lyfter. Istället förlorar dom till L som det ser ut nu..

Jag får studera siffrorna mer. Önskedrömmen att MP trillar ur verkar besannas. Hoppas dom stannar på 3,9%, det biter bättre än 3,0%. Inte ens torka och hetta kan rädda mupparna.

Dom som ljublade när Sifo redovisade 17,4% på SD fick sig nog en tankeställare. För tidigt för dessa att korka upp champagnen.

Tycker inte att det är konstigt att (M) går dåligt. Kristersson är riktigt usel. Han vägrar ta ledningen. Det intryck man får är att han hellre vill sitta och kassera in en riksdagslön utan att behöva ta ansvar...
Citera
2022-06-21, 21:44
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag hoppas faktiskt sossarna vinner. En stundande lågkonjunktur av guds nåde är på ingående och vinner högern får de skulden för den. Låt sossarna få reda ut skiten själva de har ställt till med.
Du har en poäng där, helt klart. Dock kommer dom inte kunna reda ut skiten de skapat, det skulle bara bli ännu värre istället.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Önskedrömmen att MP trillar ur verkar besannas. Hoppas dom stannar på 3,9%, det biter bättre än 3,0%. Inte ens torka och hetta kan rädda mupparna.
3,9 är för riskabelt, då "hittar" man väl en säck röster som missats. 3,5 känns bättre.

Jag räknar med sänkt bränsle samt elpris nån vecka innan valet samt en sommar fullspäckad med klimatkris, extremvärme, dödsbränder, och syndaflod-artiklar i msm som ett desperat försök att rädda kvar MP.

Skulle både mupparna och C åka ur så tänker jag ta semester och fira hela nästkommande veckan.
Citera
2022-06-21, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Egentligen vore det rätt trevligt om borgarna vinner och MP samt i bästa fall även C åker ur, men att sedan MKDLSD använder taktik för att tvinga kvar S som regering och ev även budget, men sedan använder tillkännagivanden för att styra S, inom område efter område. Då slipper vi kanske ytterligare skattehöjningar, kan börja skicka hem lycksökare och kriminella, reformera hela bidrsgssystemet = sänka skatter, effektivisera offentlig sektor, reformera energisektorn till svenska folkets bösta och sänka skatterna där dramatiskt, osv.

Lite najs vore det allt om S ändå måste stå som ansvariga för moraset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in