Citat:
Ursprungligen postat av
Lookielook
Det har ikke vært min intensjon å utelukke noe som helst, men anser HA-teorien det som lite sannsynlig. Har heldigvis ingen personlige interesser i hverken denne eller andre kriminalsaker, bortsett fra et ønske om at kriminell aktivitet, og da spesielt av denne typen, ikke skal lønne seg. Å skulle bevisst legge beslag på politiets ressurser anser jeg også som en merkelig strategi, men vi får forhåpentligvis svar på det hele etter hvert.
Ok, da må du være
redelig i diskusjonen, og heller å gi uttrykk for at vi er
uenig. For jeg har heller aldri gitt uttrykk for at jeg utelukker noe som helst. Men jeg synes at hypotesen; "TH/familien er skyldig", er lite sannsynlig.
Politiet er heller ikke enig med deg ang dine synspunkter hvor vidt organiserte kriminelle, er villig til å begå ny alvorlig kriminalitet, for å dekke over en annen organisert kriminalitet. Dette har vært en av politiets hypoteser; at motivet kan være å ta ressurser bort fra etterforskningen av andre pågående saker.
Det at en strategi er merkelig eller ekstremt umenneskelig, gjør dessverre ikke strategien urealistisk. Politiet er også rystet over mentaliteten de ser i de norske kriminelle miljøene. Penger er roten til alt ondt. Og dessverre er det bare fantasien som setter grenser.
Men heldigvis har politiet nå opplevd at det har blitt satset betydelig økonomiske midler på bekjempelse av organisert kriminalitet (ref AEH-saken og krypterte kommunikasjonsplattformer).
Dette har vært en
"vond stein i skoen" lenge:
https://www.dagbladet.no/nyheter/mafia-holder-i-alle-tradene/76373991
"For etterforskere av organisert kriminalitet har tilgangen på de usensurerte chatloggene [Encrochat og WhatsApp] vært et godtefat og det er enighet om at vinduet politiet nå har kan gi enormt gode muligheter for straffesaker og forebyggende tiltak."
En fellesnevner med Katiska-saken:
"Kristin Kvigne mener organiserte grupper har fått kontroll over store deler av den alvorlige kriminaliteten i Norge og at Kripos kan peke mot enkelte bakmenn som styrer fra Spania og Marokko."
"Mer enn 50 kriminelle nettverk er kartlagt i Norge og mange hundre personer er involvert.*Ifølge boka “Skyggejakt”, av Malin Stensønes, er så mange som 1500 nordmenn involvert i materialet Kripos fikk fra de hackede telefonene."
"Av frykt for å skade etterforskningen, så kan hun ikke være konkret. Hun kan ikke gå inn i detaljer for å hjelpe Norges folk til å forstå omfanget av hva det de har avdekket. Men hun forsøker.
Hun buker uttrykket «Crime as a service», oversatt: kriminalitet som en tjeneste.
- Voldsutøvelse, logistikk og transport er egne tjenester til salgs. Det at man er knyttet nærmere legale forretninger som advokater, banker, leger, at det legale er infiltrert av det illegale, det kommer jo veldig tydelig fram for oss når vi jobber med dette materialet, sier Kvigne."
"Kripos-sjef Kvigne understreker viktigheten av politiet klarer å holde trøkket opp mot bakmannsapparatet som politiet ser konkrete linjer til i krimkartet de har tegnet opp.
- Hvis man kommer dit at man bare klarer å jobbe på gateplan så spinner dette helt av gårde. Kanskje Sverige kan være et eksempel på et sted hvor man har brukt så mye ressurser på gateplan at man ikke har hatt ressurser til å se på bakmannsapparatet i det hele tatt."
"- I dette materiale har vi enkeltpersoner som snakket om kjøp av narkotika for mellom fem og ti millioner i uka. Da blir det mye penger. Det er fra en enkelt person, sier Kvigne."
"- Man tenker at det er en offerløs kriminalitet. Det er det slett ikke. Det er en høyvoldspotent virksomhet, sier Kristin Kvigne."
Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Man kan si mye rart om HA og andre såkalte enprosentsklubber, men de driver ikke
med vold mot eller pengeutpressing av "sivile", såvidt jeg vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaanseth
HA? En gjeng med folk som sitter å drikker øl og røyker hasj. De er vel ikke i stand til noe slikt, og tvilsomt at de har noe ønske om det heller. Storstilt salg/utlån av hasj, og vold mot de som ikke betaler for hasjen, det er det de driver med. Og nå de siste 10 årene har de begynt å investere i eiendomsutvikling.
Til ettertanke...
Katiska-saken har som sagt forbindelser med
HA (ref beslag) og
vold mot kvinner (ref de krypterte chatloggene).
Mitt retoriske spørsmål til
Svartediket og Skaanseth er om
HA-kvinnen i Katiska-saken, SB (NRAs partner), ikke regnes som "
1 stk sivilt menneske"?