2022-06-20, 08:37
Moderator
Maviels avatar
Ja. Framför allt att jag kan välja och vraka bland jobb.
Citera
2022-06-20, 08:39
Medlem
Precis börjat jobba efter examen och ingångslönen är 8000 kr mer än högsta tidigare månadslönen. 11000 kr högre än lönen jag hade precis innan jag började plugga. Arbetade med kundtjänst över telefon där utvecklingsmöjligheter och stimulans är noll. Nu har jag precis börjat så mycket kan väl hända men känner mig hoppfull om ett bättre yrkesliv än vad jag tidigare haft. Började plugga som 32-åring så var ingen nybörjare på arbetsmarknaden.
Citera
2022-06-20, 09:18
Medlem
HeavyPops avatar
Jag har ett lågavlönat drängjobb, men det funkar.
Har bra kollegor, vi är kompisar, eftersom vi umgås hela hela tiden, även privat. Får se vad som händer i framtiden. Tror inte jag klarar av det här jobbet hur länge som helst... Något tips?

Har en kusin som hade extremt bra betyg från gymnasiet, han skulle i princip kunna komma in på vilken utbildning som helst.
Men han sitter bara inomhus och spelar dataspel.
Han skulle ta "ett sabbatsår"...
Det blev över tio år. Bor fortfarande hemma och gör inte ett skit. Tragiskt.
Citera
2022-06-20, 09:21
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
För er som tog klivet att genomföra en mångårig utbildning på universitet/yrkeshögskola, var det värt det eller tycker ni det var bortkastad tid? Är ni nöjda med vart ni kommit i karriären eller hoppades ni på att livet skulle se lite annorlunda ut?

Jag tog beslutet om att läsa vidare en gång tiden då jag var trött på monotona och slitiga arbetsuppgifter efter några år "på golvet" inom industrin. Jag insåg att jag behövde intellektuell stimulans i jobbet för att kunna göra det under resten av mitt vuxna liv. Jag valde att studera det jag fann intressant.

Blev jag rik på kuppen och gjorde karriär? Nej, men det var aldrig min avsikt.
Citera
2022-06-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee.Pine
Ja & Nej

Det kan löna sig på många sätt att studera vidare. Jobb som innebär möjlighet till utveckling, kontorstid, flextid, längre semester och möjlighet att jobba hemifrån. Slippa skita ner sig eller slita ut kroppen inom t.ex industri eller andra jobb som inte kräver så mycket utbildning. Slippa jobba i skift. Ja, har testat detta också och skillnaden är.. stor. Ekonomiskt sett däremot är nog skillnaden inte så stor. Snarare så att de som jobbar inom industri inte sällan tjänar mer än de som pluggat och tagit en universitetsexamen, eller i vart fall inte mindre. Inga studielån och skiftgången som drar upp lönen.

Men visst finns det många roliga praktiska jobb också, dock så krävs ju nästan alltid någon slags utbildning inom yrket för dessa jobb.
Senast redigerad av Tedrom 2022-06-20 kl. 10:01.
Citera
2022-06-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom

Det kan löna sig på många sätt att studera vidare. Jobb som innebär möjlighet till utveckling, kontorstid, flextid, längre semester och möjlighet att jobba hemifrån. Slippa skita ner sig eller slita ut kroppen inom t.ex industri eller andra jobb som inte kräver så mycket utbildning. Slippa jobba i skift. Ja, har testat detta också och skillnaden är.. stor. Ekonomiskt sett däremot är nog skillnaden inte så stor. Snarare så att de som jobbar inom industri inte sällan tjänar mer än de som pluggat och tagit en universitetsexamen, eller i vart fall inte mindre. Inga studielån och skiftgången som drar upp lönen.

Men visst finns det många roliga praktiska jobb också, dock så krävs ju nästan alltid någon slags utbildning inom yrket för dessa jobb.

Undrar vilka yrken som går under den kategorin.
Citera
2022-06-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Precis börjat jobba efter examen och ingångslönen är 8000 kr mer än högsta tidigare månadslönen. 11000 kr högre än lönen jag hade precis innan jag började plugga. Arbetade med kundtjänst över telefon där utvecklingsmöjligheter och stimulans är noll. Nu har jag precis börjat så mycket kan väl hända men känner mig hoppfull om ett bättre yrkesliv än vad jag tidigare haft. Började plugga som 32-åring så var ingen nybörjare på arbetsmarknaden.

vad blev det?
Citera
2022-06-20, 15:09
Medlem
Tjänar 15k mer än mitt förra jobb som inte krävde utbildning. Netto blir det väl några tusenlappar för otroligt mycket mer ansvar och tuffare uppgifter.

Inte värt att vara karriärist i Sverige om du inte har egen verksamhet.
Citera
2022-06-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yrvn
Tjänar 15k mer än mitt förra jobb som inte krävde utbildning. Netto blir det väl några tusenlappar för otroligt mycket mer ansvar och tuffare uppgifter.

Inte värt att vara karriärist i Sverige om du inte har egen verksamhet.

True!
Citera
2022-06-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
vad blev det?

Läste till högskoleingenjör i byggteknik och jobbar som konstruktör.
Citera
2022-06-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Läste till högskoleingenjör i byggteknik och jobbar som konstruktör.

vad har du för arbetsuppgifter?
Citera
2022-06-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
vad har du för arbetsuppgifter?

Att dimensionera byggnaders bärande stommar så att de håller för de laster de kommer att utsättas för och ta fram ritningar/övriga handlingar som entreprenadföretagen kan bygga efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in