2022-06-19, 21:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Har själv inte skrikit och svurit emot personalen. Men tycker att de förtjänar det. Arlanda måste vara den mest vanskötta flygplatsen i modern tid.

Fanns det många vanskötta flygplatser förr - i omodern tid?

Tror knappast det är personalens fel att flygplatsen är vanskött - tänk på att swedavia är statligt…
Citera
2022-06-19, 21:25
Medlem
Europes avatar
Med tanke på de enorma problem som har varit, så gissar jag på en ganska blandad kompott av tölpar. Jag gissar även att många av dessa härjande tölpar kommer om några månader gå och rösta på sossarna. Att först rösta för något, och sedan härja för att man får det man har röstat på, verkar vara en specialitet bland många tölpar i Sverige.
Senast redigerad av Europe 2022-06-19 kl. 21:28.
Citera
2022-06-19, 21:26
Medlem
colis avatar
Sanningen är att personalen i säkerhetskontrollen på Arlanda betett sig FÖRFÄRLIGT ILLA i flera år före pandemin.

De anställda i säkerhetskontrollen skötte det hela som ett terrorvälde, tvingade folk hälla ut innehållet i sina en-liters plastpåsar med miniflaskor för schampoo, tandkräm etc. Trots att det tydligt framgick vad som fanns i påsen och att det var ok.

De valde ofta ut någon resenär att djävlas med. Ibland kunde vissa resenärer passera helt utan problem, medan någon annan med nästan identiskt bagage fick ett helvete. Fick tömma ut och kasta resesaker som ibland helt felaktigt påstods som otillåtna, ta av sig kläder, skor, öppna och tömma ut sitt handbagage.

Ännu värre vid fast-track in i säkerhetskontrollen där jag sett resenärer tvingas ner liggande på golvet när de - med rätta - hävdade sin rätt att gå på fast-track med en fast-track biljett.

Ingen annan flygplats jag flugit från har haft en otrevligare personal som så tydligt utnyttjat sitt yrkesmässiga överläge. Ofta var de kvinnliga kontrollanterna värst och mest otrevliga i tonen.

Nu verkar personalen i säkerhetskontrollen efter pandemin i stort sett bytts ut, de värsta syns inte till längre och tonläget är betydligt trevligare. Synd om just dessa betydligt trevligare drabbas av resenärernas ilska idag. Men de som jobbade där före pandemin kunde gott fått uppleva karma!

Så många som jag hört som skickat in skriftliga klagomål tidigare och berättat om upprepade problem, kan ju ledningen inte varit ovetande om vad som pågått i säkerhetskontrollen. Kanske är detta en del av dem ”hemliga” orsaken till personalbristen. Ansvariga vill kanske helt enkelt inte återanställa idioterna efter den fantastiska möjligheten att äntligen kunna rensa bort rötäggen pga pandemin? .
Senast redigerad av coli 2022-06-19 kl. 21:29.
Citera
2022-06-19, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Så många som jag hört som skickat in skriftliga klagomål tidigare och berättat om upprepade problem, kan ju ledningen inte varit ovetande om vad som pågått i säkerhetskontrollen. Kanske är detta en del av dem ”hemliga” orsaken till personalbristen. Ansvariga vill kanske helt enkelt inte återanställa idioterna efter den fantastiska möjligheten att äntligen kunna rensa bort rötäggen pga pandemin? .
Om det är som du säger så kan det mycket väl vara så. Och så måste de vänta ett tag innan de nyanställer, eftersom de som uppsagts av arbetsbrist har förtur.
Citera
2022-06-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Sanningen är att personalen i säkerhetskontrollen på Arlanda betett sig FÖRFÄRLIGT ILLA i flera år före pandemin.

De anställda i säkerhetskontrollen skötte det hela som ett terrorvälde, tvingade folk hälla ut innehållet i sina en-liters plastpåsar med miniflaskor för schampoo, tandkräm etc. Trots att det tydligt framgick vad som fanns i påsen och att det var ok.

De valde ofta ut någon resenär att djävlas med. Ibland kunde vissa resenärer passera helt utan problem, medan någon annan med nästan identiskt bagage fick ett helvete. Fick tömma ut och kasta resesaker som ibland helt felaktigt påstods som otillåtna, ta av sig kläder, skor, öppna och tömma ut sitt handbagage.

Ännu värre vid fast-track in i säkerhetskontrollen där jag sett resenärer tvingas ner liggande på golvet när de - med rätta - hävdade sin rätt att gå på fast-track med en fast-track biljett.

Ingen annan flygplats jag flugit från har haft en otrevligare personal som så tydligt utnyttjat sitt yrkesmässiga överläge. Ofta var de kvinnliga kontrollanterna värst och mest otrevliga i tonen.

Nu verkar personalen i säkerhetskontrollen efter pandemin i stort sett bytts ut, de värsta syns inte till längre och tonläget är betydligt trevligare. Synd om just dessa betydligt trevligare drabbas av resenärernas ilska idag. Men de som jobbade där före pandemin kunde gott fått uppleva karma!

Mest mellanösternmänniskor/ araber i säkerhetskontrollen. Även kallad kaosblattar inte helt utan anledning.
Citera
2022-06-19, 22:19
Medlem
Även pendeltågstrafiken drabbas av och till av fenomenet personalbrist..med inställda tåg som följd. Va..personalbrist..Inga tåg..hände aldrig förr !
Citera
2022-06-19, 22:29
Medlem
feemaxxxs avatar
Familjer som sparat sina sista slantar för att göra en semesterresa hamnar i en sjujävla kö med risk att missa flygen, efter att köat två timmar så ligger nerverna blanka. Alla vet att inte de i säkerhetskontrollerna inte är ansvariga, men eftersom INGEN tar ansvar för det som händer så är dessa de enda är synliga att ventilera frustrationen till. 99 av hundra klarar att hålla käften som en välhunsad svenne, men att en av hundra inte kan hantera detta förvånar mig inte alls. Det är bara mänskligt.
Citera
2022-06-19, 22:43
Medlem
Ärligt talat tror jag det är Svenson det är fel på.
Blivit matade med guld sked hela livet och får dom inte som dom vill blir det ett jävla liv.

Innan jag kommer fram har jag tömt fickorna och tagit fram datorn. skärpet har jag lagt i väskan.
Hela tiden ser jag människor som ska stå där framme och krångla. Vafan är problemet. Om man inte har rest tidigare med flyg kan man väl läsa innantill.
Citera
2022-06-19, 23:48
Medlem
114060s avatar
Alltid otrevligt från deras sida i säkerhetskontrollen så man kan väl kalla detta karma. Absolut noll sympati för dessa idioter som på daglig basis svinar sig mot resenärer. Särskilt Arlanda, men Landvetter också.

Reser mycket och Sverige har utan tvekan de mest skitnödiga säkerhetskontrollerna. Det bildar nämligen köer när man ska anmärka på massa småskit och göra "slumpmässiga" kontroller på Svensson. Inget land är så otroligt nitiskt när det kommer till vätska i handbagaget.

Brukar köra samma sviniga attityd tillbaka. Jag har inget att dölja.
Citera
2022-06-20, 02:35
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Alltid otrevligt från deras sida i säkerhetskontrollen så man kan väl kalla detta karma. Absolut noll sympati för dessa idioter som på daglig basis svinar sig mot resenärer. Särskilt Arlanda, men Landvetter också.

Reser mycket och Sverige har utan tvekan de mest skitnödiga säkerhetskontrollerna. Det bildar nämligen köer när man ska anmärka på massa småskit och göra "slumpmässiga" kontroller på Svensson. Inget land är så otroligt nitiskt när det kommer till vätska i handbagaget.

Brukar köra samma sviniga attityd tillbaka. Jag har inget att dölja.

Jag reser också en del och delar inte alls din uppfattning, jag anser tvärtom att Arlanda har en ganska slapp kontroll.

Glömde att ta ur min påse med vätskor när jag flög från Arlanda förra veckan och de kollade inte ens. När jag glömt det på vissa flygplatser har man stött på patrull.

Kontrollerna på olika flygplatser i t ex Storbritannien har varit extremt mycket mer strikta. Helkroppsscanning och utförliga strykprov där de rivit ut hela handbagaget.

Jag har aldrig blivit utsatt för något krångel alls på Arlanda och jag undrar vart du har rest för att uppleva kontrollerna där som skitnödiga.

Jag har inte heller på något sätt blivit illa bemött i någon säkerhetskontroll i något land någonsin. Att någon har lite lätt irriterad ton efter att ha fått upprepa sig till någon idiot som var före en i kön räknas inte som ett otrevligt bemötande. Jag tror att majoriteten av dessa klagomål kommer från människor som själva är otrevliga och som saknar självinsikt. Detsamma gäller egentligen all form av kontakt med servicepersonal, jag har knappt blivit illa bemött av servicepersonal eller myndigheter/polis/ordningsvakter i något sammanhang över huvud taget i hela mitt liv.

Inte heller har jag blivit illa bemött av kunder trots något år i kassan på bensinmackar. De som varit lite otrevliga/upprörda över något utanför min kontroll till en början mjuknar snabbt när man artigt förklarar eller beklagar situationen och de personer som helt uppenbart är någon form utav psykfall räknar jag inte in och bortsett från ett märkligt och osocialt bemötande har jag aldrig upplevt någon aggressivitet från dessa heller.

Det kanske hjälper att ha blåa ögon och se snäll ut, jag vet inte.
Citera
2022-06-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl ledningen för Swedavia som borde få skäll. Inte dom stackare som står i säkerhetskontrollerna. Är ju inte kontrollanternas fel att dom sparkat för mycket personal under pandemin.
En väg dit är via personalen, stackarna i säkerhetskontrollerna, vilkas röster kan framföra besökarnas missnöje mot just ledningen. Ser man som anställd eller ledning kunder som en rationell grupp får man tänka om innan det är för sent.
Citera
2022-06-20, 09:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
En väg dit är via personalen, stackarna i säkerhetskontrollerna, vilkas röster kan framföra besökarnas missnöje mot just ledningen. Ser man som anställd eller ledning kunder som en rationell grupp får man tänka om innan det är för sent.
Att framföra missnöje visst men att skrika, svära och kalla dem fula ord är aldrig okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in