2022-06-19, 21:31
Medlem
rikmayalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja där har du förklaringen till att det tjallades.

Man skall Aldrig öppet diskutera politik på jobbet speciellt inte dessa PK frågor , invandringen osv.
Det finns alltid någon som tar väldigt illa åt sig och springer bakom ryggen till cheferna.
Sedan har många företag nerskrivna "värdegrunder" som man måste följa.

Som en jobbkollega sa... "arbetsplatser är ingen demokrati"

Om vi inte kan och får diskutera politik på arbetsplats, var och när ska vi göra det i stället? En genomsnittlig heltidsanställd arbetare ägnar ju hälften av sin vakna tid på jobbet, oftast mer än med sina anhöriga!

Att förbjuda politisk diskussion på arbetsplatser är ju ett sätt att omvandla oss till politiskt döda zombies och kanske det värsta möjliga förtrycket. Dessutom låt oss inte tro på att detta handlar om invandringspolitik. Om sådant förtryck normaliseras så kommer det spridas till många andra politiska ämnen. Som Martin Niemoller skrev: " Först kom de för att hämta judarna, men jag höjde inte min röst..." et cetera.
Citera
2022-06-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Vi har åsikts- och yttrandefrihet i Sverige så jag har mycket svårt att tänka mig att det du gjorde kan leda till uppsägning. Min amatörmässiga bedömning är att du inte ens kan utdelas en varning.

Det du berättar kan inte klassas som hets mot folkgrupp heller. Jag ser inte att du gjort dig skyldig till något formellt fel.
Citera
2022-06-19, 21:50
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
På min (senaste) arbetsplats var det tabu att diskutera politik öht. I en gemenskap är det viktigt att inte ta upp samtalsämnen som rikserar att skapa utanförskap eller polarisera. Arbetsgivaren bör dock vara tydligare med detta än vad som verkar vara fallet på din arbetsplats.

I en gemenskap ska det finnas rum för att vara oense om olika saker. Man ska i en gemenskap även kunna tolerera Diversity of Thought!⚠️
Tolerans är ju vad ni babbar alltid skriker att vita ska ha för er värdelösa bruna kackerlackor när ni tigger vid vårat färdigdukade matbord? Inte bara eftersträva Diversity of olika bruna hudtyper och fula etniska grupper i en gemenskap.

I en gemenskap är det ännu viktigare att ibland och kontinuerligt sopa rent mattan! 🧹
Har du hört talas om det?
Man pratar öppet och ärligt om PROBLEMEN och sedan löser dem. Problem som vi alla delar eller kan bli drabbade av i samhället/gemenskapen.
Om vi likt fega svenskar undviker att prata om dessa aktuella, akuta eller framtida problem för "det känns" obehagligt så växer dem istället så att hela mattan istället förstörs. Att minska problemen ni bruna kackerlackor ( =ditt folk Draemon) orsakar oss görs bara genom att kontinuerligt sopa mattan 🧹

Du Draemon är rädd för att svenskar i lunchrummet eller gemenskapen ska börja våga ta upp problem som kan peka ut dig. Peka ut dig och din lilla elaka dysfunktionella etniska folkgrupp. Du vill att ni ska kunna fortsätta spränga våra byggnader, kaosa, mörda och bränna bilar. Men gärna utan att ni blir utpekade eller att det blir polarisering i gemenskapen😂 Men du vill inte att vi ska ha en ren matta. Du vill helst att den ska bli som det Shithole roach country du kom ifrån. Du älskar att svenskar är så fega👍 och inte vågar påpeka kackerlackorna och vad dem bevisligen enligt fakta och statistik är skyldiga till.

Att börja samtala om och peka ut din smutsiga skyldiga kackerlacka-folkgrupp är det bästa Anti-roach medel som finns!
Senast redigerad av ShlomoMoskowitz 2022-06-19 kl. 22:06.
Citera
2022-06-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
På min (senaste) arbetsplats var det tabu att diskutera politik öht. I en gemenskap är det viktigt att inte ta upp samtalsämnen som rikserar att skapa utanförskap eller polarisera. Arbetsgivaren bör dock vara tydligare med detta än vad som verkar vara fallet på din arbetsplats.

Jag såg att nån hade länkat till ditt påstående och var tvungen att leta upp vilken stackare det var som hade postat det och då visar det sig att den värsta vänsterdåren på flashback ligger bakom. Jag är inte förvånad.
Citera
2022-06-19, 22:18
Medlem
1335991s avatar
Helt fel!

Anmäl till facket och sök sedan
ett nytt jobb.

Jag hade aldrig jobbat hos en
AG som lägger sig i vad folk
diskuterar om på lunchrasten.

Själv diskuterar jag varken politik
eller religion på arbetet,
för man vet aldrig hur personer
reagerar.
Men,det är en principsak
från mig.
Citera
2022-06-19, 22:39
Medlem
Att vara emot skjutningar och avvisning av kriminella är inget som borde ge dig någon sorts varning. hade jag varit du så hade jag tagit ett möte med min chef och ställa frågan varför han/hon försvarar mord och terror. fråga vad motivet är för han/hon är att ställa sig på kriminellas sida i samhället.
Citera
2022-06-19, 23:15
Medlem
Självklart är det helt fel och jag ser inte att en fackförening skulle hävda annorlunda.
Tur att den där tjejen som sa till inte arbetar i åklagarmyndigheten eller hos polisen eller på valfri arbetsplats utanför tullarna Då hade hon tagit illa vid sig varje dag.

Jävla dålig chef du har, det är bara att beklaga.

Jag saknar arbetskamrater lika mycket som en förkylning.

Sverige ligger risigt till.
Citera
2022-06-19, 23:51
Medlem
jimmiejugends avatar
Det känns som en överdriven reaktion men kan väl själv hålla med om att det inte är ett lämpligt samtalsämne på arbetsplatsen, i alla fall inte där folk kan tjuvlyssna. Dömer ju själv folk för deras åsikter och håller därför mina för mig själv om jag inte är med vänner. Onödigt att bidra med friktion mellan kollegor när man är där för att arbeta först och främst.
Citera
2022-06-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det finns dock ett fåtal kvinnor på kontoret som inte är blyga med att visa att dom tillhör vänstern, det kan mycket väl vara någon utav dom.

Det är alltså dom anställda på ditt företag och inte ägaren som sätter agendan för vad som är ok och inte ok?

Varför kan i så fall inte du och dina högerkompisar gaska upp er lite i stället för att låta er domineras av ett fåtal vänster kvinnor?

En annan sak med den här tråden som är jävligt märklig är för det första att ni själva ens är kvar på kontoret en fredags eftermiddag och framförallt att chefer/ ägare är det och dessutom drar i gång en sån här apparat och tom hinner leverera en varning innan helgen.

Har ni kontor i Indien eller?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-06-20 kl. 00:18.
Citera
2022-06-20, 00:01
Medlem
Fel av arbetsgivaren.
Det är helt normalt och accepterat att tycka att kriminella utlänningar ska utvisas.

Din chef är en feg jävel som bara gör en skriftlig politisk varning, begär ett möte med chefen öga mot öga och säg att du inte har gjort något fel.
Senast redigerad av Shickablaow.Waowai 2022-06-20 kl. 00:04.
Citera
2022-06-20, 00:18
Medlem
killawifes avatar
Arbetsgivaren får inte ge dig en varning bara för att du uttrycker din åsikt oavsett om man har rätt eller fel. Varningar ska ges avseende fel man gör i sitt arbete på arbetsplatsen. Nu spelar inte varningar nån som helst roll överhuvudtaget då de ej har nåt värde om det skulle bli en förhandling om uppsägning men så är det iallafall.
Citera
2022-06-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Fel av arbetsgivaren.
Det är helt normalt och accepterat att tycka att kriminella utlänningar ska utvisas.

Din chef är en feg jävel som bara gör en skriftlig politisk varning, begär ett möte med chefen öga mot öga och säg att du inte har gjort något fel.

Håller med, politiskt betingad varning för att ts har fel åsikter mot de politiska åsikter som råder på arbetsplatsen. Förfarandet bryter antagligen mot grundlagen.

Men vi bor ju knappast i ett samhälle där du kan yttra dina åsikter utan att riskera att straffas hårt för saken. Tyvärr.

Så ts gör bäst i att hålla käft i fortsättningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in