Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Dem flesta i min umgängeskrets ser endast två kön som något normalt. Antingen är man en man eller kvinna. Det finns inget tredje kön hur mycket än den svenska regeringen försöker hjärnvätta oss.
Finns inga transsexuella i våra områden och ingen jag känner har några sådana vänner.
Majoriteten av dem jag känner har arbetskollegor som är hedningar, kristna och vanliga svenskar utan något religions-tillhörighet och det har inte varit några konstigheter. Samarbetet fungerar oftast bra och att bedriva handel och utbyta tjänster med judar är något de tidigare muslimerna gjorde frekvent.
Just transsexuella kanske inte var det mest relevanta exemplet i den här tråden, tänker jag nu. Men jag skrev det delvis som ett hypotetiskt scenario, och var nyfiken på hur din närmsta omgivning reagerat OM du, eller en muslimsk vän umgicks med typ en transperson eller en jude. Men en homosexuell person hade nog varit ett lämpligare exempel, givet att dessa utgör en avsevärt större del av befolkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Jag tror att en kvinna som väljer karriär och lön före familj och barn är en olycklig kvinna. Faktum är att den svenska kärn-familjen är som bortblåst. Det finns ingen lycksalighet längre mellan könen och dess familjemedlemmar och den stora anledningen är kvinnan förnedras genom att jobba för andra män istället för att jobba för sitt hushåll och make. Kvinnans lycka kommer från hushåll och familj - inte från pengar och karriär.
Är det mer förnedrande för kvinnor att arbeta för andra män än för män att arbeta för andra män?
Kan en kvinna vara genuint nyfiken på att studera och lära sig om sådant som inte har med hemmet att göra? Och sedan kanske tycka att det är givande att arbeta med något kreativt - säg arkitektur? Eller är hon innerst inne olycklig för att hon inte håller sig hemma?
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Islam gör sig av med kriminella, rövare och banditer på ett mycket billigt sätt. Faktum är Islam avskräcker från kriminella handlingar medans det svenska rätts-systemet lockar till brott.
Just "gör sig av med" tycker jag är en intressant formulering. Hur ser du på förlåtelse och en andra chans? Är det otänkbart att föreställa sig att en kriminell byter bana och på det stora hela lever som en god människa? Kanske bidrar till samhället och skänker glädje åt medmänniskor?
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Det är upp till dem muslimska myndigheterna att tillämpa Islams regler och lagar.
Om jag inte misstar mig förs en diskussion, muslimer i mellan, om hur man ska förhålla sig till Sharia. Hur det nu är med den saken, är du öppen för nya tolkningar i framtiden, eller ska Sharia hållas så oförändrad som möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Komplex fråga som behöver behandlas på ett djupare plan än ett inlägg här på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Det är svårt att växa upp i ett samhälle där man inte riktigt känner sig hemma. Det blir väldigt enkelt att känna tillhörighet till dem lokala gängen vars ända mål är att tjäna pengar.
Jag tror mycket går tillbaka till att dem flesta föräldrar inte tar sitt ansvar och gör sitt bästa i att värna om sin avkomma - Sen är det väldigt svårt att uppfostra barn i dagens Sverige. Lärare vågar knappt tillrättavisa barn idag utan att bli anmälda så problematiken är komplex.
Ja, väldigt komplext ämne såklart. Men jag tycker att du trots allt bemötte frågan med flera konkreta exempel som jag tyckte var intressanta.
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Media ligger bakom mycket av fördomarna men jag skulle säga att gemene svensk är en mycket ignorant person när det kommer till hur andra folk och dess folkslag lever och praktiserar sina seder i det vardagliga levet. Dem mest förnuftiga svenskarna jag har träffat är den äldre generationen affärsmän som rest mycket i Mellanöstern och Afrika. Dem ser och förstår saker och ting på ett helt annat sätt än den typiske svensken som baserat sin verklighetsuppfattning på information från svensk massmedia.
Ja, det är nog ett globalt problem att vi inte förhåller oss tillräckligt kritiska till media. Men det jag gillar med din tråd är att vi kan få förstapersonsberättelser här.
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Väldigt positivt - jag har vänner inom alla möjliga yrkeskategorier och det fungerar strålande men det beror på att vi behärskar det svenska språket väldigt väl. Dem som bryter på svenska har det lite svårare.
Ja, det är min erfarenhet med, att språket spelar stor roll!
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Det bästa med Sverige måste vara dess rättvisa alla människor sinsemellan. En svensk får inte smita före i kön hos tandläkaren på grund av dennes etnicitet och det är något jag uppskattar väldigt mycket.
Svenskar kan vara RIKTIGT trevliga när dem vågar bjuda på sig själv. Det är knappt man vill lämna en sittning när dem bjuder på sig själva. Tyvärr är många tillbakadragna vilket är tråkigt.
Men det är sådana här frågor som jag tycker är så intressanta, att du talar om rättvisa alla människor sinsemellan.
Det som ger mig huvudbry är att du har en klar uppfattning om vad som är rättvist i vissa frågor. Som när det kommer till kvinnans roll i samhället. Jag har lyssnat till enastående kvinnliga violinister, exempelvis. Om jag inte hade sett dem sitta i en symfoniorkester hade jag inte kunnat avgöra om det var en man eller kvinna som spelade.
Att utgå ifrån att en kvinna inte kan känna samma lust som en man när hon arbetar med något är minst sagt problematiskt för mig.
Hade en kvinna som inte hört talas om Allah eller Koranen, eller någon annan tro eller ideologi känt sig tvingad att ta upp fiolen och börja spela? Hur kan någon veta att hon egentligen hade varit olycklig över att spela på detta instrument i flera timmar per dag, istället för att laga mat, som hon kanske har en kock som sköter?
Vad jag vet är inte hjärnans plasticitet begränsad till män. Och med hjälp av dagens teknik går det ju att scanna hjärnan och på så sätt se vilka delar (inte minst amygdala) som blir mer aktiva när vi ser på bilder som föreställer olika saker.
För varje år som går kan vi med högre precision mäta vilka substanser hjärnan producerar och utsöndrar vid olika aktiviteter, och jag har aldrig tagit del av någon forskning, varken från muslimska eller ickemuslimska forskare som bevisat att kvinnor reagerar annorlunda än män när det kommer till hur vi påverkas av diverse beteenden.
I Koranen uppmanas människan att ägna sig åt naturvetenskap för att på så sätt bättre förstå den värld som Allah har skapat. Är det otänkbart för dig som muslim att det i takt med att mer potenta instrument uppfinns också i går att få en annan bild av världen än vad man hade tidigare?
Varför ska människan annars ägna sig åt vetenskap?
En annan fråga som jag kom på:
Hur ser din förståelse av människans fria vilja ut? Jag har aldrig förstått den muslimska filosofin i den frågan. Å ena sidan har människan en fri vilja, å andra sidan finns även Allahs vilja i varje människas handling. Hur går det ihop?
Citat:
Ursprungligen postat av
sne.chilenare
Böneutropen, tillgång till böneplatser och självklart värmen.
Ja värmen kan man ju längta till en slaskig tisdagsmorgon i januari. Drömmer du om att flytta från Sverige?