2022-06-19, 12:17
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Du glider ifrån ämnet och vill inte svara.

Vi diskuterade sexualbrottsregister som dumpen förespråkar. Jag hänvisade till flera källor som visar på att Megans Law i USA inte har visat sig vara effektiv. Då svarade du med att "detta ska ställas i relation till vilken evidens som finns för svenska rättsväsendets modell".

Här får du gärna förklara hur du menar. Hur kan Sveriges modell vara av någon som helst relevans för en objektiv utvärdering av en modell i USA?

Du förespråkar att Dumpen inte ska syssla med sin verksamhet. Att detta är ett ämne för svenska rättsväsendet. Då är det relevant vad för evidens som finns för att svenska rättsväsendets metoder fungerar.

Men den diskussionen vill du undvika.

Jag har aldrig påstått att Megans Law minskar brottsligheten. Som jag förklarat för dig har jag inte den synen på straff att de ska förhindra brott, då straff utdelas när brott redan skett.
Citera
2022-06-19, 12:18
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas20
Du kan ju inte läsa mellan raderna människa... skulle du göra en gissning på att Childhood tror på dumpens metoder eller inte? Ska jag mejla dem kanske och trycka upp svaren i ditt ansikte så man får tyst på dig?

De har gjort klart med önskvärd tydlighet (indirekt tolkning) att han har en aggressiv och icke bra hållning i frågan. Eller tror du verkligen att det Dumpen gör skulle uppfattas av Childhood som något som minskar stigmatiseringen?

Snälla förklara nu så att vi lär oss något, på vilket sätt blir pedofiler mindre stigmatiserade och söker mer hjälp av att man hånar dem, förlöjligar dem, hatar dem och hänger ut dem öppet på Dumpen i enlighet med djungels lag? Tänk ett varv extra...

Childhood skulle aldrig vara för deras metoder eller tycka att dem är bra, men om du vill så kan jag kontakta dem... men du vet ju vad de skulle svara. Sluta tramsa.

Du har fått massor med artiklar nu och även en rapport gjord av ECPAT som är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn.

Du verkar ignorera allt som inte står bokstavligt framför näsan på dig. Är du så bortom flötet?

Du får gärna kontakta dem.
Citera
2022-06-19, 12:20
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas20
Men du svarar ju inte på frågan. Tror du Childhood hade tyckt att Dumpens metoder leder till ökad eller minskad stigmatisering av pedofiler? Eller är du oförmögen att läsa mellan raderna?

Och om du svarar ja på den frågan, då erkänner du även att stigmatisering av pedofiler överlag leder till ökad risk för övergrepp mot barn..

Haha, så pedofiler som vill begå övergrepp ska stigmatiseras men inte de som inte vill det? Jag trodde du ville hjälpa alla pedofiler för att minska totalen?

Varför ska jag gissa vad Childhood anser?

Däremot är det tydligt att Childhood förespråkar stigmatiserande åtgärder, som lagföring.
Citera
2022-06-19, 12:20
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Hur står det till med läsförståelsen? Jag skrev:

"Min syn är att det inte är rättsväsendets roll att förhindra brott. Rättsväsendet kommer in när brott redan begåtts."

Det är ni som tjatar om evidens som bör kunna svara på varför ni försvarar en modell som ej fungerar.

Jag har aldrig försvarat Sveriges modell. Jag kan konstatera följande:

- Sveriges modell fungerar inte.
- Dumpens modell som är inspirerad av USA fungerar inte.
- Vi behöver ta fram en helt ny modell.

Du väljer dumpens modell trots att det finns evidens för att den inte fungerar. Du påstår att du tänker på barnens bästa. Hur är du funtad?
Citera
2022-06-19, 12:21
Medlem
Citat:
Du får gärna kontakta dem.

Haha, jag får nog göra det för att just du ska bli övertygad om deras ställning. Det är brutalt oärligt av dig att tro att en stiftelse av deras rang skulle stå bakom att man publicerar penisbilder öppet, förlöjligar, gör narr av pedofilerna, hänger ut dem etc. Men du kanske tror att de inte anser att detta skulle leda till ytterligare stigmatisering?

Sedan blandade du ihop detta, som handlar om pedofili med höjdhopp tidigare? Haha, jösses... du är en person som tolkar allting ordagrant.

Hur kan du ens försvara Dumpen.. de gör inte ett dyft för barnen.
Citera
2022-06-19, 12:23
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du förespråkar att Dumpen inte ska syssla med sin verksamhet. Att detta är ett ämne för svenska rättsväsendet. Då är det relevant vad för evidens som finns för att svenska rättsväsendets metoder fungerar.

Jag har aldrig påstått att Megans Law minskar brottsligheten. Som jag förklarat för dig har jag inte den synen på straff att de ska förhindra brott, då straff utdelas när brott redan skett.

Inget land har hittat en metod som fungerar. Det sker för många sexualbrott i alla världens länder. Jag anser att rättsväsendet har bäst förutsättningar att ta fram en bättre modell.

Rättsväsendet består av människor med utbildning och erfarenhet. Du tror att Patrik Sjöberg och Sara Nilsson, två lekmän, löser det här bättre? Vad baserar du det på?
Citera
2022-06-19, 12:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Nej, det är faktiskt fullständigt irrelevant hur det svenska rättsväsendet fungerar när Dumpen diskuteras. Applicera samma resonemang på något annat område så förstår du hur fel det är. Ta till exempel kvicksilver som behandling mot sjukdomar. Vi kanske kan komma överens om att behandling med kvicksilver inte är någon bra metod, men innebär det att man i så fall måste komma med ett alternativ för kunna avfärda den metoden?
Citera
2022-06-19, 12:27
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Jag har aldrig försvarat Sveriges modell. Jag kan konstatera följande:

- Sveriges modell fungerar inte.
- Dumpens modell som är inspirerad av USA fungerar inte.
- Vi behöver ta fram en helt ny modell.

Du väljer dumpens modell trots att det finns evidens för att den inte fungerar. Du påstår att du tänker på barnens bästa. Hur är du funtad?

Du skrev att det ska tas om hand av rättsväsendet. Varför om du inte tror på deras modell?

Vad är Dumpens modell? Megan's Law? Jag har redan skrivit att jag inte ser straff som brottspreventiv åtgärd. Ett straff gör ej brottet ogjort.
Citera
2022-06-19, 12:31
Medlem
Citat:
Childhood skriver uttryckligen att de är emot budskapet på kläderna från 2forty2. Dumpen nämns ej.

Childhood påstår inte att man enbart får ägna sig åt metoder som innebär minskad stigmatisering. De förespråkar själva att människor som förgriper sig sexuellt på barn ska identifieras och lagföras, med all den stigmatisering det innebär.

Ja det är väl klart att de ska ställas inför lagen om de begår övergrepp mot barn? Precis som att de måste kunna identifieras så att de kan ställas inför rätta. Det är ju en naturlig ordning av rättsstaten.. det är lite skillnad att göra så jämfört med att hänga ut, förlöjliga, publicera snoppbilder och uppvigla samhällshat.

Men du ser ingen skillnad alls?
Citera
2022-06-19, 12:33
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Inget land har hittat en metod som fungerar. Det sker för många sexualbrott i alla världens länder. Jag anser att rättsväsendet har bäst förutsättningar att ta fram en bättre modell.

Om inget land har hittat en metod som fungerar så är förutsättningarna för att rättsväsendet ska lyckas synnerligen dåliga. Annars borde de ha snubblat över en fungerande metod åtminstone i några länder.

Citat:
Rättsväsendet består av människor med utbildning och erfarenhet. Du tror att Patrik Sjöberg och Sara Nilsson, två lekmän, löser det här bättre? Vad baserar du det på?

Löser vad exakt bättre? Dumpen är grundlagsskyddad media. Deras uppgift är att granska och rapportera. De är inte en rättsvårdande myndighet. De har alltså inte samma uppgift som rättsväsendet. De ska alltså inte lösa samma saker som rättsväsendet. Precis som att inte heller Aftonbladet eller Expressen ska lösa detta.
Citera
2022-06-19, 12:33
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du skrev att det ska tas om hand av rättsväsendet. Varför om du inte tror på deras modell?

För att det är rättsväsendet som är den svenska modellen tills vi har kommit fram till en bättre modell. Det är hela grunden i ett modernt samhälle, vi låter inte djungels lag råda där lekmän tar lagen i egna händer så fort som de anser att något inte fungerar.

Är du för djungels lag i andra sammanhang också? Ska vi börja hänga ut andra typer av brottslingar på liknande sätt bara för att någon annan lekman fått för sig det?

Citat:
Vad är Dumpens modell? Megan's Law? Jag har redan skrivit att jag inte ser straff som brottspreventiv åtgärd. Ett straff gör ej brottet ogjort.

Dumpen skriver själva att deras uthängningar är för att varna allmänheten och farliga sexualbrottslingar. Dom bedriver ett eget sexualbrottsregister. Det är Megans Law, och återigen, det finns massor med forskning som tydligt visar att det inte fungerar.
Citera
2022-06-19, 12:34
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nej, det är faktiskt fullständigt irrelevant hur det svenska rättsväsendet fungerar när Dumpen diskuteras. Applicera samma resonemang på något annat område så förstår du hur fel det är. Ta till exempel kvicksilver som behandling mot sjukdomar. Vi kanske kan komma överens om att behandling med kvicksilver inte är någon bra metod, men innebär det att man i så fall måste komma med ett alternativ för kunna avfärda den metoden?

Det är rättsväsendets jobb att bekämpa brottslighet. Inte mediers. Att anklaga Aftonbladet eller Dumpen för att de inte minskar brottsligheten är missvisad kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in