2022-06-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Hur tänker du nu?
https://dumpen.se/2022/06/12/lagandring/
Citera
2022-06-19, 11:46
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Jag kan inte se att Dumpen ens nämns i den artikel du länkar till?

Men snälla, pengarna kommer från 2forty2, publiciteten kommer från dumpen. Det är samma organisation men man agerar under flera namn.

Childhood skriver:
"Som vi förstår det, har ni valt att donera överskottet från er kollektion till vårt arbete eftersom ni delar vårt engagemang och vill bidra till att stoppa sexuella övergrepp mot barn. Vi måste dock vara tydliga med att det för oss är omöjligt att stå bakom ett budskap som uppmanar till våld (om det tolkas bokstavligt) och dessutom riskerar att bli kontraproduktivt och faktiskt öka riskerna för barn.
Citera
2022-06-19, 11:48
Medlem
Citat:
Du har ju totalt missförstått vad du själv citerar. Den nidbild som samhället har är att alla pedofiler förgiper sig på barn.

Dumpen hänger ej ut pedofiler som ej söker efter barn i sexuellt syfte. De hänger enbart ut personer som stämmer träff med barn i sexuellt syfte, oavsett om dessa personer är pedofiler eller inte. Inte alla som begår sexövergrepp mot barn är pedofiler.

Childhood förespråkar att personer som begår sexövergrepp mot barn ska identifieras och lagföras, med all den enorma stigmatisering det medför.

Bidrar Dumpens arbete till att folks syn på pedofili förbättras eller försämras? De sprider ingen kunskap alls, de bara hatar och hänger ut. Hela avsikten är ju att hänga ut, förlöjliga och få dem att skämmas. Nej, jag har inte missförstått något... det är du som har det. Det är därför Childhood har tagit så stort avstånd ifrån honom för han vet inte vad han håller på med.

Kommer dumpens arbete gör att folk ser mildrare eller mer aggressivare på pedofiler? Och bidrar det till mindre eller ökad stigmatisering tror du? Se kommentarerna på dumpen, rätt uppenbart..

Det är deras arbete som leder till stigmatisering av pedofiler. Därför så många är emot det... och hur kan du tro med deras aggressiva tillvägagångssätt att pedofiler kommer känna sig mer bekväma att söka hjälp? Ren naivitet och okunnighet ifrån din sida.

Jag har inte missförstått ett skit, det är du som har det som tolkar begreppen i isolation.

Du silar mygg för att svälja elefanter. Om deras metoder är så förträffliga, så kan man fråga sig varför de får napp på nytt så många gånger...
Senast redigerad av Lukas20 2022-06-19 kl. 11:50.
Citera
2022-06-19, 11:48
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Men snälla, pengarna kommer från 2forty2, publiciteten kommer från dumpen. Det är samma organisation men man agerar under flera namn.

Childhood skriver:
"Som vi förstår det, har ni valt att donera överskottet från er kollektion till vårt arbete eftersom ni delar vårt engagemang och vill bidra till att stoppa sexuella övergrepp mot barn. Vi måste dock vara tydliga med att det för oss är omöjligt att stå bakom ett budskap som uppmanar till våld (om det tolkas bokstavligt) och dessutom riskerar att bli kontraproduktivt och faktiskt öka riskerna för barn.

Det de vände sig emot var budskapet "Kill Your Local Pedophile" tryckt på kläder. Texten handlar ej om Dumpens uthängningar.
Citera
2022-06-19, 11:49
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
https://dumpen.se/2022/06/12/lagandring/

Korkat! Att föreslå att någon ska kunna dömas för brott mot en person som inte finns
Citera
2022-06-19, 11:49
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du har ju totalt missförstått vad du själv citerar. Den nidbild som samhället har är att alla pedofiler förgiper sig på barn.

Dumpen hänger ej ut pedofiler som ej söker efter barn i sexuellt syfte. De hänger enbart ut personer som stämmer träff med barn i sexuellt syfte, oavsett om dessa personer är pedofiler eller inte. Inte alla som begår sexövergrepp mot barn är pedofiler.

Childhood förespråkar att personer som begår sexövergrepp mot barn ska identifieras och lagföras, med all den enorma stigmatisering det medför.

Hur rimmar det med att samtidigt sälja "Kill your local pedophile"-tröjor? Finns det någon finstilt text på insidan av tröjan som påpekar att det enbart gäller pedofiler som förgriper sig på barn eller? Ser du verkligen inte vilken bild det är man vill ge här?
Citera
2022-06-19, 11:51
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det finns självklart olika grader av stigmatisering.

JD gjorde en större studie som påvisade att att megans law inte har någon effekt. New Jersey har gjort en liknande studie. Googla Crime control theater + megans law så finns det en hel del bra på ämnet.

Finns även en hel del källor hänvisade på wikipedia. "Evidence to support the effectiveness of public sex offender registries is limited and mixed.[16] Majority of research results do not find statistically significant shift in sexual offense trends following the implementation of sex offender registration and notification (SORN) regimes.[17][18][19][20] A few studies indicate that sexual recidivism may have been lowered by SORN policies,[21][22] while a few have found statistically significant increase in sex crimes following SORN implementation".

https://en.wikipedia.org/wiki/Megan%27s_Law

Fast om du hade läst fortsättningen på min fråga så ser du att detta ska ställas i relation till vilken evidens som finns för svenska rättsväsendets modell. 2020 ökade anmälda sexualbrott mot barn i Sverige till högsta dittills. Så evidensen saknas uppenbarligen för att det fungerar.

Min syn är att det inte är rättsväsendets roll att förhindra brott. Rättsväsendet kommer in när brott redan begåtts.
Citera
2022-06-19, 11:52
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Brottsprovokation är ett vanligt polisiärt verktyg i många länder som är betydligt skickligare på att arbeta brottspreventivt än Sverige t.ex. Danmark, Tyskland och England. Inget av dessa tre länder är kända för att brista i rättssäkerheten.

Så klart, och om det inte händer kommer Lukas20 besvara sig själv.

Det finns två tydliga gemensamma nämnare när det gäller de mest imbecilla användarna bland dumpenkritiker 1) relativt nystartade konton vars diskussionsfokus är Dumpentråden 2) män. Mitt tips är att inte besvara dessa. Inte minst för att det dessutom är uppenbart att denna tråd är starkt drabbad av användare som använder sig av flera nick. Det blir inte så många kvar att diskutera med då men helt ärligt - och? Livet är för kort för att slakta sekundrar på *självcensur*.

Inte för att du har fel men det är nog ganska många konton men en näsa bakom skärmen på båda sidor.
Nu verkar det ha rensats upp här och det är bra men då har också anhängarna till dumpen desarmerats.

Dumpen har varit ute i medier på sista tiden. Just p1 programmet medierna granskade dumpen och de var väl inte helt nöjda med hur dumoen arbetar, kommer dumpen få byta taktik snart för att undvika en skitstorm i slaskmedia?
Citera
2022-06-19, 11:53
Medlem
Citat:
Det de vände sig emot var budskapet "Kill Your Local Pedophile" tryckt på kläder. Texten handlar ej om Dumpens uthängningar.

Du läser ju inte mellan raderna haha. Med tröjan spär han på hat och stigmatisering, precis som han gör med dumpen. Du verkar inte se den röda tråden. De vänder sig emot hans tillvägagångssätt vilket återspeglas på nytt i hans Dumpen arbete.

Eller tror du verkligen att Childhood skulle säga: ''Ja, Patriks tillvägagångssätt med Dumpen leder DEFINITIVT till mindre stigmatisering''.

Tänk lite längre än näsan räcker, du gör ju narr av dig själv genom att resonera i ett sånt vakuum.

Om jag skulle ringa eller mejla Childhood så kan jag lova dig att de hade inte varit så positiva till vad han gör och jag är ganska säker på att de hade även sett det som en risk för ökad stigmatisering av pedofiler. Det är ju hatet som är problemet, när ska du lära dig att läsa mellan raderna?

Men du kan fortsätta intala dig själv om att uthängningar, publikt hat, uppvigling, förlöjligande och aggressivitet är lösningen.. finns ju inget som styrker det förutom dina egna fantasier. Detta spär på stigmatiseringen!
Senast redigerad av Lukas20 2022-06-19 kl. 11:57.
Citera
2022-06-19, 11:54
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Fast om du hade läst fortsättningen på min fråga så ser du att detta ska ställas i relation till vilken evidens som finns för svenska rättsväsendets modell. 2020 ökade anmälda sexualbrott mot barn i Sverige till högsta dittills. Så evidensen saknas uppenbarligen för att det fungerar.

Min syn är att det inte är rättsväsendets roll att förhindra brott. Rättsväsendet kommer in när brott redan begåtts.

Så om Sveriges modell inte fungerar vill du lösa det med en annan modell som inte heller fungerar?
Citera
2022-06-19, 11:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Korkat! Att föreslå att någon ska kunna dömas för brott mot en person som inte finns
Det vore dock bra om de får igenom de förslagen eftersom anti-Dumpen då kan ringa upp Patrik och Sara och erbjuda dem stora mängder narkotika (som inte finns) till vrakpriser och om de svarar JA på erbjudandet så kan polisen gripa dem och de kan dömas till flera års fängelse vardera för synnerligen grovt narkotikabrott utan att någon behöver ta risken med att faktiskt inneha något.

Välkommen till Polisstaten med tillhörande Luftbrottssamhälle, som Dumpen vill skapa.
Citera
2022-06-19, 12:00
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas20
Bidrar Dumpens arbete till att folks syn på pedofili förbättras eller försämras? De sprider ingen kunskap alls, de bara hatar och hänger ut. Hela avsikten är ju att hänga ut, förlöjliga och få dem att skämmas. Nej, jag har inte missförstått något... det är du som har det. Det är därför Childhood har tagit så stort avstånd ifrån honom för han vet inte vad han håller på med.

Kommer dumpens arbete gör att folk ser mildrare eller mer aggressivare på pedofiler? Och bidrar det till mindre eller ökad stigmatisering tror du? Se kommentarerna på dumpen, rätt uppenbart..

Det är deras arbete som leder till stigmatisering av pedofiler. Därför så många är emot det... och hur kan du tro med deras aggressiva tillvägagångssätt att pedofiler kommer känna sig mer bekväma att söka hjälp? Ren naivitet och okunnighet ifrån din sida.

Jag har inte missförstått ett skit, det är du som har det som tolkar begreppen i isolation.

Childhoods argumentation mot kläderna är att inte alla pedofiler begår övergrepp. Jag håller med Childhood om det.

Än så länge har jag aldrig sett Dumpen hänga ut en pedofil som inte stämt träff för att begå övergrepp mot ett barn.

Citat:
Du silar mygg för att svälja elefanter. Om deras metoder är så förträffliga, så kan man fråga sig varför de får napp på nytt så många gånger...

Vilka metoder förespråkar du själv? Om rättsväsendets metoder vore förträffliga borde Dumpen inte få något napp alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in