2022-06-19, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej vi har långt ifrån den högst självmordsfrekvensen.

Sverige ligger på plats 60 i världen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik

Bosnien-Hercegovina, ligger marginellt bättre än Sverige på 64:e plats.

Tar man med i beräkningen att självmord är tabu i de kulturer som finns där så innebär det att självmord ofta inte registreras som dödsorsak pga anhörigas vilja. Så i själva verket ligger sådana länder i realiteten högre än Sverige beträffande självmordsfrekvens.
Håller inte med påståendet i trådtiteln, men att jämföra Sverige och Bosnien Hercegovina rakt av blir lite snävt, det är länder med helt olika förutsättningar, många i Bosnien lider av PTSD, det är ett land som har haft inbördeskrig, kommuniststyre, 2st världskrig, uppdelad av stora imperier, man kan tycka att detta var länge sen men allt detta har format mentaliteten och tankesättet på befolkningen.
Citera
2022-06-19, 09:09
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, tyvärr. Men ni som verkar vara positiva till att försörja Fatima och hennes 10 ungar borde betala ännu högre skatt och låta oss andra slippa.

Jag gillar bara invandrare som arbetar och gör rätt för sig.
Citera
2022-06-19, 09:21
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Jag ser fram emot min sommarsemester. Alltid skönt med ledighet. Det jag syftar på är den innehållslösa svensson veckan där man super bort symptomen varje helg istället för att lära sig leva rikt varje dag. Spara 40 år fram i tiden tycker jag är löjligt dock.

Många svenskar super inte dag och alternativa livsstilar har ökat. Så på den punkten har du fel.
Citera
2022-06-19, 09:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasparc
Håller inte med påståendet i trådtiteln, men att jämföra Sverige och Bosnien Hercegovina rakt av blir lite snävt, det är länder med helt olika förutsättningar, många i Bosnien lider av PTSD, det är ett land som har haft inbördeskrig, kommuniststyre, 2st världskrig, uppdelad av stora imperier, man kan tycka att detta var länge sen men allt detta har format mentaliteten och tankesättet på befolkningen.

Nu handlar denna tråd om en debattör som påstår sig vara från just det landet att Sverige har hög självmordsfrekvens. Men detta stämmer ju inte. Inte om man får tro wikipedia-källan.

Jag vet inte om det finns något samband mellan krigssituationer och självmord, då skulle Tyskland ha haft enorm självmordsfrekvens efter WWII.
Citera
2022-06-19, 10:07
Medlem
Citat:
Nej vi har långt ifrån den högst självmordsfrekvensen.

Sverige ligger på plats 60 i världen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik

Bosnien-Hercegovina, ligger marginellt bättre än Sverige på 64:e plats.

Tar man med i beräkningen att självmord är tabu i de kulturer som finns där så innebär det att självmord ofta inte registreras som dödsorsak pga anhörigas vilja. Så i själva verket ligger sådana länder i realiteten högre än Sverige beträffande självmordsfrekvens.

Det är många självmord som inte registreras här heller. 33% av singelolyckorna misstänker man är självmord, men dessa registreras inte. Men, vilket min poäng var, är att du ser inte många västländer med högre självmordsfrekvens. Finland och Island. Då Island har en befolkning lika stor som Malmö så räcker ett enda självmord för att ta sig högt upp på den listan. Då har vi att det enda västlandet som är värt att räkna ett nedsupet land som gränsar Ryssland. Bra merit...
Citera
2022-06-19, 10:44
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är många självmord som inte registreras här heller. 33% av singelolyckorna misstänker man är självmord, men dessa registreras inte. Men, vilket min poäng var, är att du ser inte många västländer med högre självmordsfrekvens. Finland och Island. Då Island har en befolkning lika stor som Malmö så räcker ett enda självmord för att ta sig högt upp på den listan. Då har vi att det enda västlandet som är värt att räkna ett nedsupet land som gränsar Ryssland. Bra merit...

Belgien, Österrike, Frankrike och USA har högre frekvens. Också europeiska länder som Ungern (som alltid legat högt, till och med toppat statistiken längre tillbaks), Polen, Slovenien etc.

Visst, trafikolyckor kan ofta handla om självmord, men bokförs som självmord.

Det skulle vara intressant att veta hur den svenska statistiken ser ut. Jag skulle tippa på att det ingår en hel del med asylbakgrund i denna statistiken, Många som flyttat till Sverige och känner en stark hemlängtan, har fått avslag på en asylansökan, mentala påfrestning som utlöst psykossjukdom, underbehandlade depressioner etc.

När det gäller katolska länder så är självmord tabubelagt, så därför kan man på god grund misstänka att många självmord, alltså där det står helt klart att det handlar om detta, inte bokförs som självmord med hänsyn till anhöriga.
Citera
2022-06-19, 10:59
Medlem
Citat:
Visst, trafikolyckor kan ofta handla om självmord, men bokförs som självmord.

Nej, I Sverige registrerar man inget som självmord om det inte är bevisat. Aledningen är att man vill mörka självmord. Man är rädd för copy-cats. Samma mekanism som gör att tidningar generellt inte skriver om självmord. I USA registrerar man självmord om det finns ett hyfsat antagande. Belgien och andra länder har jag ingen kunskap om, så där kan jag inte uttala mig. Men med de belgare jag mött och läst om förstår jag att självmord är vanligt. När Verhofstadt (belgiens svar på Åsa Romson) får anses vara en av de vettigare finns det inte mycket att leva för.
Citera
2022-06-19, 10:59
Medlem
Citat:
När det gäller katolska länder så är självmord tabubelagt, så därför kan man på god grund misstänka att många självmord, alltså där det står helt klart att det handlar om detta, inte bokförs som självmord med hänsyn till anhöriga.

Det är ett antagande jag kan hålla med om
Citera
2022-06-19, 11:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nej, I Sverige registrerar man inget som självmord om det inte är bevisat. Aledningen är att man vill mörka självmord. Man är rädd för copy-cats. Samma mekanism som gör att tidningar generellt inte skriver om självmord. I USA registrerar man självmord om det finns ett hyfsat antagande. Belgien och andra länder har jag ingen kunskap om, så där kan jag inte uttala mig. Men med de belgare jag mött och läst om förstår jag att självmord är vanligt. När Verhofstadt (belgiens svar på Åsa Romson) får anses vara en av de vettigare finns det inte mycket att leva för.

Jag skrev fel, det kan vara självmord men bokförs som trafikolycka.
Citera
2022-06-19, 11:09
Medlem
Citat:
Jag skrev fel, det kan vara självmord men bokförs som trafikolycka.
Då är vi på samma sida
Citera
2022-06-19, 11:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Svensken tror den har konsekvenstänk den tror t.ex. när den betalar in pension att det är som den stoppar pengar i en spargris som den kan använda när den blir gammal men när svensken är gammal och vill ha sin pension så kommer pengarna vara borta eller ingenting värda. Den flitiga svensken som har jobbat hela livet och "sparat ihop" pension kommer få leva sina sita år på knäcke-bröd och makaroner och snabb-kaffe.
Precis. Om utvecklingen idag tillåts fortsätta blir det så att när dagens unga går i pension så kommer i princip all offentlig verksamhet vara att försörja en allt mer växande grupp av parasiterande blattar. Så precis som du förutspår så kommer svenskarnas allmänna pension att vara mycket knapp, om den kommer att finnas över huvud taget.

En annan tänkbar utveckling är att om 40 år har vi ingen pension för svenskar, utan alla får arbeta tills de är fysiskt oförmögna eller döda. Om utvecklingen går linjärt med ca hundra tusen nyanlända vart år, plus deras avkomma, så kommer vi om 40 år att ha minst sju miljoner i ett bidragsförsörjdt parallellsamhälle.

Det är därför unga svenskar idag är så måna om att ha ett privat pensionssparande. Vilket var vad diskussionen handlade om, vilket du inte förstod.
Citera
2022-06-19, 11:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Sverige är ett dåligt land för svenskar har ett dåligt tänkande. Svenskar har ingen framtid för de har tagit till sig ideer och tankesätt som inte fungerar.
Ja, exakt. Tyvärr har en majoritet av de ledande tagit till sig den absurda idén att invandring är bra för Sverige.

Sverige är ett dåligt land, men tyvärr så finns det väldigt många länder som är väldigt mycket sämre. De är så dåliga att deras befolkning lämnar sina hemländer i miljoner och flyttar till andra länder, ofta Sverige. Där lever de ett bekvämt, bekymmersfritt och arbetsfritt liv och kan ägna tiden åt att jävlas med sitt värdfolk. Ett av de lindrigaste sätten att jävlas på är att ständigt och högljutt gnälla över hur dåligt det är i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in