Citat:
Ja spekulation.... Tolkningar kanske är bättre. Välj vad du vill.
A.
SE har aldrig påstått sig vara 20-30 meter bakom gärningsmannen
Det är du som struntar i vissa uppgifter och fastslår att hans tidsuppfattning stämmer.
B.
Punkt 4 så har du slagit fast att GM hade en keps trots att inte ett enda mordplatsvittne sett en keps.
Bortsett från LJ's "kanske keps" och Delsborns " herrhatt" (vad nu det var)
C.
Det SE berättar stämmer också överens med vad andra berättar.
Söderströms agerande mot Lisbeth för att få in henne i bilen uppfattade han som bryskt.
Det var först senare som man på mordplatsen fick reda på vem det var som var skjuten.
Polisen visade ett ointresse.
O.s.v.
D.
5. Han lyckades se LJ från mordplatsen, precis som Lisbeth. Vilket skulle kunna vara runt 1 min efter mordet ..
E.
7. Mer korrekt så påstår han först att vittnets uppgifter skulle kunna gälla honom själv.
Men givetvis bör ju det vittnet avse den han uppfattade som GM.
Och självfallet är ju detta en rätt spännande story att berätta för folk.
10. Nej din tolkning. Han ringer inte till polisen för att få dom att ta bort signalementet på honom själv utan uttrycker sig precis så som jag skrev här ovan.
Han har utifrån det han själv berättat all anledning också att tro att det skulle vara fel signalement eftersom Lisbeth till honom sagt att GM hade "mörkblå täckjacka". (ERn uppgift som ordagrant bekräftas av henne redan på Sabb)
F.
Men att han skulle försöka uppmana polisen att ta bort hans signalement är inte riktigt.
Skolad i källkritik? Ok, vet inte om det hjälper här.
A.
SE har aldrig påstått sig vara 20-30 meter bakom gärningsmannen
Det är du som struntar i vissa uppgifter och fastslår att hans tidsuppfattning stämmer.
B.
Punkt 4 så har du slagit fast att GM hade en keps trots att inte ett enda mordplatsvittne sett en keps.
Bortsett från LJ's "kanske keps" och Delsborns " herrhatt" (vad nu det var)
C.
Det SE berättar stämmer också överens med vad andra berättar.
Söderströms agerande mot Lisbeth för att få in henne i bilen uppfattade han som bryskt.
Det var först senare som man på mordplatsen fick reda på vem det var som var skjuten.
Polisen visade ett ointresse.
O.s.v.
D.
5. Han lyckades se LJ från mordplatsen, precis som Lisbeth. Vilket skulle kunna vara runt 1 min efter mordet ..
E.
7. Mer korrekt så påstår han först att vittnets uppgifter skulle kunna gälla honom själv.
Men givetvis bör ju det vittnet avse den han uppfattade som GM.
Och självfallet är ju detta en rätt spännande story att berätta för folk.
10. Nej din tolkning. Han ringer inte till polisen för att få dom att ta bort signalementet på honom själv utan uttrycker sig precis så som jag skrev här ovan.
Han har utifrån det han själv berättat all anledning också att tro att det skulle vara fel signalement eftersom Lisbeth till honom sagt att GM hade "mörkblå täckjacka". (ERn uppgift som ordagrant bekräftas av henne redan på Sabb)
F.
Men att han skulle försöka uppmana polisen att ta bort hans signalement är inte riktigt.
Skolad i källkritik? Ok, vet inte om det hjälper här.
Källkritik innebär att ju fler källor, oberoende av varandra, som beskriver samma sak, desto mer trovärdigt och sannolikt blir det. Du har inte funderat på att prova det angreppssättet någon gång?
A.
Jo, det påstår han. Till exempel i förhöret den 10:e mars: "När SE var ca 20 meter från korsningen vid Tunnelgatan hör han en smäll."
B.
LJ är säker på att han ser en keps. AD ser en "Sherlock Holmes-hatt", d.v.s. en deerstalker. Om du mot förmodan orkar googla ser du att detta är en keps-liknande sak med öronlappar och knäppen (vilket också väktarna säger att SE hade den aktuella kvällen).
C.
Var någonstans säger SE att det bryska bestod i att GS försökte få in LP i polisbilen?
Kan du ge en källhänvising och/eller citera?
Skrev inte FR i en artikel att det med polisens ointresse var ett tema i tidningen, och ingen vinkel som SE hittade på. Däremot blev han ett bra exempel på detta ointresse, att lyfta fram i artiklar och TV.
D.
Japp. Men KJ, som befann sig intill LP, såg ingen SE i närheten ...
E.
Ja precis, att det vittne som lämnade ett signalement förväxlade SE med gärningsmannen!
F.
Är det inte? Hur förklarar du då att han i förhöret den 25:e april säger: "jag hörde den första presskonferensen som var på lördagen så sa jag, ja jag skall åtminstone ringa och ta bort ett onödigt signalement eftersom jag upptäckt att det stämde hemskt mycket med mig".
Senast redigerad av Dalulven 2022-06-18 kl. 16:51.
Senast redigerad av Dalulven 2022-06-18 kl. 16:51.