2022-06-14, 08:25
Medlem
Hej, har en tvist med mitt företag.

Tycker att jag får för dålig milersättning på min förmånsbil.
Jag kör skåpbil diesel brukade drar runt 0.7 i stadskörning.
Vi betalar alla mil själva tjänst och privata mil sen får vi ersättning på tjänstemilen.

15kr Milen skattepliktigt
6,5kr Milen ersättning
alltså 21,5kr per mil jag kör i tjänst? utan skatt inräknat. vet ej hur mycket det skattas för men känns konstigt att jag betalar med mina egna skattade pengar och sen får tillbaka ersättning som jag skattar på igen.
Går alltså bak varje mil jag kör i tjänst...

Gjorde lite uträkningar utan skatt på det och går bak några kronor per mil när diesel priset är över 25kr/L
När jag frågade om det skulle verkligen vara såhär så sa dem bara att dem följer skatteverkets regler??
Men alla som kör personbilar (Hybrid/EL) får 40kr+/Mil dem kör i tjänst.

Hur har ni på era firmor? Är detta rätt? Vi alla är tjänstemen på detta företag. Om det har något betydelse
Senast redigerad av Zeroking 2022-06-14 kl. 08:34.
Citera
2022-06-14, 08:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroking
Hej, har en tvist med mitt företag.

Tycker att jag får för dålig milersättning på min tjänstebil.
Jag kör skåpbil diesel brukade drar runt 0.7 i stadskörning.
Vi betalar alla mil själva tjänst och privata mil sen får vi ersättning på tjänstemilen.

15kr Milen skattepliktigt
6,5kr Milen ersättning
alltså 21,5kr per mil jag kör i tjänst? utan skatt inräknat. vet ej hur mycket det skattas för men känns konstigt att jag betalar med mina egna skattade pengar och sen får tillbaka ersättning som jag skattar på igen.
Går alltså bak varje mil jag kör i tjänst...

Gjorde lite uträkningar utan skatt på det och går bak några kronor per mil när diesel priset är över 25kr/L
När jag frågade om det skulle verkligen vara såhär så sa dem bara att dem följer skatteverkets regler??
Men alla som kör personbilar (Hybrid/EL) får 40kr+/Mil dem kör i tjänst.

Hur har ni på era firmor? Är detta rätt? Vi alla är tjänstemen på detta företag. Om det har något betydelse

För det första har du inte tjänstebil utan förmånsbil, vad det verkar.
Sedan får du räkna ut vad du får netto med dagens system (vilket ju beror på hur hög skatt du betalar, dvs var du bor och hur hög lön du har) och vad varje mil kostar dig. Sedan begär du ökning motsvarande mellanskillnaden. Så har jag börjat ersätta mina anställda, dvs för faktiskt kostnad netto.
Citera
2022-06-14, 13:58
Medlem
Dakota74s avatar
Vi hade likadant system tidigare långt innan bränslet steg kraftigt. Det fungerar inte idag. Vi har numera ett system där vi har ett bränslekort för bilen där företaget betalar allt bränsle. Sedan görs en avräkning mot privata resor. Tex har jag kört 50% av alla kilometer i maj dras 50 % av bränslekostnaden på lönen i juni. Då uppkommer ingen förmån och du betalar bara för dina egna kilometer. För att inte folk ska taktiktanka strax för eller efter månadsskifte så räknar systemet på en 12 månaders period.
Citera
2022-06-18, 11:03
Medlem
Hej, jag är ny här på Flashback när det kommer till att skapa trådar m.m. så gör ett försök att skriva här.

Jag driver ett Handelsbolag vid sidan av mitt ordinarie jobb (ordinarie jobbet är det som jag försörjer mig på).

I mitt Handelsbolag så har jag mer och mer börjat åka ut till kunder och köra mer inom tjänst, driver ett Hög kvalitativt Rekond företag, så jag vill såklart att det ska sticka ut till kunderna när jag anländer på plats.

Det jag undrar över är:
Om jag inte tar ut någon lön alls från mitt Handelsbolag, vad kostar det mig/företaget att leasa en Tesla Model 3 inom firman?

Är det:
Leasingavgift + förmånsvärde + rullande avgifter = totalkostnad/per månad vad jag får punga ut ur privat ficka till företagetskonto?

Kändes konstigt att betala mer skatt med redan skattade pengar..

Bilen kommer mestadels användas privat och kommer köras mer än 100 mil privat per år men ändå runt 100 mil i månaden i tjänst.

Tack på förhand.
Citera
2022-06-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleakberg12345
Hej, jag är ny här på Flashback när det kommer till att skapa trådar m.m. så gör ett försök att skriva här.

Jag driver ett Handelsbolag vid sidan av mitt ordinarie jobb (ordinarie jobbet är det som jag försörjer mig på).

I mitt Handelsbolag så har jag mer och mer börjat åka ut till kunder och köra mer inom tjänst, driver ett Hög kvalitativt Rekond företag, så jag vill såklart att det ska sticka ut till kunderna när jag anländer på plats.

Det jag undrar över är:
Om jag inte tar ut någon lön alls från mitt Handelsbolag, vad kostar det mig/företaget att leasa en Tesla Model 3 inom firman?

Är det:
Leasingavgift + förmånsvärde + rullande avgifter = totalkostnad/per månad vad jag får punga ut ur privat ficka till företagetskonto?

Bilen kommer mestadels användas privat och kommer köras mer än 100 mil privat per år men ändå runt 100 mil i månaden i tjänst.

Tack på förhand.
Leasingavgift är enbart ett sätt att finansiera bilen, ska du räkna och jämföra något, utgå från att den köps. Företaget betalar samtliga kostnader, det är grunden om det är en förmånsbil, bilen har ett förmånsvärde varpå du får betala arbetsgivaravgifter. Privat får du sedan betala skatt på nämnda förmånsvärde. Bränsle betalar du privat (om du laddar huvudsakligen hemma), sedan ersätter företaget de mil som körs i tjänsten med 9,50. Det är mycket kortfattat vad som gäller. Detaljer hittar du säkert på Skatteverkets sida.

Handelsbolag skriver du, hur många fler är delägare och skall motsvarande tillämpas för dessa?
Citera
2022-06-18, 16:57
Medlem
Citat:

Det jag undrar över är:

Är det:

Tack på förhand.

Du kan inte ta ut en lön från ett handelsbolag som du är bolagsman (delägare) i. Alla bolagsmännen delar på resultatet oavsett om det betalas ut eller inte och för din del antar jag att det blir aktiv näringsverksamhet.
Leasar handelsbolaget en bil så minskar resultatet med leasingkostnaden. Du får en förmån som behandlas som ett eget uttag ur handelsbolaget.
Vad säger övriga bolagsmän om förslaget? Deras del av resultatet sjunker ju också på detta. Kan du visa att resultatet ökar i motsvarande mån som leasingkostnaden?
Citera
2022-06-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Leasingavgift är enbart ett sätt att finansiera bilen, ska du räkna och jämföra något, utgå från att den köps. Företaget betalar samtliga kostnader, det är grunden om det är en förmånsbil, bilen har ett förmånsvärde varpå du får betala arbetsgivaravgifter. Privat får du sedan betala skatt på nämnda förmånsvärde. Bränsle betalar du privat (om du laddar huvudsakligen hemma), sedan ersätter företaget de mil som körs i tjänsten med 9,50. Det är mycket kortfattat vad som gäller. Detaljer hittar du säkert på Skatteverkets sida.

Handelsbolag skriver du, hur många fler är delägare och skall motsvarande tillämpas för dessa?

Det är jag och en till som är delägare i bolaget, bilen kommer endast bruka utav mig.

Tack för utförligt svar, är lite rörigt med allt man läser.

Men då om jag väljer att leasa en bil genom företaget så blir det jag (privat) som gör insättningar i företagets konto som sedan gör betalningarna?
Och sedan får företaget ersättning 9,5kr/mil som jag sedan som kan ersätta mig privat?
Citera
2022-06-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du kan inte ta ut en lön från ett handelsbolag som du är bolagsman (delägare) i. Alla bolagsmännen delar på resultatet oavsett om det betalas ut eller inte och för din del antar jag att det blir aktiv näringsverksamhet.
Leasar handelsbolaget en bil så minskar resultatet med leasingkostnaden. Du får en förmån som behandlas som ett eget uttag ur handelsbolaget.
Vad säger övriga bolagsmän om förslaget? Deras del av resultatet sjunker ju också på detta. Kan du visa att resultatet ökar i motsvarande mån som leasingkostnaden?

Andra bolagsmannen, som är andra delägaren, har sagt att detta är ok såvida bolagets intjänade pengar inte påverkas.

Då vi har hållit igång i 1 år och 8 månader och fortfarande har ordinarie jobb vill vi investera vinsten i annat inom bolaget.

Det ända jag vill veta är hur mycket jag kommer behöva betala ur egen ficka privat in till bolagets företagskonto.
Citera
2022-06-18, 17:30
Medlem
Citat:
Andra bolagsmannen, som är andra delägaren, har sagt att detta är ok såvida bolagets intjänade pengar inte påverkas.

Då vi har hållit igång i 1 år och 8 månader och fortfarande har ordinarie jobb vill vi investera vinsten i annat inom bolaget.

Det ända jag vill veta är hur mycket jag kommer behöva betala ur egen ficka privat in till bolagets företagskonto.

Ja om du betalar in leasingavgiften och löpande driftkostnader till handelsbolaget så blir det ju plus minus noll i bolagets konto. Frågan är väl om det är billigare att göra så än att leasa privat.
Citera
2022-06-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ja om du betalar in leasingavgiften och löpande driftkostnader till handelsbolaget så blir det ju plus minus noll i bolagets konto. Frågan är väl om det är billigare att göra så än att leasa privat.

Det jag funderade på också, om det blir billigare att privatleasa än att ha genom firman.

Då jag övervägde att ta det via företaget är för att det går väldigt bra för oss just nu och inom närmsta 2 åren kommer vi gå över och jobba 100% på företaget.
Citera
2022-06-18, 17:40
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
För det första har du inte tjänstebil utan förmånsbil, vad det verkar.
Sedan får du räkna ut vad du får netto med dagens system (vilket ju beror på hur hög skatt du betalar, dvs var du bor och hur hög lön du har) och vad varje mil kostar dig. Sedan begär du ökning motsvarande mellanskillnaden. Så har jag börjat ersätta mina anställda, dvs för faktiskt kostnad netto.

Varför inte bara ge anställda ett tankkort och sen lita på att man gör rätt för sig?
Citera
2022-06-18, 17:47
Medlem
Citat:
Då är en stor del av vitsen med förmånsbil borta.
Det kan bli tämligen komplext att avgöra vad som är bäst för både företag och delägare, lättare om det vore ett AB, då anpassar man lönen till delägarna om det är olika förmåner som skall kompenseras för.

Förhoppningsvis har ni någon redovisningskonsult som kan vara tillhjälplig, då med mer grunduppgifter kring företaget. HB är sällan någon bra företagsform så länge inte delägarna hör till samma familj, i ett AB tar du normalt ut lön som inte har någon koppling till nivån på ägandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in