Citat:
Ursprungligen postat av
OnceUponACreek
Ja.....så slutade det i samma anda som alltid när de ooooootroligt sakliga och intelligenta personerna här skall framföra sina övertygelser. "det beror på hur man definierar 'statskupp'. Eh, nej, en statskupp är en statskupp och hur dessa utförs och genomföres är mycket väl dokumenterat och hanterat i historieanalyser och oemotsägbara dokumentationer från århundraden tillbaks. Saker blir liksom inte bara något annat bara för att de skall passa in på ens egna påstående. Det var med andra ord INTE en statskupp. Simpelt och underskrivet av större delen av den tänkande världen. Sedan att du på sedvanligt maner vill undvika att förklara VARFÖR du anser att det var en kupp till den du diskuterar med, genom att snabbt som att dra USA-kortet och hoppas på att någon annan kommunistjävel snabbt skapar ett inlägg som ger dig möjlighet att byta ämne, är ju inte bara humor utan så tröttsamt uselt att man bara kan sucka. Hur många gånger kan man dra en tops från vänster öra och ut genom det högra innan det börjar göra ont?
Vissa statskupper är "stereotypa". En annan hög politiker kommer överens med militären, säger till en president att avgå eller dö. Presidenten avgår, dör eller flyr inför hotet. Det är en statskupp enligt alla definitioner.
Euromaidan är lite mer komplex, där är några omständigheter som gör att i vissa definitioner faller det innanför definitionen, andra utanför. Exempel på de saker som gör det udda är:
- en majoritet i Parlamentet röstade för hans avsättning. De hade nog inte rätt att göra det och han hade redan flytt. Menmen...
- Några argumenterar för att det var en folklig revolution. Statskupper är inte folkresningar.
Själv menar jag att kärnan är att en liten, demonstrerat kapabel grupp (Parasyuk som talesman) får Yanukovich att fly. De gör detta trots att det var "onödigt"; man hade en deal. Därefter skyndade sig parlamentet att bli av med honom; medan det "ordentliga" hade varit att garantera hans säkerhet och se till att han kom hem igen.
Jag tycker det är du som är onödigt dryg. Förstår du inte att ofta väljer folk definitioner, och det finns olika definitioner av 'statskupp'? Om du scrollar upp lite så pekade jag på en akademisk artikel som menar att det var en statskupp. Amerikanske ex-Moskva ambassadören Matlock betraktar också det som en statskupp.