2022-06-17, 13:12
Medlem
Putins tal idag är uppskjutet pga hackerattack.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Tvåa på bollen ser jag 😁
Citera
2022-06-17, 13:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är ett hat grundat i avundsjuka (Eller nästan svartsjuka? Den du älskar, väst, dissar dig fullständigt och ser ned på dig) och mindervärdeskomplex. De vill vara som väst och hatar väst för att de inte klarar av det. De vill ha respekt av sina idoler i väst men vi i väst skrattar åt allt de misslyckas med. Där tror jag ryssarna även ogillar Kina, för väst har mycket mer respekt för Kina, USA flyttar fokus dit och struntar i Ryssland. Kriget mot Ukraina är som en fjortonårig tjej som känner sig osedd och oönskad så hon skär sig i armarna för att någon äntligen skall märka henne. Eller en ung kille som är misslyckad i skolan och inte har vänner så han går till skolan med ett vapen och skjuter alla i en skolskjutning. Kan jag inte vara bra på något så kan jag åtminstone vara mest hatat. Kan jag inte bli beundrad eller respekterad så kan jag åtminstone bli fruktad och hatad. Alla reaktioner är bättre än att bli ignorerad.

Väldigt bra analys! Sen kriget startade har jag känt att Putin agerat som en fjortisbrud som precis fått sin första lingonvecka och ber alla att dra åt helvete och slår mycket i dörrar. Men spaningen om att ryssarna agerar som en fjortisbrud som skär sig för uppmärksamhet är klockren.
Citera
2022-06-17, 13:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det där en parafras på det berömda citatet från Doktor Glas?

Lavrov försökte förklara så sent som i går, tror jag det var, att Ryssland är som det är. De menar att de försökt ha en dialog med USA och Nato men inte fått gehör. Då tar de saken i egna händer. Det är den ryska versionen — det finns ju två perspektiv och är omöjligt att säga vilket som är "mest legitimt" om man inte accepterar någon sorts realism och föreställningen om en universell sanning. Jag gör det inte.

Själv tycker jag att det är respektlöst att strunta blankt i andra uppfattningar. Ibland farligt. Ryssarna är garanterat inte oskyldiga, men givetvis är det ömsesidigt. Ett upplevt hot från Ryssland som sedan förverkligas när ingen vill vika sig blir en självuppfyllande profetia.

Nej mer att försöka formulera socialpsykologi i mer relaterbara lekmanstermer.

Man kan inte tvinga till sig kärlek. Man kan inte hota sig till respekt. Om man p.g.a. det tar till våld så blir kärleken och respekten ännu mer omöjlig. Ditt försvar låter lite som hur en hustrumisshandlare resonerar. Eller en kille som försöker tjata till sig sex.

Vi kan inte låta Ryssland ockupera och förtrycka andra länder och folk oavsett priset. Hellre globalt kärnvapenkrig än att människor för evig tid skall vara utlämnade till ryska bombningar, rysk etnisk rensning. Man kan ju välja att själv ge bort sitt land till den ryska diktaturen för att få fred, välja att ens egna barn dör av Rysslands bomber, att man själv deporteras till Sibirien medans en ryss flyttar in i ens hus. Men kräv aldrig att någon annan i världen skall utsättas för det för att vara snäll mot Ryssland.
Citera
2022-06-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stollen Solovyov har bjudit in några stolpskott till sin show. Själv står han och kallar Tyskland för nazister och vill anfalla de. Sen är där en otäck äldre man Andrey Gurulyov som påstår att Ryssland ska inta hela Ukraina. Han är parlamentsledamot och tidigare militär. Putinregimen har helt tappat det om det inte framgått redan.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1537559550433296384

Det är helt sinnessjukt. Det är sån här dårskap som rysstrollen ser som normalt och civiliserat uppträdande. Det är den här typen av propagandistisk retorik som gäller om man vill vara regimtrogen ryss-fanatiker. Vidden av dumhet och anti-intellektualism är enastående.
Citera
2022-06-17, 13:27
Medlem
Reimers avatar
Kollaboratörer lever farligt i Kherson, partisanerna tar dem en efter en.

Citat:
Kherson- Partisan operations have prevented the installation of puppet governments.
Three men who were supposed to be elected were killed or injured in recent weeks.
Pavel Slobodchikov-Ambushed in his car.
Valery Kuleshov-Shot dead
Vladimir Saldo ex mayor- Car bomb

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1537748872591810560
Citera
2022-06-17, 13:28
Avstängd
smaug20017s avatar
Mongolen Putin förstår inte varför bilindustrin i Pissland går åt helvete i både produktion och höga priser. Kan det ha med sanktioner att göra din lilla mongolneger?
Citat:
According to #Putin, sales of cars have fallen 51% in the last five months. He instructed to figure out why cars went up in price.

We have no idea what might be the reason
https://twitter.com/nexta_tv/status/1537707256309063680
Citera
2022-06-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ifall du inte är läskunnig så skriv inte så mycket text. "de" syftar på FNs skapare och inte på Ryssland, något som typ en 10-åring borde förstå.

2. Ifall du tror att stormakterna skulle sitta och debattera i FN utan att ha veto så är du inte vettig. Snarare är din text ett direkt tecken på att FN är en amerikansk skapelse och att de givna vetona mest handlar om att hindra Sovjet m.fl. från att starta egna diskussionsklubbar genom att göra FN mer förmånligt.

2.1. Att Taiwan fick en plats i säkerhetsrådet handlade just om att få med Kina i framtiden, när Kina utvecklats/reparerats "tillräckligt". https://en.wikipedia.org/wiki/China_and_the_United_Nations

3. Vad du sedan hänvisar till är propaganda, där FN gjorts till något annat än det är, och därigenom har exempelvis veto bruket försökt göras till ett "lagbrott". Se exempelvis svenska https://fn.se/vi-gor/vi-utbildar-och-informerar/fn-info/fn-som-organisation/fn-systemet/huvudorgan/sakerhetsradet/anvandandet-av-vetot-i-sakerhetsradet/ Som tydligt syns försöker propagandan maskera FN som en "domstol" snarare än som ett debattinstrument för internationella relationer och regler (där FN de facto gör ett storartat jobb). Det är förövrigt svenska staten som bekostat svenska prinsens staty i FN-skrapan i NY - du vet han som blev mördad utförande diskussionsklubbens intressen.

4. Färdigflashbackat!

Du skrev så här: "FN är en bra grej och ett diplomatiskt forum. Däremot var de tvungna att ge alla supermakter veto för att få dit dem en gång i tiden. Utan veto existerar inte FN. USA skulle inte delta i FNs diskussioner ifall de inte hade veto." När du där pratar om "de" så uppfattar jag självklart inte det som att du syftar på Sovjet. Din text ger ordet "de" en vag innebörd, men din text måste snarast läsas som att du syftar på "organisationen" i sig (t ex i form av något beslutande organ) och menar att den var tvungen att ge stormakterna vetorätt för att de skulle vilja gå med i organisationen. Och så är naturligtvis inte fallet. Eftersom det var stormakterna som grundade organisationen FN var de verkligen inte "tvungna" att ge sig själva vetorätt. Det gjorde de för att de tyckte det var en smart idé och förmånligt för dem själva.

Så självklart gav de sig själva vetorätt av rent egensyfte. Vad i min text får dig att tro något annat? Du skriver att USA inte skulle delta i diskussioner om de inte hade vetorätt. Det stämmer nog. Men detsamma gäller naturligtvis även Ryssland och Kina.

Däremot är FN faktiskt inte bara en "diskussionsklubb". Jag förstår att Ryssland gärna ser det så, eftersom FN fördömt invasionen, men FN har faktiskt befogenheter. Jag föreslår att du läser på.

Vidare, så är FN, som jag skrev, snarast en brittisk idé. Inte amerikansk (även om amerikanerna gillade idén). Och vetorätten är självklart mycket förmånlig för de som har den, inklusive Sovjet/Ryssland.

Kina var en av segrarmakterna i kriget. Det var det som gav dem en permanent plats i säkerhetsrådet och vetorätt. Kina var också medgrundare, däremot tillhörde inte Kina initiativtagarna till FN:s bildande. Synen på vilken regering som företräder KIna har förändrats, ursprungligen var det Taipeh-regeringen.

PS: du avslutar alltid dina inlägg med Färdigflashbackat. Är det inte dags att sluta nu då?
Senast redigerad av Auric 2022-06-17 kl. 13:36.
Citera
2022-06-17, 13:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Moralen hos mongolkulturen är i spillror. Livrädda som bara den och blir bombarderade 24/7... https://twitter.com/mdmitri91/status/1537418137011949568
Stick hem om kriget inte passar er mongolpack...

Goda tecken men vi har hoppats på en kollaps hos ryssarna länge, men de verkar inte ge upp trots alla vedermödor.
Citera
2022-06-17, 13:33
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Goda tecken men vi har hoppats på en kollaps hos ryssarna länge, men de verkar inte ge upp trots alla vedermödor.
Mycket goda tecken.

Hur blir det med permisionen? Läste tidigare om att större delen av invasionstyrkan ska ha semester snart, och att många antagligen inte kommer tillbaka efter ledigheten.
Citera
2022-06-17, 13:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kollaboratörer lever farligt i Kherson, partisanerna tar dem en efter en.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1537748872591810560

Bra, motståndskampen börjar trappas upp. Hoppas den kan spridas till Krim också.
Citera
2022-06-17, 13:39
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det jag menar är att Ryssland agerar utifrån sina intressen, och det gör så klart Ukraina också.

Jag står fast vid att det är korkat att inte ha en konstruktiv dialog med Ryssland. Man har det tom. med Nordkorea, i alla fall mellan utbrotten av ilska när den nordkoreanska diktatorn hotar med allt möjligt. Kan man hålla Nordkorea i schack bör man kunna föra ett löpande samtal med en mer civiliserad stat som Ryssland.

Jag ska väl flika in att jag inte ger mycket för förklaringen att Ryssland känner något omedelbart militärt hot från Nato-länderna, men nog är det väl så att utbyggnaden av Nato tätt inpå den ryska knuten uppfattas som en provokation. Ryssarna har sin värld och Nato representerar en annan ordning. Det är ju tydligt att ryssarna själva menar att Ryssland är väsensskilt. De vill inte längre ha något med västvärlden att göra på mer än ett ytligt plan — diplomatiska förbindelser och handel.
Du är en åsna
Ukraina gav upp sina kärnvapen mot ett avtal som Ryssland skrev på om att respektera deras gränser
Hade Ukraina haft kärnvapen kvar gade den lilla mongoldvärgen inte invaderat
Citera
2022-06-17, 13:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Mycket goda tecken.
Hur blir det med permisionen? Läste tidigare om att större delen av invasionstyrkan ska ha semester snart, och att många antagligen inte kommer tillbaka efter ledigheten.

Ja det har talats om det, men Ryssland vill nog inte släppa iväg dem. Ukraina roterar sina trupper från fronten men Ryssland låter alla vara kvar i flera månader. Det gör moralen ännu sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in