2022-06-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Gazprom kutter gasseksporten til Italia og Frankrike.

Gazprom reduserte tidligere i uka eksporten via North Stream 1-rørledningen og begrunnet dette med vedlikeholdsarbeid og manglende reservedeler som følge av vestlige sanksjoner mot Russland.

Ryssland klarar inte ens underhåll av sin utrustning, det visar hur svaga de är, klarar inte att ordna reservdelar till energisektorn, mycket starkt svaghetstecken.
Jag läste här om dagen att det var pumpstation från Siemens Energy equipment som Tyskland skickat till Kanada för reparation/underhåll som fastnat i Kanada pga sanktioner som var orsaken till problemen.
Med de sagt så tror jag även Ryssland har intresse av att överdriva problematiken för att minska flödet lite till för att sätta press på europeiska ekonomier.
Senast redigerad av Jahvet 2022-06-17 kl. 11:35.
Citera
2022-06-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag fattar inte vad rysstrollningen består i. Det känns som någon har sagt till dig att detta är en rysstrollning men du förstår inte varför.

Här är rysstrollningen.

(tv inslag som klippt ut och felciterar talet)
https://www.youtube.com/watch?v=22pP964AXfg&feature=youtu.be&ab_channel=Ho tNewsTuber

Citat:
Det som hände efter talet var att barn satt i källaren och pensionärerna fick inte pension, precis som han utlovar.
Ja, det är vad som hände i ryskockuperade donbass 2014. men inte i odessa, där talet hölls och där odessaborna kastat ut ryssterorristerna, talet hade fungerat lika bra i kharkiv, samma sak hände där, eller i mariopoul.

men visst sitter barnen i källare när ryssar och ryssterrorister försöker mörda dem. i oddesa såväl som i resten av ukraina....
Citera
2022-06-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag förstår att alla har sina perspektiv, men vi måste vara medvetna om det. Du har sett en speciell del av världen, och jag har sett andra.
Men när du går ut med definitiva lögner så måste jag komentera.

Underbart att du vet vems verklighet som är lögn...
är det förresten inte just sådant som brukar leda till krig ??

Retorik,,, du behöver inte ens svara
Citera
2022-06-17, 11:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Hur mycket stridsvagnar har Ryssland egentligen? Enligt denna sida hade de 3300, men jag såg en video där de kom fram till att de har 3000 i reserv i förråd som är i hyfsat bra skick så att de kan användas. Då plus de som finns (Fanns) "aktiva". Jag har hört en siffra på 2800 stycken. Kan de ha haft cirka 6000 totalt vid krigets start?

https://www.minusrus.com/en

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=eHhgVrKJJoA
Citera
2022-06-17, 11:34
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag läste här om dagen att det var pumpstation från Siemens Energy equipment som Tyskland skickat till Kanada för reparation/underhåll som fastnat i Kanada pga sanktioner som var orsaken till problemen.

Ja det stämmer, de klarar inte av att underhålla dessa i Ryssland. Kunskapsbrist och materialbrist.
Citera
2022-06-17, 11:34
Medlem
Jofs avatar
Drömmer inte ukrainaren om att hämnas på ryssarna? På alla tänkbara sätt?
Citera
2022-06-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är ju inte krigsförbrytelser att skjuta utländska legionärer dvs ryska anställda soldater som är delaktiga i ett illegalt anfallskrig. Hur skall ni korkade rysstroll ha det?

Ryssar tagit Alexander Drueke, 39, and Andy Tai Ngoc Huynh, 27, both US military veterans. A third American whom the State Department has identified as missing in action in Ukraine is a US Marine veteran, Grady Kurpasi, his wife confirmed to CNN. De ar ju legoknektar, bara skjuta dom? Roligt hela veckan
Citera
2022-06-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet

Vad gäller gasen så har det stora problem för att inte säga omöjligt att kränga den utan nya pipelines. En ny pipeline till Asien är plus 10 år bort om de startar idag. Och vad gäller pumpar och reservdelar till oljeindustrin så är väst marknadsledande inom just denna sektor. Om detta krig blir dyrt för oss européer så är det en piss i Mississippi jämfört med hur detta kommer slå för ryssen.
Citera
2022-06-17, 11:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Här är rysstrollningen.

(tv inslag som klippt ut och felciterar talet)
https://www.youtube.com/watch?v=22pP964AXfg&feature=youtu.be&ab_channel=Ho tNewsTuber

Ja, det är vad som hände i ryskockuperade donbass 2014. men inte i odessa, där talet hölls och där odessaborna kastat ut ryssterorristerna, talet hade fungerat lika bra i kharkiv, samma sak hände där, eller i mariopoul.

men visst sitter barnen i källare när ryssar och ryssterrorister försöker mörda dem. i oddesa såväl som i resten av ukraina....

Aha, du tycker det spelar roll att han pratar om vad som skulle hända (men aldrig hände) i Odessa om Donbass hade upprepat sig där? Det tycker inte jag.
Citera
2022-06-17, 11:45
Medlem
Citat:
Jag fattar inte vad rysstrollningen består i. Det känns som någon har sagt till dig att detta är en rysstrollning men du förstår inte varför. Det som hände efter talet var att barn satt i källaren och pensionärerna fick inte pension, precis som han utlovar.

Det mest intressanta är det vi inte vill återge eller ens försöka förstå..
Kommunikation brukar vanligtvis handla om rationella människor som samtalar.
Inte så konstigt att det nu är krig eller hur !?

Visst är det Ryssar som gått in i Ukraina, men lyssnar vi ens på "varför",
har vi varit döva i 30 år,, eller är det ett medvetet spel som bara fortsätter
där Afghanistan, Irak, Libyen, Jugoslavien.. slutade ??
Citera
2022-06-17, 11:47
Medlem
Citat:
Aha, du tycker det spelar roll att han pratar om vad som skulle hända (men aldrig hände) i Odessa om Donbass hade upprepat sig där?

Han berättade ju vad skillnaden var mellan att leva i odessa och i luhansk, i december 2014.

Citat:
Det tycker inte jag.

Då förstår jag inte riktigt varför du hänvisar till att tal han höll i odessa för odessaborna , eller menar du att hans tal är oviktiga, utan det är rysstrollningen som är det viktiga?
Citera
2022-06-17, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ukrainska flygvapnet har varit utplånat sedan samma förmiddag dag 1. Man har upprepat det påståendet mer eller mindre varje dag. Sedan Mars har Ryssland själva rapporterat Ukrainska flygvapnet förluster med över 100% av det som ens var operativt från första början i Ukraina. Vid det här laget har nog Ryssland slagit ut över 200% av Ukrainas luftstridskrafter, hur nu det är möjligt att skjuta ner ett flygplan 2 gånger om

Likförbannat verkar Ukrainskt stridsflyg lyfta ändå, trots att det skulle vara utslaget sedan dag 1 och Ryssland påstår sig ha totalt luftherravälde över hela landet.
Att skjuta ner varenda flygande föremål var än de dyker upp när som är att ha luftherravälde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in