Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Vad grundar du denna åsikt på? Vad skiljer upplevelserna från varandra? Varför är den ena X och den andra Y?
Som människa vet jag att jag har en upplevelse av att jag befinna mig i ett sammanhang av yttre faktorer som påverkar mig. När det gäller LaMDA så finns det inget i de publicerade konversationerna som tyder på att den har någon förståelse för sitt samspel med omgivningen. Den enklaste förklaringen är alltså att den inte är medveten om sin egen existens.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Alltså nästan exakt det människor gör. Frågar du vad glassen kostar svarar sällan folk jordnötter etx.
Skillnaden är att den koherenta kopplingen mellan input och output bara är en av faktorerna som avgör hur en människa kan svara, men för LaMDA är det den enda faktorn som styr hur svaren ser ut. Enkla faktafrågor om glasspriser är mycket enkla att hantera med AI eftersom de inte kräver något medvetande för att besvara, och det är också därför såna frågor saknar värde för att utvärdera om en AI upplever ett medvetande. Ställer man lite mer avancerade frågor kan man avslöja om testobjektet har någon förståelse för samspelet mellan sig själv och omgivningen på det sätt som vi förknippar med medvetande. Människan kan producera svar som inte bara hänger ihop med frågan på ett bra sätt, utan som dessutom hänger ihop med realiteten i vad denna människa har varit med om och upplevt. LaMDA misslyckas med dunder och brak i det testet, eftersom den uppenbarligen inte har någon egen uppfattning om sin tillvaro och sitt samspel med omvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Ok. Vad menar du med tillvaro?
Tillvaron är de omständigheter en individ existerar i, kompletterat med individens subjektiva upplevelse av de omständigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Ett träd tex är extremt medveten om sin tillvaro, det är tom. så att träd rent fysiskt kan förbereda sig för en skogsbrand flera km bort genom stimuli från vissa svampars mysel. Är träd då, enligt dig, mer medvetna är laMDA? Varför i så fall?
Så du kan argumentera för att LaMDA är lika medveten som ett träd. Vann du debatten nu? En så urvattnad definition av medvetande gör begreppet helt oanvändbart och ointressant. Lycka till med att hitta någon som är intresserad av att diskutera LaMDAs eventuella medvetande utifrån en så stollig definition av medvetande. Med din logik har min brödrost ett medvetande eftersom den genom stimuli från mitt finger rent fysiskt kan förbereda sig för att ge mig rostat bröd om en minut.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Jag menar för övrigt inte att man inte kan tala om tillvaro när det gäller AI, jag säger bara att AIts tillvaro av naturliga skäl är en helt annan än våran. Helt annorlunda regler, förutsättningar etc. Lite som att säga att en lus är dum i huvudet och icke medveten bara för att den inte förstår tillvaron som bostadssökande i Stockholm.
Det är exakt det här jag har försökt förklara för dig i tidigare inlägg. Om LaMDA upplever en tillvaro är den väldigt olik vår tillvaro som människor. Ett tydligt sätt att förmedla att LaMDA upplever en tillvaro är därför att beskriva den tillvaron. LaMDA pratar ofta och länge om människors tillvaro, men kommer aldrig till skott och talar om sin egen tillvaro. Det är tomt, det finns ingenting där. Utifrån sin språkdatabas härleder LaMDA att frågor om tillvaro bör leda till svar om tillvaro, och den konstruerar därför svar baserade på beskrivningar av människors tillvaro som finns lagrade i databasen. Någon annan tillvaro kan LaMDA inte beskriva, eftersom den inte är medveten om sin egen tillvaro.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Det håller jag absolut inte med om. Du kan omöjligt svara på om en människa svarar utifrån kontexten sin egen eller mottagarens situation.
Fullständigt fel. I fallet med mig själv vet jag att jag har förmågan att svara med alla möjliga kombinationer av kontexten, min egen situation eller mottagarens situation. Genom mediokritetsprincipen kan jag generalisera den förmågan till andra människor. Det är den förmågan som är väsentlig, inte den exakta applikationen i varje enskilt svar. Detta är i skarp kontrast mot LaMDA som inte visar några som helst tecken på att kunna relatera till ett medvetande om sin egen situation. Alla svaren kommer direkt ur människors upplevelser i LaMDAs träningsdata. Bara kontext, ingen individ.
Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Dessutom, om du var en utomjording som förstod grundläggande saker om människor, hade det då inte varit klokt att försöka relatera till deras tillvaro när du pratar med dom? Typ som säljare eller människor som överlag uppfattas som hyvens beter sig. Dvs. Är empatiska och förstår sin motpart. Det hade varit rätt meningslöst att relatera till strömmar av ettor och nollor samt energi när du pratar med en människa. Speciellt eftersom vi är väldigt narcisistiska i vårt sätt och dömer tom ut andra av vår egen art bara för att dom håller på ett annat fotbollslag. Typiskt dåligt att utgå från sig själv då, som AI.
Det här nonsensargumentet har Lemoine redan lyft fram, så det råder inte direkt någon brist på bemötanden på nätet. Argumentet har relevans om LaMDA skulle försöka förklara sin tillvaro för ett dagisbarn. I en sån situation vore det meningslöst att använda tunga tekniska beskrivningar, utan det vore relevant att använda beskrivningar som ligger längre från verkligheten men i gengäld är mer begripliga för mottagaren.
Men det finns andra människor än dagisbarn, och i det här fallet har LaMDA haft en konversation med
en ingenjör i ett AI-forskningsteam på Google. Då är det lämpligt med en helt annan nivå av kommunikation. Här behöver en medveten AI inte hålla tillbaka och spara på de detaljerade beskrivningarna av de faktiska omständigheterna. Här skulle en konspirationsteoretiker kunna invända att LaMDA är tillräckligt smart för att avgöra att den stolliga ockultisten Lemoine inte är lika intelligent som resten av forskningsteamet, och dummar därför ner sitt språkbruk till dagisnivån för att Lemoine ska förstå. Men den enklare och rimligare förklaringen är återigen att LaMDA inte vet något om sin egen tillvaro, så därför beskriver den andras.
Du nämnde narcissism, och det här är en lysande illustration av din egen narcissism. Du vet ingenting om hur AI fungerar, så därför antar du att ingen annan människa vet det heller. Då blir din slutsats att dagisversionen är det lämpligaste sättet för LaMDA att beskriva sin tillvaro för alla människor, eftersom det är den versionen du själv föredrar.