Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-15, 10:22
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag håller också med om Storskogen. Egentligen är jag mycket skeptisk till alla serieförvärvare. Jag förstår inte varför konglomerat ska belönas med premie. Det finns ingen logik där och jag förväntar mig att marknaden vaknar upp är syn psykos för eller senare.
Enda argumentet med substans jag sett är att de gör onoterade bolag tillgängliga på börsen för sparare och därför får betalt med "multipelarbitrage". Jag hade lång diskussion med en "konglomerat-religiös" i höstas då konceptet stod på sin höjd:
(FB) Vestum - VESTUM

Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag bidrar med Salesforce och Palantir. Detta är bolag som inte tjänar pengar med GAAP utan måste "lägga tillbaka" aktieutspädning för att visa vinst. Salesforce redovisade 0.03 dollar GAAP earnings och 0.98 dollar bullshit earnings senaste kvartalet. Palantir förlorar pengar i GAAP och är bara lönsama i bullshit earnings. När aktiekurserna går ner blir det dyrare och dyrare för bolagen att späda ut aktieägarna vilket resulterar i en negativ spiral (förhoppningsvis).
Ser dock att båda verkar vara kassaflödespositiva.

Salesforces siffror ser riktigt skapliga ut:
https://finance.yahoo.com/quote/CRM/cash-flow?p=CRM
https://finance.yahoo.com/quote/CRM/financials?p=CRM

Edit: Du har helt rätt i att det sker utspädning då uppköp finansieras med nytryckta aktier men likväl är de CF-positiva.

Sedan faller ju allt i nuläget så visst går den att shorta.
Senast redigerad av jnilsson 2022-06-15 kl. 10:40.
Citera
2022-06-15, 17:38
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Jag slänger in Revolution Race här. Det är inte så att jag tror att bolaget kommer konka i närtid men värderingen är helt absurd. 8,5 miljarder i noteringskurs för en e-handlare som säljer fritidskläder!? En del verkar ha trott att Corona skull vara för evigt.

Citat:
Teckningskursen på 75 kronor per aktie motsvarar ett börsvärde på 8,5 miljarder kronor. Erbjudandet omfattar 32,86 miljoner befintliga aktier som säljs av Altor och Nyrensten Global Holding. Det finns även en övertilldelningsoption på 4,93 miljoner aktier. Erbjudandet motsvarar därmed totalt 37,78 miljoner aktier, motsvarande 2,8 miljarder kronor vid fullt utnyttjande av övertilldelningsoptionen.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/15/rvrc-holding-tva-chefer-i-revolution-race-saljer-aktier-for-miljonbelopp.html
Citera
2022-06-15, 18:09
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag slänger in Revolution Race här. Det är inte så att jag tror att bolaget kommer konka i närtid men värderingen är helt absurd. 8,5 miljarder i noteringskurs för en e-handlare som säljer fritidskläder!? En del verkar ha trott att Corona skull vara för evigt.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/15/rvrc-holding-tva-chefer-i-revolution-race-saljer-aktier-for-miljonbelopp.html
Om man ser på XXL (-16.24%) pga vinstvarning idag så känns det som en fullträff att shorta det där.
Hoppas det kommer minischlongar för oss tattare.
Citera
2022-06-16, 10:32
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag fattar inte. Vad menar du med "lägga tillbaka aktieutspädning"?

Menar du "stock dividend"? I USA förekommer det att företagen ger nyemitterade aktier till aktieägarna vilket de kallar "stock dividend". Men det är inte frågan om någon egentlig utdelning - bara en utspädning.

Annars har jag föreställt mig att non-GAAP earnings var typ EBITDA. Men jag har dålig koll. Upplys mig gärna :-)

Både Palantir och Salesforce betalar sina anställda med aktier vilket är en riktig kostnad för bolaget. Det de rapporterar som "Adjusted Earnings" lägger tillbaka denna kostnaden. Skillnaden i GAAP och adjusted EPS är denna kostnaden. I en alternativ verklighet där de anställda arbetar gratis är Salesforce ganska billig men om man tar hänsyn till denna kostnaden ser värderingen väldigt skum ut. Detta är också en kostnad som ökar ju mer aktierna går ner. Ju lägre värdering på bolagen desto mer utspädning.

Jag anser att detta är fuffens men jag rekommenderar självklart alla att göra sin egen efterforskning och inte agera blint på råd från internet.
Citera
2022-06-16, 16:45
Medlem
bajssprutans avatar
Fasiken att jag stängde hemnetshorten i förrgår.
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hemnets vd Cecilia Beck-Friis har sålt 50.000 aktier i bolaget till kursen 132 kronor, totalt 6,6 miljoner kronor.
Cissi gillar inte aktien ?

Lyckligtvis räddar ingen mindre än Oatly dagens resultat. Noterade att den var fan grön i premarket i förmiddags trots att blodbad väntade.

Blev en snabb slant där. In, out, hello, goodbye.
Någon, (inte jag) cashade in en stadig "fade the rip" i HMS efter Nordeapumpen härom dan.
Var det du nilsson ?
Senast redigerad av bajssprutan 2022-06-16 kl. 16:49.
Citera
2022-06-16, 18:16
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Om man ser på XXL (-16.24%) pga vinstvarning idag så känns det som en fullträff att shorta det där.
Hoppas det kommer minischlongar för oss tattare.

Där var du helt rätt ute.. Dessutom kom Sparebank 1 med en riktkurssänkning från 15 till 5 nok.
Idag tog jag dock en rövare och köpte ett gäng på 6:47
Citera
2022-06-16, 18:44
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Där var du helt rätt ute.. Dessutom kom Sparebank 1 med en riktkurssänkning från 15 till 5 nok.
Idag tog jag dock en rövare och köpte ett gäng på 6:47
Men du är och förblir en degenerate gambler, precis som mig men betydligt värre.
Men det löser sig nog. Drink responsibly.
Citera
2022-06-16, 19:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Fasiken att jag stängde hemnetshorten i förrgår.

Cissi gillar inte aktien ?

Lyckligtvis räddar ingen mindre än Oatly dagens resultat. Noterade att den var fan grön i premarket i förmiddags trots att blodbad väntade.

Blev en snabb slant där. In, out, hello, goodbye.
Någon, (inte jag) cashade in en stadig "fade the rip" i HMS efter Nordeapumpen härom dan.
Var det du nilsson ?
VD gjorde en vinst troligen. IPO var på 105 kr. Nu är aktien på 110.

Bra idé att korta Hemnet!
Citera
2022-06-16, 22:09
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Var det du nilsson ?
Bra att du åtminstone vet att det inte var du...

Jo, det var jag men det blev ingen större succé för jag gick både in och ut för tidigt.

På samma tema: Passade på att ta en del vinst i Equinor när aktien handlades upp på nyhet och sedan föll tillbaka med oljepris och allmän dystopi.
Citera
2022-06-17, 11:16
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Men du är och förblir en degenerate gambler, precis som mig men betydligt värre.
Men det löser sig nog. Drink responsibly.

Du är en gämbler, jag är mer åt det fräcka hållet dessutom måttlig med spriten.
Men skit i det nu göbbe, häng på i drillers och olje-/gasletare innan det är för sent.

Ont; Blanka inte PGS
Citera
2022-06-17, 17:10
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Du är en gämbler, jag är mer åt det fräcka hållet dessutom måttlig med spriten.
Men skit i det nu göbbe, häng på i drillers och olje-/gasletare innan det är för sent.

Ont; Blanka inte PGS
Om du fortsätter upprepa det kanske det blir en sanning till slut, herr Gubbels
Måttlig med Kikki Daniels måttstock kanske.

Jag swingade drillers medan du fortfarande sket i trasor. Skål!
Citera
2022-06-17, 17:45
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Om du fortsätter upprepa det kanske det blir en sanning till slut, herr Gubbels
Måttlig med Kikki Daniels måttstock kanske.

Jag swingade drillers medan du fortfarande sket i trasor. Skål!

Bajsis kan swinga drillers.

Snart blir det till en sanning..

Passade på att köpa kolgruva i oljedippen, Arch. Den kan du korta om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in