2022-06-16, 14:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst, en del prylar förefaller gammaldags, men det en bil från sjuttiotalet fungerar i huvudsak lika bra som en bil från i år förutsatt att man står ut med lite mindre komfort. Rätt mycket av de prylar som finns idag är egentligen onödig skit, låt vara att det är lika lättsålt som glass och godis till små barn och som håller kommersen igång i köpladorna.

Mat, bostäder, energi, utan detta så klappar samhället ihop - krimskramset och charterresorna roar men är inte nödvändiga. Utan att belägga saken, det skulle leda för långt, så tror jag vi i Väst har hårdare tider framför oss än ryssarna, åtminstone bör vi vara beredda på större omställningar. Det kommer att kosta även oss att föra detta krig.
Hela Putlers legitimitet bygger på att han fyller affärerna med varor, lyckas hans regim inte med det så är han rökt.
Citera
2022-06-16, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag har aldrig nämnt någon Röpcke, läs istället vad jag skriver och ge fan i att tolka det jag skriver.

Ryssland har inom kort ingen fungerande industri då alla produktionsmedlen är baserat på teknik från väst. Att lägga pengar på hög hjälper inte heller.

Dina analyser är så fulla av skit och önsketänkande så att du gör dig löjlig, oavsett vilket ämne du försöker vara expert i. Det gäller inte bara i den här tråden.

Jag har god insyn i Rysslands industriella värld och vet hur det fungerar, och vad de producerar med.
Att ersätta reservdelar och maskiner med någonting annat låter sig inte göras på mycket lång tid.
Att inte Putin tänkte på det!

Vilken j*vla miss alltså.
Citera
2022-06-16, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Läste på flera medier om detta igår.

https://www.youtube.com/watch?v=_Nu2Oj-9hpg
Jo, CNBC summerade det hela. Mitt inlägg från i morse:

Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Futtigt i det här läget. Leder bara till ännu mer död. Känns helt enkelt som en symbolhandling för att ha något att säga vid presskonferensen efter NATO-mötet:
/.../The Pentagon said that the latest tranche of weapons for Ukraine is valued at $350 million and includes 18 155 mm howitzers, 36,000 rounds of 155 mm ammunition,18 tactical vehicles to tow 155 mm howitzers, ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems, or HMARS, as well as four tactical vehicles to recover equipment and spare parts.

The Pentagon will also provide two Harpoon coastal defense systems, thousands of secure radios, night vision and thermal devices as well as funding for training and maintenance support. That aid is collectively valued at $650 million.
https://www.cnbc.com/2022/06/15/biden-to-send-another-1-billion-in-military-aid-to-ukraine-.html

$350 miljoner i dricks då.
Citera
2022-06-16, 14:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Kommer Zelensky bli den rikaste Oligarken på globen? Det finns många båtar till bra pris numera.
Oroa dig inte. Pengarna kommer gå till rätt sak, d v s rysk barbeque.
Citera
2022-06-16, 14:50
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Att inte Putin tänkte på det!

Vilken j*vla miss alltså.
Det verkar vara en hel del Putin inte har tänkt på. Det blir så när man sitter i sitt elfenbenspalats i flera år, avskärmad från sina förtryckta undersåtar och omgiven med ja-rövslickare.

Han är inte direkt ensam i den tyrannklubben.
Citera
2022-06-16, 14:52
Medlem
leachs avatar
Nazzi kossor bombade. Vad blir nästa nazzi mål?

Russian army shelled agricultural enterprise in Sumy region with MLRS deployed at Horodyshe of Kursk region
https://liveuamap.com/en/2022/16-june-russian-army-shelled-agricultural-enterprise-in-sumy
Citera
2022-06-16, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det verkar vara en hel del Putin inte har tänkt på. Det blir så när man sitter i sitt elfenbenspalats i flera år, avskärmad från sina förtryckta undersåtar och omgiven med ja-rövslickare.

Han är inte direkt ensam i den tyrannklubben.
Moskvabörsen inför öppnandet av Dow Jones:
MOEX Russia Index (IMOEX.ME)
MCX - MCX Real Time Price. Currency in RUB

2,368.67+49.71 (+2.14%)
As of 03:37PM MSK. Market open.
Jag är helt säker på att Putin har räknat in kriget i Ukraina för en lång tid framöver.

Och jag har en sådan där gnagande känsla av att Putin kommer att vinna över väst i slutändan:

NHS board says 'eunuch' should formally be recognised as a gender

https://www.gbnews.uk/news/nhs-board-says-eunuch-should-formally-be-recognised-as-a-gender/319059
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-06-16 kl. 14:59.
Citera
2022-06-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
80 procent av "High tech" som ryssarna använder importeras av Ryssland från sanktionländer.*

En viktig sak. Alla fabriker (3st) som gör lager till ryska tåg har stängt. Tittar du på en karta så förstår du, även du fattar nog att tåg är mycket viktigt för Ryssland.

Leta upp prognoserna för arbetslöshet för Ryssland (Det finns faktiskt ryska). Så kan du titta var den kommer slå värst. Ex i Tula - Dagens fråga - Vad produceras i Tula?

Det som importeras från Kina i form av "High-tech är mest optik. Och vi alla vet att kinesisk optik inte är världsledande. Titta på till ex det ryska superprojektet T-14 Armata ( I väst numera kallat ett fucking joke) så fattar du.

PS Jag förstår varför Tyskarna är ledsna på Kriget och sanktionerna. I princip all mjukvara för rysk militär industri kommer från (Fanfar i bakgrunden). Siemens och Heidenhahn.

Järnvägsnätet är väldigt bra utbyggt i Ryssland vilket är skälet till att vägnätet nästan är obefintligt, det mesta är oasfalterat.
Ryska tåg (och även annan industri) är extremt beroende av Siemens och de har tvärstoppat allt i Ryssland. Att även de tre kullagerfabrikerna har stoppat, varav SKF är en, kommer att göra det extremt besvärligt framöver.

Det kommer inte att dröja länge innan även tågen måste kanibaliseras, precis som flygflottan.
Rysslands kommunikationer ligger väldigt illa till just nu.

Industrismugglare kommer att tjäna en förmögenhet på Ryssland, precis så som de gör när det gäller Nordkorea.

Putinkramarna verkar tro att Ryssland är uppbyggt av eldrör och ammunition.
Citera
2022-06-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja och vise versa exempelvis kan man ju ta raketmotorer från rymdindustrin och sätta dem på kryssningsmissiler.
Nej, det kan man inte. Vet du vad en kryssningsrobot överhuvudtaget är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Kommer Zelensky bli den rikaste Oligarken på globen? Det finns många båtar till bra pris numera.

Den rikaste "oligarken" är den kleptokratiske psykotiske dvärgen i kreml, utan konkurrens.
https://fortune.com/2022/03/02/vladimir-putin-net-worth-2022/
Citera
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Moskvabörsen inför öppnandet av Dow Jones:
MOEX Russia Index (IMOEX.ME)
MCX - MCX Real Time Price. Currency in RUB

2,368.67+49.71 (+2.14%)
As of 03:37PM MSK. Market open.
Jag är helt säker på att Putin har räknat in kriget i Ukraina för en lång tid framöver.

Och jag har en sådan där gnagande känsla av att Putin kommer att vinna över väst i slutändan:

NHS board says 'eunuch' should formally be recognised as a gender

https://www.gbnews.uk/news/nhs-board-says-eunuch-should-formally-be-recognised-as-a-gender/319059

Moskvabörsen är ett skämt, klart som fan att den går upp när staten stödköper och ingen får sälja.
Citera
2022-06-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
MIG-25ans fart och förmåga att flyga högt som strisdflyg vart ett enormt problem för NATO ända fram till slutet av Kalla Kriget då man bytte ut AIM-7 missilerna mot AIM-120 som hann ifatt MIG-25an.
Lätt idag att sitta och prata som en expert, för 50 år sedan var MIG-25 ett jävla problem tom för F-15 och för dåtidens luftmålsmissiler.
Israel kunde inte stoppa överflygningar av Egypten t.ex. alls med deras MIG-25or.

Mig-25 endamål var dock meningslöst,

Citat:
Idag är luftmålsmissilerna så sablans snabba att ett bemannat plan inte kan åka ifrån, då är det istället dogfights som gäller.
Därav fasas plan ut som var snabba hit and run samt långdistans stridande.

Nu byggdes ju Mig-25 uppenbarligen inte för att vara ett "stridsplan", (dvs air supirority fighter), något som blev uppenbart 1976 när usa fick ett exemplar i present av japan.

Citat:
MIG-25 gjorde vad den skulle göra, den skapade stora problem för NATO och var ett tecken på att Sovjet kunde bygga bra och farliga saker. End of story.

vilka problem då? NATO trodde iför att det var ett "stridsplan", men efter 76 så visste de ju att det var odugligt och att den förmåga som den byggdes för att uppnå redan var meningslös.

Citat:
Underskatta ryssen är det sista man ska göra, det har både fransmännen, svenskarna, japanerna och tyskland gjort med enorma förluster.

Nä, man ska inte underskatta , men man kan ju inte blunda för meningslösheten i Mig-25, eller slöseriet att skräddarsy ett "anti-flyg" mot en doctrin som inte längre fanns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in