2022-06-16, 12:09
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Observera att tillåtna språk i tråden ej inkluderar tvärt-om-språket.

För verkligheten säger precis tvärt om; Ryssland verkar komma väldigt bra överens med länder som är vänligt inställda till dem, som Ungern, Kina, Indien m fl.

Jag frågade tidigare hur många krig Ryssland är involverade i idag.

Fick inget svar.

Nu undrar jag hur många länder NATO är och härjar i idag?

NATO är väl dom här fredsbevarande krigsstyrkorna, som bara försvarar och aldrig anfaller eller bombar civila och så..
Citera
2022-06-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Varför har nuvarande rysk ledning lämnat Ukraina (Sovjets kornbod) långt bakom sig när det gäller BNP per capita? Kan det bero på att den ukrainska ledningen är ännu sämre?

Jamen, ingen påstår att Ukraina ännu fått möjlighet att leva upp till sin fulla potential. De har haft en skakig väg sedan friheten från Sovjet. På senare år har dock folket där flera gånger visat sig orädda och fast beslutna att ta sitt land till en bättre framtid. De har gjort uppror mot makten genom månadslånga demonstrationer (Majdan) och de kämpar nu med glöd mot den ryska invasionen.

Om jag ska gissa hur Ukraina tänker: När de kollar runt i omvärlden på länder som verkar vara på väg åt rätt håll kanske de sett att USA:s allra fattigaste nästan-delstat, Puerto Rico, ligger långt framför moder Russia i BNP per capita. Därav har väl Ukraina dragit slutsatsen att när världens största land (Ryssland) med enorma naturtillgångar, inte lyckas göra mer med de grundförutsättningar de har, ja då vill man nog undvika att hamna i sådan efterblivenhet. Samt att Rysslands ledare, dåren i Kreml, är allmänt opålitlig och galen vilket gör att valet blir ännu lättare.
Citera
2022-06-16, 12:14
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Relativt sett - alltså på så vis att ryssarna kunde ha kommit längre än vad de gjort hittills - så kanske insatsen inte varit lysande.

Milt sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Men ryssarna har saken i sin hand och de som lider förluster är kvantitativt Ukraina.

Alla förlustsiffror jag sett hittills, förutom de officiella ryska, pekar på att ryska förluster i materiel och manskap är större än de ukrainska.

Har du andra siffror att delge, gör gärna det.
Citera
2022-06-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Dom fungerar helt perfekt då det inte förekommer några regelrätta pansarkrig i ukraina.

Så här säger Colonel Markus Reisner of the Austrian Armed Forces . You may think t62 is an old tank but in the fight in donbass its a perfect tank.

13,00 in i videon förklarar han varför t62an är en perfekt tank för donbas
https://www.youtube.com/watch?v=RpC1kXhW2Lw

Men t72an är bättre på alla sätt och vis. Även t80 är bättre. Varför skickas inte fler t72 istället? Det där va inget svar på min fråga
Citera
2022-06-16, 12:18
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jamen, ingen påstår att Ukraina ännu fått möjlighet att leva upp till sin fulla potential. De har haft en skakig väg sedan friheten från Sovjet. På senare år har dock folket där flera gånger visat sig orädda och fast beslutna att ta sitt land till en bättre framtid. De har gjort uppror mot makten genom månadslånga demonstrationer (Majdan) och de kämpar nu med glöd mot den ryska invasionen.

Om jag ska gissa hur Ukraina tänker: När de kollar runt i omvärlden på länder som verkar vara på väg åt rätt håll kanske de sett att USA:s allra fattigaste nästan-delstat, Puerto Rico, ligger långt framför moder Russia i BNP per capita. Därav har väl Ukraina dragit slutsatsen att när världens största land (Ryssland) med enorma naturtillgångar, inte lyckas göra mer med de grundförutsättningar de har, ja då vill man nog undvika att hamna i sådan efterblivenhet. Samt att Rysslands ledare, dåren i Kreml, är allmänt opålitlig och galen vilket gör att valet blir ännu lättare.

Vi ska inte glömma det faktum att rysk BNP per capita är gravt uppblåst av deras olje och gasförsäljning, och knappast kommer folket tillgodo.

Ryssland är, sett överlag, ett väldigt fattigt och eftersatt land.

Det är samma problem som Norge har i välfärds och inkomstligan, där lönerna generellt är bättre än i Sverige, exempelvis, men oftast inte är så otroligt mycket högre när oljesektorn räknas bort. oljesektorn drar upp medellönerna rätt rejält i Norge, samt BNP per capita. Skillnaden mellan Norge och Ryssland torde väl vara att större del av oljeinkomsterna kommer folket tillgodo än i Ryssland, där pengarna hamnar i några få rika människors offshorekonton...

Runt 40% av barnfamiljer i Ryssland hade inte rinnande vatten inomhus 2019...
Citera
2022-06-16, 12:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Enligt denna youtube-kanal så är de i Kiev för att be/övertala Zelensky få slut på kriger - ge upp. Från tid-kod ca 7:55.

Mycket informativ kanal.

Den är pro-ukransk.
https://www.youtube.com/watch?v=O8PJIrEDL9M
Eller inte.
https://twitter.com/PedderSophie/status/1537336753480146945

Vi får se vad mötet innebär.

Även Putin har ju något "intressant" att säga imorgon.
Citera
2022-06-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Nope, finns intresse läs på. Jag anar att USA har missilerna med i sina Natokalkyler.

Skriv så att det går att förstå. Vad då USA har missilerna i sina natokalkyler?
Citera
2022-06-16, 12:25
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Jaha så du menar alltså på allvar att en "lånebubbla" ekonomi skall räknas som bra ?
Du får nog ta och läsa på om realekonomi kontra våran Wall Street ekonomi..
Ok, har gjort det. Det verkar som att väst "wall street ekonomi" har gett innovation, hög levnadsstandard och materiell frihet.
Det verkar som rysslands "realekonomi" har gjort ryssar fattiga, dålig levnadsstandard, ingen frihet och ett väldigt osanitärt leverne.
Jo, och gangsterism och hejdlös korruption.

Vad var din poäng egentligen? Att väst gör rätt och ryssland fel? Jojo, de flesta är överens om detta.

Mvh
Citera
2022-06-16, 12:25
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Absolut. Man mår mycket bättre på Malta än i Kalinin...

Det tvivlar jag inte på, men även som Ukraina-supporter får jag ge det att Ryssland är mäktigare militärt än vad Malta är. Det är därför jag vänder mig emot Ryssens argument att BNP/C är representativt för om Ukraina är ett "sämre" land än Ryssland eller inte.
Citera
2022-06-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Skriv så att det går att förstå. Vad då USA har missilerna i sina natokalkyler?

Kriget handlar till stor del om Natos utplacering av sina strategiska missiler så självklart tar Nato hänsyn till Rysslands kapacitet och kalkylerar vid olika scenarior.
Citera
2022-06-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Precis vi mår gott i väst. Vi äter bra, bor bra, reser fritt, får säga och tycka vad vi vill utan att få 15 år i fängelse. Och ja, man får vara bög också om man har den läggningen. Även det utan att bli misshandlad av ultranationalister.
Men ni är stolta över en missil

Det är oerhört talande för det ryska synsättet som bygger på miltärvurmande fascism. Deras parader framstår som groteska och deras syn på inbillad svaghet är den hos en mobbare som ständigt är på jakt efter nya offer.
Citera
2022-06-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Det tvivlar jag inte på, men även som Ukraina-supporter får jag ge det att Ryssland är mäktigare militärt än vad Malta är. Det är därför jag vänder mig emot Ryssens argument att BNP/C är representativt för om Ukraina är ett "sämre" land än Ryssland eller inte.

Självklart är Ryssland militärt starkare än Malta.
Men det lär inte glädja Ivan vid sitt rangliga köksbord där vodkaflaskan vinglar.
Styrka i en nation är inte endast militära muskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in