2022-06-16, 11:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det är precis det jag menar. Dina aktier kan bli beslagtagna. Fogden går till Avanza och hämtar dem. Enda sättet de kan ta dina btc är om du ger dem dina nycklar.
https://xkcd.com/538/
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin ger värdet till ekvationen som löser dilemmat. Finns det inget värde så kan du inte lösa dilemmat. Blockkjedjan i sig är inte värt något. Den kan alla tanka ner helt gratis.

Visst, du kan kopiera konceptet och kalla token för Bitcoin2 eller Kebabbcoin. Men då måste du först vinna över nätverkseffekten som Bitcoin fått genom att vara first mover på detta område. Många har försökt och alla har misslyckats. Försöken att kapa Bitcoin slutade någon gång 2018, och alternativa krypton har sedan dess försökt lösa andra problem istället.

Det är helt uppenbart att du fortfarande inte förstår Bitcoin. Men jag fortsätter skola dig, för jag vet av erfarenhet att andra som läser uppskattar att få sådant här förklarat för sig.

Jo det finns en garanti som beskrivs genom hur Bitcoin löser Bysantinska generalernas dilemma. Förstår man detta så förstår man garantin.

Problemet, dilemmat, myntades långt innan internet var ett faktum och beskriver ett problem kring "trust" när det handlar om transaktioner. Ju mer värde som är upphängt på transaktionen som görs, desto viktigare är det med trust på att transaktionen också blir gjord.

I penningpolitik är det A och O för att undvika double spend problem, som inte ska få ske.

Det här med Byzantine fault är en av de vanliga buzzwords som folk slänger omkring sig för att sälja in bitcoin (alternativt blockchain) till tekniskt okunniga, men som inga akademiker tar seriöst.
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det är precis det jag menar. Dina aktier kan bli beslagtagna. Fogden går till Avanza och hämtar dem. Enda sättet de kan ta dina btc är om du ger dem dina nycklar.
Skillnaden mellan oss är att fogden inte jaga mig och att det inte ens är en parameter. Men då förstår jag varför du har BTC. Och du vill rimligen inte heller reglera den, så den blir aldrig aktuell för mig.
2022-06-16, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det finns inga kraschade valutor. Bara kraschade krypto. Googla delusional.

Så att dollarn som du förespråkar är så bra förlorat 98% av sitt värde på 100 år är inte en kraschande valuta? Vilken värld lever du i egentligen?
2022-06-16, 11:13
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Dollarn har förlorat 98% av sitt värde sista 100 åren. Bra argument
BTC har förlorat 70% av sitt värde sista halvåret?
2022-06-16, 11:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad är problemet med det?
Vad kring miningen omöjlig att Bitcoin inte skulle kunna vara värd 1 miljon dollar?
Det var ju precis det jag förklarade
2022-06-16, 11:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det här med Byzantine fault är en av de vanliga buzzwords som folk slänger omkring sig för att sälja in bitcoin (alternativt blockchain) till tekniskt okunniga, men som inga akademiker tar seriöst.
Det här är alltså vart du lägger nivån nu...
2022-06-16, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Då kan du ju börja med att lära dig historia innan du kommer in i den här tråden som en historiskt analfabetisk ångvält. Grekland konfiskerade t ex alla medborgares tillgångar över ett visst värde för inte så länge sedan (som Leaston mycket riktigt påpekar). En stat kan konfiskera allt du har på en bank el en börs men har du BTC i din egen plånbok med egna nycklar så går du säker från sådant.

Citat:
Grekland har gått i konkurs 4 gånger och jag bor i Sverige?

Vi diskuterade aktier och du diskuterar kontanter?

Lögn. Grekland har inte gått i konkurs. Grekland har däremot konfiskerat alla sina medborgares tillgångar över ett visst värde.

Lögn. Jag diskuterar tillgångar (inte isolerat kontanter). Kontanter, aktier, Bitcoin är tillgångar.

Igen. BTC på egen plånbok med egna nycklar är det enda som är säkert från statlig konfiskering
2022-06-16, 11:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det spelar ingen roll hur gammal du är. Du borde växa upp.

Fin SVT-artikel. Är det där du brukar inhämta viktig information? Länder kan inte gå i konkurs. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Statsbankrutt
Du har aldrig sett den sidan du länkar förut, Mr google.

Om du googlar på "greece defaulted" så finns det massor sidor där du kan läsa på och lära dig mer. jag tar den första:
Citat:
https://www.thejournal.ie/interesting-facts-greece-economy-2181313-Jun2015/
In the modern era, Greece has defaulted a grand total of five times — which is only half as many times as the default leaders, Venezuela and Ecuador, have.
2022-06-16, 11:17
Avslutad
Citat:
Ännu en inlägg där dina drömmar slår historiska fakta.

Men är du dum? Ungefär som att säga att ingen äter pizza för det är en på bordet som ingen ätit ÄN. Du har helt tappat det.
2022-06-16, 11:18
Avslutad
Citat:
Man kan inte köpa något som saknar basvärde på dippen. Den som köpte terra luna efter att den dippat 98% förlorade 99.98% till.

Precis som den som köpte dollar för 100 år sen.
2022-06-16, 11:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var ju precis det jag förklarade
Att block rewarden halveras?

Du är medveten om att miningen är tänkt att drivas av transaktionsavgifterna va? Blockrewards var bara ett (genialiskt) sätt att ge ett incitament för miners att överhuvdtaget börja mine:a, så att blockkjedjan fungerade. En typ av "boot strap" för att få igång maskineriet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in