2022-06-16, 10:14
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Då ligger problemet i denna diskussion i att du är opåläst.

Massor av folk har förlorat pengar på att bankerna inte låtit dem komma åt sina pengar när dom velat.

Grekiska staten tog alla pengar över ett visst värde på allas konton i samband med deras kris.
More than 4.1 million taxpayers, equivalent to two-thirds of people with taxable income in Greece, are currently in arrears. And some 1.15 million have been subjected to asset seizures, mostly money docked directly from their bank accounts.
https://financialpost.com/pmn/business-pmn/greece-is-recovering-but-its-taxpayers-face-years-of-pain
Som sagt, Grekland har gått i konkurs 4 gånger på 100 år. Sverige och USA har aldrig gått i konkurs. Om jag bodde i Grekland eller Kina skulle jag vara mycket mer försiktig än här.
2022-06-16, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Låt oss vänta tills vi kommer dit. Under 1970-talet, när jag var liten, så hade USA och Sverige hög inflation och dålig utveckling på börserna. Under de senaste 14 åren så har börsen haft sin längsta och största uppgång någonsin, och räntorna har varit nära noll. Om vi nu får bestående inflation kring 10% så är en rimlig gissning att detta är negativt för företagens vinster och då kommer börsen att gå ner.

Men jag väntar på en ännu större dipp på börsen, så kan jag gå in, då har jag fått aktierna så billigt att jag kan ha dem i 5 år utan utveckling, om inflationen består.

Även bostäder gick ner i pris under inflationsåren så gissningsvis går bostäder också ner och man kan inte köp fastigheter. Guldpriset stod i princip stilla 1985-2000 så man kan inte heller köpa guld. Kanske dags att inrikta sig på att vinst-dagarna är över, ett tag. BTC hade ju varit underbart om det vore ett komplement som gick tvärt emot guld fastigheter aktier. Men ingenting tyder på det.

När valuta efter valuta kommer krascha kommer folk söka sig till något som inte kan tryckas upp i oändlighet och förlora allt sitt värde. Min gissning är att folk kommer hitta fram til bitcoin till slut och att det just nu råder brist på kunskap om bitcoins egenskaper som pengar och värdebevarare. Därför tror jag på bitcoin och allokerar en del av mitt sparande där som en försäkring.
2022-06-16, 10:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är det ens möjligt? Fundera på hur mycket brytning av nya bitcoins skulle kosta vid en sådan prisnivå, och om det finns elektronik och elektricitet för något sådant.
Exakt. All kärnkraft i världen skulle då plötsligt användas till mining. En spännande framtid.
2022-06-16, 10:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är det ens möjligt? Fundera på hur mycket brytning av nya bitcoins skulle kosta vid en sådan prisnivå, och om det finns elektronik och elektricitet för något sådant.
Berätta för mig? Ta hänsyn Moores Law och utvecklingen av grön energi och Bitcoins lämplighet att köra på just detta.

Citat:
Exakt. All kärnkraft i världen skulle då plötsligt användas till mining. En spännande framtid.
Wow, bara wow. Jag försöker vara saklig iaf.
2022-06-16, 10:19
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
När valuta efter valuta kommer krascha kommer folk söka sig till något som inte kan tryckas upp i oändlighet och förlora allt sitt värde. Min gissning är att folk kommer hitta fram til bitcoin till slut och att det just nu råder brist på kunskap om bitcoins egenskaper som pengar och värdebevarare. Därför tror jag på bitcoin och allokerar en del av mitt sparande där som en försäkring.
Det finns inga kraschade valutor. Bara kraschade krypto. Googla delusional.
2022-06-16, 10:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är inte sant, det finns inga kraschade valutor, ibland skriver man ner värdet med 1000 gånger i uselt skötta länder men aldrig i Sverige USA osv.

Däremot verkar det luta åt att all krypto kraschar. Att du då drar slutsatsen att hellre äga krypto än SEK är närmast löjeväckande.
Hittar du bara på vart efter som?
https://www.bitrawr.com/demonetized-currencies
2022-06-16, 10:21
Avslutad
Citat:
Du skrev inte vem som yttrade detta nonsens. SEK och USA och de flesta av världens valutor utom de som försvann vid Eurons införande har 100 år på nacken.

Googla lite själv du som kan historien. Självklart har dem valutorna vi har nu inte försvunnit, ÄN.
2022-06-16, 10:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Hittar du bara på vart efter som?
https://www.bitrawr.com/demonetized-currencies
Lustigkurre. Synd att du inte läste listan. En lista med Sovjet-rubel och Italienska liran som blev Euro + 588 identiska exempel.

Jag kollade upp EN enda, "Bulgarian Heavy Lev" som påstås ha försvunnit 1999 pga hyperinflation. Men den finns inte, kommer upp 0 träff utom listan om jag googlar. Alltså en fake-lista.
Senast redigerad av Barents 2022-06-16 kl. 10:36.
2022-06-16, 10:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Lustigkurre. En lista med Sovjet-rubel och Italienska liran som blev Euro.
Och 590+ andra...
2022-06-16, 10:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Bitcoin är för mig ponzi hur jag än försöker ha den rätta tron.
Det handlar om att vara insatt, känner du att du är det? Förstår du Byzantinska Generalernas dilemm, varför detta är A och O när det kommer till värdetransaktioner, och hur Bitcoin löser detta utan att göra sig beroende av 3:e part?

Är man inte insatt så är det fullt förståligt att man inte är investerad. Däremot är det full oförståeligt att vara emot Bitcoin som många ändå är.
Det är ok att säga "jag vet inte om Bitcoin funkar eller inte, för jag är inte insatt, och därför är jag inte heller investerad".
Senast redigerad av Leaston 2022-06-16 kl. 10:34.
2022-06-16, 10:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det handlar om att vara insatt, känner du att du är det? Förstår du Byzantinska Generalernas dilemm, varför detta är A och O när det kommer till värdetransaktioner, och hur Bitcoin löser detta utan att göra sig beroende av 3:e part?

Bitcoin löser inte det.
2022-06-16, 10:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Bitcoin löser inte det.
Jo, den löser det genom att göra eventuellt bad actor till en större förlorare än hen kan vinna på att vara en bad actor, kort sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in