2022-06-15, 15:52
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om jag fattat det rätt tror inte judarna på något liv efter detta, så vad är det då för mening med denna religion?
Går inte all religion ut på att lova något bättre på hinsidan? Eller tror de på någon uppståndelse?
Judarna är islams uppkomst. De håller fast vid kukskinnomskärelse och matritualer som är befängda.
Citera
2022-06-15, 22:16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om jag fattat det rätt tror inte judarna på något liv efter detta, så vad är det då för mening med denna religion?
Går inte all religion ut på att lova något bättre på hinsidan? Eller tror de på någon uppståndelse?

Judar tror på ett liv efter döden men den Hebreiska bibeln, den ursprungliga eviga bibeln som kristna kallar för gamla testamentet, säger extremt lite om livet efter döden.

Det viktiga i gamla testamentet är att Gud gav Israels folk regler att leva efter (när Gud talade på Sinai berg), hur de ska leva här i detta liv.

Gamla testamentet handlar om vilka regler som Judar ska leva efter, inte om vad de ska tro händer efter döden.
Citera
2022-06-15, 22:21
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Judar tror på ett liv efter döden men den Hebreiska bibeln, den ursprungliga eviga bibeln som kristna kallar för gamla testamentet, säger extremt lite om livet efter döden.

Det viktiga i gamla testamentet är att Gud gav Israels folk regler att leva efter (när Gud talade på Sinai berg), hur de ska leva här i detta liv.

Gamla testamentet handlar om vilka regler som Judar ska leva efter, inte om vad de ska tro händer efter döden.
Det viktiga i Gamla Testamentet är Guds avsky mot de ogudaktiga (sedermera kända som judar).

Guds följe lystrar till Jesus Kristus.
Citera
2022-06-15, 22:55
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Det viktiga i Gamla Testamentet är Guds avsky mot de ogudaktiga (sedermera kända som judar).
Gud talade till Abraham, Israels och de semitiska folkens anfader:

"Jag skall upprätthålla mitt förbund, förbundet mellan mig och dig och dina ättlingar i släktled efter släktled, ett evigt förbund: jag skall vara din Gud och dina ättlingars Gud. Jag skall ge dig och dina ättlingar det land där du nu bor som främling, hela Kanaan, som egendom för all framtid. Och jag skall vara deras Gud.«Vidare sade Gud till Abraham: »Du å din sida skall hålla mitt förbund, du och dina ättlingar i släktled efter släktled. Förbundet mellan mig och er och dina ättlingar skall ni hålla på detta sätt: ni skall låta omskära alla av manligt kön. Ni skall skära bort förhuden, och detta skall vara tecknet på förbundet mellan mig och er."
1 Mosebok 17

Jag älskar Judendomen och Israels folk men är tacksam att jag inte behöver skära bort förhuden.
Citera
2022-06-15, 23:57
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags

Guds följe lystrar till Jesus Kristus.
Alltså kära nån låt folk vara. Vi visste inte allt när vi föddes. Det finns folk som för en kamp för livet. Lev och låt leva. Måste vara försiktig när man ska hjälpa människor till Jesus så det inte blir bakslag med resultat att människan lider onödigt mycket.

Jag är alfa och omega,*början och slutet på allting", säger Herren Gud, han som finns till, alltid har funnits och alltid kommer att finnas, och är den som har all makt.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-06-16 kl. 00:02.
Citera
2022-06-16, 00:15
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Gud talade till Abraham, Israels och de semitiska folkens anfader:

"Jag skall upprätthålla mitt förbund, förbundet mellan mig och dig och dina ättlingar i släktled efter släktled, ett evigt förbund: jag skall vara din Gud och dina ättlingars Gud. Jag skall ge dig och dina ättlingar det land där du nu bor som främling, hela Kanaan, som egendom för all framtid. Och jag skall vara deras Gud.«Vidare sade Gud till Abraham: »Du å din sida skall hålla mitt förbund, du och dina ättlingar i släktled efter släktled. Förbundet mellan mig och er och dina ättlingar skall ni hålla på detta sätt: ni skall låta omskära alla av manligt kön. Ni skall skära bort förhuden, och detta skall vara tecknet på förbundet mellan mig och er."
1 Mosebok 17

Jag älskar Judendomen och Israels folk men är tacksam att jag inte behöver skära bort förhuden.
Man's gotta do what he has to do. Detta är särskilt utvalda och utmärkta människor i en klass för sig. Lättare att känna sig och vara helig då kanske när man är märkt på olika vis. Kulturen är viktig och den finns till av livsviktig anledning matregler likaså.
Så man får vara och verka heligt ren och rättfärdiga tillsammans bredvid de hednakristna.
Citera
2022-06-16, 09:15
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Man's gotta do what he has to do. Detta är särskilt utvalda och utmärkta människor i en klass för sig. Lättare att känna sig och vara helig då kanske när man är märkt på olika vis. Kulturen är viktig och den finns till av livsviktig anledning matregler likaså.
Så man får vara och verka heligt ren och rättfärdiga tillsammans bredvid de hednakristna.
Inte tillsammans alls. Omskärelse till köttet hjälper intet utan att man tror på Kristus. Den som förnekar Kristus är ett djävulens barn om än omskuren till köttet. Rabbinsk judendom leder människor till helvetet.
Citera
2022-06-16, 09:32
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Inte tillsammans alls. Omskärelse till köttet hjälper intet utan att man tror på Kristus. Den som förnekar Kristus är ett djävulens barn om än omskuren till köttet. Rabbinsk judendom leder människor till helvetet.
Tron på Gud är viktigast. Det finns flera vägar till Rom och ja. Sanningen skall befria till slut..
Den kan ha flera namn men vi är samma Sanningen och kärleken är ju 1 men kan anta olika skepnader med likadan verksamhet.
Lärjungaskapet är det enda som mättar och nej du kan inte ljuga dig till himlen. Så lev så länge du lever. Det är gott. Gör som du vill, Jude.
Citera
2022-06-16, 09:46
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Tron på Gud är viktigast. Det finns flera vägar till Rom och ja. Sanningen skall befria till slut..
Den kan ha flera namn men vi är samma Sanningen och kärleken är ju 1 men kan anta olika skepnader med likadan verksamhet.
Lärjungaskapet är det enda som mättar och nej du kan inte ljuga dig till himlen. Så lev så länge du lever. Det är gott. Gör som du vill, Jude.
Du ljuger just nu. Det finns bara EN väg till Gud. Omvänd dig och tro evangelium.
Citera
2022-06-16, 10:23
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Du ljuger just nu. Det finns bara EN väg till Gud. Omvänd dig och tro evangelium.
Jag är i tro. Det räcker..
Där möts vi som människor. Där finns inte kristen jude eller mormon
, Ingen är förmer. Vi litar till Livet. Gud..
Tack för hjälpen Koran och Bibel. Heliga skrifter.. Goda män. Det är gott. Vi hjälps åt.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-06-16 kl. 10:28.
Citera
2022-06-16, 23:27
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Bibeln säger att Gud gav Israels folk buden på Sinai, därför håller deras religiösa ättlingar buden fortfarande.

Buden existerar och efterlevs för att de är givna av Gud, inte för att människor ville skapa en social gemenskap.
Citera
2022-06-17, 07:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag är i tro. Det räcker..
Där möts vi som människor. Där finns inte kristen jude eller mormon
, Ingen är förmer. Vi litar till Livet. Gud..
Tack för hjälpen Koran och Bibel. Heliga skrifter.. Goda män. Det är gott. Vi hjälps åt.
Det handlar inte om människors vilja och tyckanden här. Det handlar om vad Gud säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in