• 1
  • 2
2022-06-15, 23:55
Medlem
populopiduss avatar
Jag har under många, många år lidit av ångestrelaterade problem (GAD, OCD etc) samt depressioner. Även missbrukat narkotiska preparat jag fått via vården (ångestdämpande och sömntabletter). Slutade till slut med all medicin som bara fick mig att må sämre, och bestämde mig för att möta alla mina demoner istället vilket jag gjorde.

Detta ledde till ett fantastiskt mående, som att vakna upp ur en dvala. Mina vänner och föräldrar sa att jag var som en ny person. Plötsligt var jag den mest positiva personen i mina kretsar och alla ville umgås med mig då jag spred good vibes. Livet började leka, bra jobb, ny tjej, tog upp mina hobbies igen osv.

Men så tog det slut med tjejen för 10 månader sen och i samband med det gick jag ner mig totalt. Det var som ett tungt täcke drogs över huvudet på mig, totalt oproportionerligt med uppbrottet som egentligen inte var så farligt (dock det tredje i streck på 5 år). Sedan dess har jag gått omkring med en tung energi i kroppen som rör sig från hjärtat/bröstet, upp i halsen (kliar/sticker) och upp i huvudet så att jag blir yr och får stark tinnitus.

När det är som starkast förlorar jag all energi och blir mer eller mindre sängliggande. Jag blir EXTREMT bitter och arg och hatisk (mest mot mig själv) och stöter bort alla människor. Jag går in i rädslebaserade tankar och ser livet otroligt mörkt. Det är dock ingen depression för jag är medveten om detta och kan relativt enkelt vända det genom positivt tänkande och framför allt träning. Men det kryper tillbaka igen och tar över mig mer och mer.

Det är som en dense/tung energi alltså, som rör sig i kroppen och när det är i ansiktet/huvudet blir min näsa täppt samt som sagt hög tinnitus på en nivå att jag får svårt att höra vad folk säger. När det sitter i halsen kan jag få svårt för att prata och får harkla mig. Ibland när det är i halsen är det som att jag blir depersonlifierad och det blir som att jag hör min egen röst utifrån. Mycket märkligt.

Jag har varit hos läkare flera gånger och dom har inte hittat något. Varit hos psykolog som bara tjatade om att jag måste börja med ADHD-medicinen igen. Grejen är att jag kan dölja det jävligt bra. Har ett högavlönat chefsjobb med personalansvar och ingen som vet om hur jag mår. Vissa dagar har det varit svårare att dölja än andra, men jag har hittills lyckats.

Det är dock förbannat jobbigt och jag vet inte hur jag ska bli av med det. Dom gångerna då jag tillfälligt får bort det mår jag SKITBRA, vilket jag egentligen har all anledning att göra med mitt jobb och situation i allmänhet. Men dagen efter är det tillbaka. Ska göra en brainscanning snart för att utesluta tumör i hjärnan, men har svårt att tänka mig att det är det.

Någon som har något förslag på vad det kan vara?
Citera
2022-06-16, 00:03
Medlem
Treantprotectors avatar
låter som en kris
Citera
2022-06-16, 00:19
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Jag har under många, många år lidit av ångestrelaterade problem (GAD, OCD etc) samt depressioner. Även missbrukat narkotiska preparat jag fått via vården (ångestdämpande och sömntabletter). Slutade till slut med all medicin som bara fick mig att må sämre, och bestämde mig för att möta alla mina demoner istället vilket jag gjorde.

Detta ledde till ett fantastiskt mående, som att vakna upp ur en dvala. Mina vänner och föräldrar sa att jag var som en ny person. Plötsligt var jag den mest positiva personen i mina kretsar och alla ville umgås med mig då jag spred good vibes. Livet började leka, bra jobb, ny tjej, tog upp mina hobbies igen osv.

Men så tog det slut med tjejen för 10 månader sen och i samband med det gick jag ner mig totalt. Det var som ett tungt täcke drogs över huvudet på mig, totalt oproportionerligt med uppbrottet som egentligen inte var så farligt (dock det tredje i streck på 5 år). Sedan dess har jag gått omkring med en tung energi i kroppen som rör sig från hjärtat/bröstet, upp i halsen (kliar/sticker) och upp i huvudet så att jag blir yr och får stark tinnitus.

När det är som starkast förlorar jag all energi och blir mer eller mindre sängliggande. Jag blir EXTREMT bitter och arg och hatisk (mest mot mig själv) och stöter bort alla människor. Jag går in i rädslebaserade tankar och ser livet otroligt mörkt. Det är dock ingen depression för jag är medveten om detta och kan relativt enkelt vända det genom positivt tänkande och framför allt träning. Men det kryper tillbaka igen och tar över mig mer och mer.

Det är som en dense/tung energi alltså, som rör sig i kroppen och när det är i ansiktet/huvudet blir min näsa täppt samt som sagt hög tinnitus på en nivå att jag får svårt att höra vad folk säger. När det sitter i halsen kan jag få svårt för att prata och får harkla mig. Ibland när det är i halsen är det som att jag blir depersonlifierad och det blir som att jag hör min egen röst utifrån. Mycket märkligt.

Jag har varit hos läkare flera gånger och dom har inte hittat något. Varit hos psykolog som bara tjatade om att jag måste börja med ADHD-medicinen igen. Grejen är att jag kan dölja det jävligt bra. Har ett högavlönat chefsjobb med personalansvar och ingen som vet om hur jag mår. Vissa dagar har det varit svårare att dölja än andra, men jag har hittills lyckats.

Det är dock förbannat jobbigt och jag vet inte hur jag ska bli av med det. Dom gångerna då jag tillfälligt får bort det mår jag SKITBRA, vilket jag egentligen har all anledning att göra med mitt jobb och situation i allmänhet. Men dagen efter är det tillbaka. Ska göra en brainscanning snart för att utesluta tumör i hjärnan, men har svårt att tänka mig att det är det.

Hej

Prova att hjälpa en ny människa varje dag med något litet och enkelt

Hoppas det funkar

Lycka till nu
Citera
2022-06-16, 00:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Tråkig historia, lider med dig.
Befintlig ångest med begynnande depp kanske kan vara en deldiagnos?
Min story:
Tjejen gjorde slut och det kom som en blixt från en molnfri himmel.
Jag kunde prata affärer men tittade mest tomt framför mig och var ofta inte riktigt med i samtalet.
Det tog tag i mig hela dagarna och jag försökte arbeta mer och hårdare för att förtränga tankarna.
resultatet blev
- Paroxysmal supraventrikulär takykardi - hastigt påkomna hjärtrusningar
- ojämn puls
- hjärtinfarktsymptom
- stel i nacken
- lock för öronen
- tunnelseende (vid bilkörning bla även om det var på raksträckan mellan Västerås och Enköping)
- känsla av att vara allvarligt sjuk
------------------------------------------------------
jag hävde det genom att
1. ta medicin
2. gå i samtalsterapi
3. börja träffa folk privat igen och hitta ny kärlek efter ett år drygt.
4. dricka mer sällan
-------------------------------------------------------
har haft en del helvetiska perioder när livet varit nattsvart och min erfarenhet är att det finns goda chanser att det vänder.
Du verkar ha koll på grejerna och jag känner inte dig så du får ursäkta om jag pekpinnar dig, men mitt råd är trots det att böja på nacken, vara lite mindre kritisk och begöra hjälp från de som har mångårig utbildning och erfarenhet.
Det var i alla fall det som hjälpte mig.
Citera
2022-06-16, 00:36
Medlem
Du behöver möta dina demoner igen.
Citera
2022-06-16, 01:03
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firekeeper
Du behöver möta dina demoner igen.

Jag försöker men hittar inte till vad det är jag måste möta längre.
Citera
2022-06-16, 01:34
Medlem
Jag är något förvånat att du, som ändå måste ha en fungerande hjärna för att jobba som chef, tror att något på Flashback kan göra det din psykiatriker och psykolog har misslyckats med.

Hitta en kompetent psykolog med bakgrund i klinisk psykologi som jobbar privat. Är man högfungerande enligt psykiatrin (dvs du jobbar, har utbildning, betalar räkningar) och har problem som inte är uppenbara så kommer psykiatrin aldrig prioritera deras resurser för att hjälpa dig, och kommer förmodligen enbart erbjuda behandlingar som syftar på att reducera dina symptomer istället för att komma åt orsaken.

Sen ska du och din psykolog jobba tillsammans för att skapa en klinisk formulering. Man måste ha en rad saker rätt, framförallt en välkonstruerad anamnes (sök på psychiatric history) för att det ska finnas förutsättningarna för en korrekt diagnos.

Förövrigt, eftersom du har varit hos en psykolog tidigare kan du gå in i din journal på 1177.se och leta fram anteckningarna från ditt introduktionssamtal. Din psykolog ska ha sammanfattat din sjukdomsbild, och det kommer till nytta om du vill ha bättre spekulationer.

Min egna amatörgissning är att du är bipolär, iom att du beskriver att du periodvis mår oerhört bra och dåligt.
Citera
2022-06-16, 03:00
Medlem
Allt obehag du känner är det i samband med att du tänker på ditt ex?
Av din text att döma var det iaf den utlösande faktorn för dom besvär du upplever nu.
Citera
2022-06-16, 03:22
Medlem
Citat:
Jag försöker men hittar inte till vad det är jag måste möta längre.
Hitta det!!!! Käka lite svamp om du verkligen inte hittar nånting
Citera
2022-06-16, 05:47
Bannlyst
Dina kognitiva funktioner i hjärnan är dåliga.
Typiskt exempel att du blir irriterad.

Kognitiv belastning helt enkelt
Citera
2022-06-16, 06:18
Medlem
Jobbigt du har det. Håller med ovanstående om att du måste söka hjälp av privat psykolog som går till botten med detta. Det ligger dig i fatet att du är högfungerande utåt, men å andra sidan har du bättre råd än de flesta att investera i dig själv.

Skulle gissa att du tvingats bli stark och klara dig själv sedan tidig ålder? Dölja dina känslor och bita ihop?

Troligen har du inte bara EN diagnos. Väldigt vanligt att man har en kombination av flera och många diagnoser har överlappande symtom.

ADHD låter troligt, då du har så starka känsloutbrott och -kaos - samtidigt som du kan fokusera på ett krävande jobb. Men med tanke på dina neurotiska besvär (panik/ångest, OCD), dissociation, känslomässiga instabilitet och starka separationsångest samt beroendeproblematik, skulle det kunna handla om Emotionellt Instabilt Personlighetssyndrom (EIPS). Eller borderline som det oftast kallas. Och JA, även män kan ha detta - även om man tenderar att hellre diagnosticera män med ADHD eller narcissistisk personlighetsstörning. Finns många varianter och grader.

Bipolär/unipolär är också en kandidat, i vart fall drabbas du ju uppenbarligen av depressioner. Här är frågan om du under dina bra perioder är normalt positiv och driven, eller rentav manisk?

Lycka till!
Senast redigerad av RabiatBitch 2022-06-16 kl. 06:29.
Citera
2022-06-16, 06:35
Medlem
gigantiskmegakuks avatar
Citat:

Du bär på ilska och du behöver komma till insikt gällande vad det är som får dig att känna dig hotad samt vidta adekvata åtgärder för att skydda dig själv och dina intressen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in