2022-06-16, 01:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Rent metaforiskt: om gästen är din hyresvärd och du inte betalt hyran så blir det förstås problem...
Kremls megafoner kan inte skriva mer än ett par inlägg utan att avslöja sig. Lite krokodiltårar om stupade ukrainska soldater, välvilliga råd till Ukraina att de borde ge upp och von-oben-påståenden om att de inte ”förstår skälen till att de slåss” kan bara dölja den nakna råa sanningen så länge: Det är den starkes rätt som gäller. Ryssland kan ta vad de vill ha.

Men seriöst: vilken j-a hyra svamlar du om? Ryssland har stött separatister i Donetsk sedan 2014 och olagligt annekterat Krim. Vem är det då som skall ”betala hyra”?
Citera
2022-06-16, 01:08
Medlem
raskenss avatar
Det rör på sig lite iaf. Mera ammo på väg in och tungt artilleri !

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1537142221954220032?t=puu-PKy3B-5T8B-MOtfuQQ&s=19
Citera
2022-06-16, 01:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Macron säger att Ukraina måste förhandla med Ryssland för att få slut på kriget.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/macron-ukraina-kommer-beh%C3%B6va-prata-med-ryssland/ar-AAYu4ts?ocid=msedgntp&cvid=ab8dcdd239fd48c2ae21c42 249a3fbed

Att förhandla med Putin är otroligt svårt. Putin kommer garanterat ställa krav på att Ukraina måste banta ned sin armé och Ukraina får inte gå med NATO.

Tycker Macron gör ett svagt uttalande när han säger att Ukraina måste förhandla med Ryssland, typ som han har gett upp.

Visst, Ryssland kommer ta Donbass...men Ukraina kan se till så dom får ökade militära resurser också och gå med i NATO.
Citera
2022-06-16, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1537142221954220032?t=puu-PKy3B-5T8B-MOtfuQQ&s=19

Så du tycker att det går bra för Ukraina nu?

Jag tror att allt fortsätter på samma sätt som det gjort hela tiden. Att Ryssland lugnt och metodiskt tar de oimråden i östra Ukraina som de vill besitta.
Citera
2022-06-16, 01:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
USA och UK samarbetar nu med Australien för att kunna sjösätta fler kärnvapenbestyckade ubåtar i Stilla Havet. De ska utgå från hamnar i Australien. Jag trodde det var allmänt känt?!

https://www.express.co.uk/news/science/1623588/rolls-royce-engine-aukus-nuclear-submarine-deal-brexit-news-defence/amp
Det är som att debattera med ett litet barn som just lärt sig läsa, eller ett fyllo. Det står ”nuclear submarines”, dvs atomdrivna inte bestyckade med kärnvapen. Vilket är helt självklart eftersom Australien inte har några sådana
(https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_states_with_nuclear_weapons).

Allt eftersom blir det mer förståeligt hur du kan ha så vrickade ideer. Du kan inte läsa en text och förstå vad som står där. Du ser några ord du känner igen, och sedan tar fantasin över. Underhållande och lite skrämmande på samma gång.
Citera
2022-06-16, 01:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Hoppas på en bekräftelse utav detta :

Ukraine will also receive ten MLRS launchers from different NATO countries with an ammunition load of 100 missiles per combat vehicle.

Finns inte så många NATO-operatörer utav MLRS, så det kan vara ett medvetet ljug. Men kanske Tyskland har vaknat och önskar att skänka dessa anonymt.., för att slippa att gas-kranen ifrån öst inte stryps mera..
Citera
2022-06-16, 01:23
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Macron säger att Ukraina måste förhandla med Ryssland för att få slut på kriget.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/macron-ukraina-kommer-beh%C3%B6va-prata-med-ryssland/ar-AAYu4ts?ocid=msedgntp&cvid=ab8dcdd239fd48c2ae21c42 249a3fbed

Att förhandla med Putin är otroligt svårt. Putin kommer garanterat ställa krav på att Ukraina måste banta ned sin armé och Ukraina får inte gå med NATO.

Tycker Macron gör ett svagt uttalande när han säger att Ukraina måste förhandla med Ryssland, typ som han har gett upp.

Visst, Ryssland kommer ta Donbass...men Ukraina kan se till så dom får ökade militära resurser också och gå med i NATO.

Det enda positiva från globalist-makaronen på länge. Han är väl strykrädd.
Citera
2022-06-16, 01:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Rysktalande delar av östra Ukraina bör bli självständiga republiker. Alla tjänar på detta på sikt. Utom USA/NATO som upplever att de får brallorna neddragna efter sina delvis lyckade kuppförsök i Ukraina. Avträd Donbass. Trygghet och tradition som man brukar säga i Sverige...
Det är en åsikt som du delar med Kreml. Alla har rätt till en åsikt, men inte att genomdriva den med våld i strid med både folkrätten och ingångna avtal med landet man angriper.

Och givetvis har det du skriver ingen koppling till din lika befängda som avslöjande metafor om att Ryssland (!) skulle ha hyra att driva in av landet de ockuperar.
Citera
2022-06-16, 01:25
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är som att debattera med ett litet barn som just lärt sig läsa, eller ett fyllo. Det står ”nuclear submarines”, dvs atomdrivna inte bestyckade med kärnvapen. Vilket är helt självklart eftersom Australien inte har några sådana
(https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_states_with_nuclear_weapons).

Allt eftersom blir det mer förståeligt hur du kan ha så vrickade ideer. Du kan inte läsa en text och förstå vad som står där. Du ser några ord du känner igen, och sedan tar fantasin över. Underhållande och lite skrämmande på samma gång.

Fast du slår - tragiskt nog - huvudet på spiken här! RyZZarna är dessvärre inte smartare än så. Det är därför vi har ett nytt meningslöst krig. I Europa.
Idag. 2022.

Citera
2022-06-16, 01:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det enda positiva från globalist-makaronen på länge. Han är väl strykrädd.

Snarare negativt.

Om Ryssland fortsätter detta krig och kanske ger sig på andra stater t.ex. Finland. Så kommer jag fråga dig om du stödjer ditt broderfolk eller inte.

Du kanske är en sådan psykopat som tycker att Ryssland ska få göra som de vill?
För det verkar som att många pro-Putins här inne anser att det är bra om Ryssland får bomba lite här och där, men det är fel att USA bombar lite här och där.

Dubbla måttstockar och PK-hyckleri från er sida.
Citera
2022-06-16, 01:29
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Inte NATO som allians självklart, men USA har gjort det och lär väl fortsätta med.
Vem styr i NATO?
Frankrike har alltsedan De Gaulle ifrågasatt USAs makt över Europa och det finns fortfarande en stark politisk strömning mot att bygga en europeisk försvarsallians utan USA.
UK å sin sida lutar starkt åt Washington av historiska skäl.
Spanien drömmer fortfarande om Sydamerika.
Tyskland och Italien förlorarna i WW2 är ambivalenta.
Polen och Litauen hatar Ryssland (och Tyskland?) av historiska skäl.
Europa är om man skrapar på ytan inte särskilt enat tyvärr. Därför har man låtit USA få fria tyglar.

För vi har levt i en för bra värld.
Men skulle Ryssland ge sig på ett NATO land så ändras nog allt till mer enat än vad det är idag. Nog för jag tycker Europa är något mer enat än innan kriget.

Övrigt så har du fel om din analys.
Citera
2022-06-16, 01:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag skulle nog äga att Ivan Timofeev, en av Rysslands ledande utrikespolitiska experter, kommer närmre sanningen i sin analys, publicerad i dagens RT.

https://www.rt.com/russia/557231-ivan-timofeev-its-about-more/

Intressant analys, första delen kan jag hålla med om mycket. Väldigt kritiskt av honom att skriva att Ryssland bara är rebeller utan att erbjuda ett alternativt system. Till skillnad från Kina som har det. Sedan på slutet blir det lite svårt att förstå vad Ryssland skulle vinna på att segra i Ukraina. Det är lite diffust, kanske han inte ens själv vet det?

Sedan vill jag framhäva mig själv lite. För en tid sedan svarade jag på putinisterna som under den tiden talade mycket om Putins "fyrdimensionella schack" (Jag kan inte leta rätt på det, jag har skrivit alldeles för många inlägg i denna tråd). Mitt svar var att istället för schack så var det mer som att Putin spelade poker och rev sönder alla spelkort samt sedan välte hela spelbordet (Eller något liknande). Skribenten här kommer med samma slutsats, citat: "Moscow not only slammed the table with its fist and brushed the pieces off the board, it also decided, figuratively speaking, to hit its opponents hard on the head with this board."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in