2022-06-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
I morgon åker Macron, Scholz och Draghi till Kiev för att träffa Zelensky.

Det ska bli högst intressant att se utgången av det mötet.
Det kan det bli, men dit intresse för att diskutera Wagnergruppen falnade ganska snabbt….
Citera
2022-06-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Jag var ute efter att han skulle berätta var han får sin sanning ifrån - Pravda som betyder just sanningen. Världens värsta ljugarblaska med det namnet. Only in Russia.
Nja, det finns faktiskt även en ukrainsk Pravda, om än att den inte basunerar ut propaganda på samma lögnaktiga sätt…
Citera
2022-06-15, 22:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då kan man fundera på varför dessa länder gick med i Warzawapakten. (tvingande? red.anm)

Nu är ju förvisso många av dessa östeuropeiska länderna rikare än Ryssland så de behöver inte längre stå upp mot Ryssland. De är redan över. Exempelvis har de forna baltländerna över dubbla BNP per capita än vad Ryssland har.

De behöver inte längre oroa sig för ryskt inflytande för befolkningen vill inte tillbaka till ryskt styre.

På lång sikt blir det ju intressant att se vad som händer om maktbalansen vänds, om östra europa får högre BNP (PPP-justerad) än Ryssland. Blir det då ombytta roller, där de hotar Ryssland? Eller blir de duvaktiga?
Citera
2022-06-15, 22:09
Medlem
Gracefulminds avatar
Xi och Putin har tydligen haft telefonmöte idag (onsdag).
Enligt Reuters så har de kommit fram till att fördjupa/utvidga sitt samarbete som svar på "Västs illegitima sanktionspolitik". Flera områden ska det gälla.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Det kommer nog fram något mer på fredag kanske, dvs under mötet.
Citera
2022-06-15, 22:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
På lång sikt blir det ju intressant att se vad som händer om maktbalansen vänds, om östra europa får högre BNP (PPP-justerad) än Ryssland. Blir det då ombytta roller, där de hotar Ryssland? Eller blir de duvaktiga?
De har inga skäl att hota Ryssland. De har inga skäl att ta över ett degenererat folk som lidit under förtryck i hundratals år. Sedan får vi inte glömma Rysslands kärnvapen. Om de inte ger upp dessa frivilligt så kommer Ryssland alltid vara ett hot mot Europa och inte tvärtom.
Citera
2022-06-15, 22:16
Medlem
akademikerfyllos avatar
Det är ju fullständigt uppenbart att USA/NATO vill göra allt de kan för att förlänga det här proxykriget, med ukrainska liv som insats. Tanken att det skulle försvaga Ryssland är ju bara löjlig. Landet är ju självförsörjande på i stort sett allt. Resten kan de få från Kina och Indien i utbyte mot råvaror. Ryssland sitter alltså på en tredjedel av jordens naturtillgångar. Nåväl Donbass är väl på väg att falla nu, och Ukraina förlorar 1000 man per dygn. Dags att förhandla fram ett fredsavtal eller?
Citera
2022-06-15, 22:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej. Det är inte en enkel grej att åka till Ryssland eller Luhansk och arrestera folk. Ryssland kan lägga in sitt veto igen.

Läs vad jag skriver. Om Ryssland förlorar.
Citera
2022-06-15, 22:24
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Jag tror att han kommer anfalla sverige,

Hah, du är en som inte kan tänka, det gör inget....för du är inte den enda.
Låt mig upplysa dig lite.

Ryssland har inte så mycket kvar att använda för attacker mot andra länder.
Lite flygvapen som alla länder kan skjuta ner utan problem.
Citera
2022-06-15, 22:27
Avslutad
Ryssarna anfaller från nio (9!) Kanter i luhansk

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=97270

Som att de är uppställda i en niokanting alltså och bara brassar på
Citera
2022-06-15, 22:27
Avstängd
smaug20017s avatar
Hur fan missade jag denna filmen? Georgiska frivilliga som slåss mot mongolnegrer från Uralbergen...

https://twitter.com/visionergeo/status/1534101102936870912
Citera
2022-06-15, 22:29
Medlem
Conceptions avatar
Har de här människorna på riktigt hjärnskador? Snälla, säg inte att sånt här går på bästa sändningstid och att ryssarna tror på detta utan säg att det är något liknande "nattsudd" eller nåt annat som går mitt i natten som någon knappt tittar på.

Här sitter människor och diskutera hur Ryssland ska ta över Europa och ingen höjer ögonbrynen? Helt jävla verklighetsfrånvänt.

https://twitter.com/visegrad24/status/1535803994831994880
Citera
2022-06-15, 22:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
De [de östeuropeiska staterna] har inga skäl att hota Ryssland. De har inga skäl att ta över ett degenererat folk som lidit under förtryck i hundratals år. Sedan får vi inte glömma Rysslands kärnvapen. Om de inte ger upp dessa frivilligt så kommer Ryssland alltid vara ett hot mot Europa och inte tvärtom.

Nej, men så är det ju i utrikespolitik. Ryssland har inga skäl (som du godkänner, heller inte jag på sätt och vis) att angripa Ukraina helller. Och ändå gör de det. Likaså angriper de östeuropeiska länderna också.

Ungern anföll USSR 1941
Bulgarien anföll USSR 1941
Rumänien anföll USSR 1941
Österrike-Ungern anföll 1918 (intervenerade i inbördeskriget)
Rumänien anföll USSR 1918
...osv, jag kan inte alla turerna.

De hade också sina skäl och säkerligen kan man argumentera för att de inte började "egentligen"...Samma skit som detta krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in